Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)



Bericht door B1gcheese »

Er is hier wel vaker gediscussieerd over de veiligheid van semi integrala campers versus integraal campers. De Zweedse verkeersautoriteit heeft een crashtest gedaan van beide voertuigen op basis van een Fiat Ducato. Jammer dat ze de buscampers niet als derde hebben gedaan dan waren we helemaal van de discussie af geweest :-B



Een quote van de website van de Zweedse Trafikverket (met dank aan Google Translate):

De resultaten van de tests van de Zweedse transportadministratie wijzen uit dat er bij een frontale botsing een groot risico op overlijden bestaat. De constructie van de campers is niet voldoende om bestuurders en passagiers te kunnen beschermen tegen aanvaringen.

Een verklaring is dat motorhomes een relatief korte vervormingszone hebben in verhouding tot hun gewicht. In de botsproeven met beide automodellen, heeft de bestuurder dus een zeer hoog risico om dood te gaan of ernstig gewond te raken. Het semi-geïntegreerde motorhome biedt iets betere bescherming dan volledig geïntegreerd, maar nog steeds ver verwijderd van de bescherming die een moderne personenauto tegenwoordig biedt. Iedereen in de auto loopt een groot risico om ernstig gewond te raken door interieuraccessoires die loskomen onder de crash.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door McLouis-078 »

geen idee wat de bedoeling van dit bericht is. Dat we in een houten krat rijden is toch duidelijk, er dient nu eenmaal rekening met gewicht gehouden te worden. Opletten in het verkeer moet altijd, denken aan “wat als” lijkt mij niet bevordelijk aan het vakantieplezier.
makkelijk is moeilijk zat
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door B1gcheese »

Heb er geen bedoeling mee, anders dan dat dit de eerste crashtest vergelijking is tussen een integraal en semi integraal die ik ben tegen gekomen. Het verschil is bijzonder klein. Excuses als ik hiermee je vakantieplezier bederf :wtf:
Laatst gewijzigd door B1gcheese op di 14 mei 2019, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door FJM »

Jemig.... had ik dat willen weten.... ?!?!? :wtf:
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door Raimon »

Ben ook wel benieuwd hoe de normale Fiat bus zich dan houd bij een crashtest.
Ik neem aan dat als je een bedrijfswagen hebt waar vaak redelijk veel in ligt je ook diep ongelukkig word bij een crash.
Vind het wel verassend dat er zoveel schade ontstaat en de cabine zo makkelijk opvouwt.
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door isoplus »

Nou, als je goed kijkt is de semi integraal toch wat steviger, de integraal stort van voor tot achter in.
Niet dat het veel uit maakt, het zal per fabrikant ook nog wel verschillen.
Het beste is maar om tussen de lijntjes te blijven, rustig te rijden en rekening te houden met het gewicht en de remweg.
Evengoed prettige vakantie, dat filmpje laat zien wat je met je gezonde verstand al lang weet of op zijn minst kan vermoeden.
Wellicht dat er nu eens serieuze eisen aan de fabrikanten gesteld gaan worden?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27445
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door Marco Polo »

Er gaan eerder stemmen op om minder eisen aan de bestuurder te stellen :mrgreen:
(3,5 ton naar 4,25 in een rijdende doodskist met een simpel B rijbewijsje :cheers: )
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door Bob Diesel »

met een strijkstok ben je nog geen violist :mrgreen:

maar zo als gezegd
je weet dat je met styroporbox rijd

en de meeste mensen sterven in bed
dus vanavond op passen :wink: voor het slapen gaan
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door EasyBee »

Helemaal waar Bob, ik neem er maar een :cheers:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door doov »

Heftig, maar geen onverwachte conclusie.
Helaas.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door B1gcheese »

Bob Diesel schreef:
di 14 mei 2019, 21:35

en de meeste mensen sterven in bed
dus vanavond op passen :wink: voor het slapen gaan
Ja lekker dan. Ga jij mijn slaapplezier lekker vergallen Bob 😂
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8656
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door seth_space »

isoplus schreef:
di 14 mei 2019, 21:18
Nou, als je goed kijkt is de semi integraal toch wat steviger, de integraal stort van voor tot achter in.

[....]
Wellicht dat er nu eens serieuze eisen aan de fabrikanten gesteld gaan worden?
Inderdaad, de kans op overleven in de semi is aanzienlijk groter. Maar beiden voldoen niet aan moderne eisen. Dus die laatste opmerking van je onderschrijf ik van harte.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi-integraal/integraal)



Bericht door B1gcheese »

Nou volgens de Zweden was de bescherming in de semi iets beter. Of de overlevingskans daarmee ‘aanzienlijk groter’ is dat waag ik te betwijfelen.

Voor beiden geldt dat je de hele houten inbouw in je nek krijgt met zo’n klapper.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Crashtest Zweedse Travikverket (semi integraal / integraal)



Bericht door Hoofdnoorman »

B1gcheese schreef:
di 14 mei 2019, 22:13
Bob Diesel schreef:
di 14 mei 2019, 21:35

en de meeste mensen sterven in bed
dus vanavond op passen :wink: voor het slapen gaan
Ja lekker dan. Ga jij mijn slaapplezier lekker vergallen Bob 😂
Hoezo? Als je toch in je slaap dood gaat, heb je "levenslang" plezier van je slaap. :lol3:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie