Ik ben er uit met elektrisch rijden

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door nicolasfirst »

Diegene die geloven dat je niet elektrisch kunt rijden wanneer de wind niet waait vergeet even dat sinds 2017 de Nederlandse Spoorwegen volledig op windstroom rijden.

Het NRC heeft hier vorig jaar nog een onderzoek naar gedaan of de bewering van de NS klopt en dat blijkt dus waar te zijn.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/28/de ... 5-a1564786

Hetzelfde verhaal natuurlijk voor zonne-energie. Geen zon, geen electriciteit. Nu leveren zonnepaneel bezitters hun overcapaciteit overdag en in de zomer aan het net en ‘s avonds en is nachts en in de winter haal je electriciteit van het net, dat al dan niet groen van oorsprong is. Du moment, dat voor het leveren van energie aan het net alleen nog maar de kale kostprijs wordt betaald, worden opslagsystemen zoals de Tesla Powerwall ineens een interessanter, zodat je qua electra in potentie helemaal off grid kunt gaan. Deze situatie komt sneller dan je denkt.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door HJM »

Weet dat het mijn eigen schuld ismaar waar raakte we de campers kwijt in dit topic?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door vanHooltje »

Aloys schreef:
wo 24 apr 2019, 9:41
Meine schreef:
wo 24 apr 2019, 8:04
Het komt sommige mensen blijkbaar goed uit om zich voor de gek te laten houden. Geen wind betekent niet rijden op wind. Punt. Op dat moment wordt er elders een schepje bruinkool extra op het vuur gegooid om die elektrische auto te laten rijden.

Het hele verhaal is niets anders dan zwaar gesubsidieerd boerenbedrog. En ja, als je de subsidies opstrijkt geloof je het verhaal graag.
Nee Meine, jij snapt de werking van de energiemarkt niet. En ik heb nu geen tijd dat om dat uit te leggen, want dan
schrijf ik zo weer een A4'tje vol. Ik zou zeggen: Google er eens op. Bij mijn vorige elektriciteits-leverancier, afgelopen
jaar, draaide onze huishouding hier op 100% groene stroom.
309T16 schreef:
wo 24 apr 2019, 9:32
Weinig autohobby in de toekomst ben ik bang.
Ik zie het al voor me: F1 E-races met gesimuleerde race geluiden :-B
Zo zijn er in de loop der tijd wel meer hobby's verdwenen. Racen met postkoetsen doen we ook niet meer.
Of onderstaande hobby/sport:

Afbeelding

Ik ga gauw weer verder met modereren. Gisteravond opeens 9 nieuwe leden, werden we ergens genoemd, in een krant?
Sins waneer heeft ieder huishouden 2 verschillende electra aansluitingen in huis. Een voor groen stroom en een voor grijs stroom?
We hebben allemaal stroom nodig dat staat vast. Geen wind of zon geen stroom, het opslaan van die groene stroom is nog onmogelijk. Dus krijg je gewoon grijs stroom geleverd, mooie praatjes met die groene stroom, maar nog onhaalbaar.
En de kabels die vanuit zeg noorwegen komen zijn niet berekend om nederland te voorzien van onze electra consument.
En stel dat we allemaal op electra gaan rijden, die moeten allemaal aan het eind van de dag aan de paal. Het net krijgt dan zo,n grote dip dat de stoppen in de verdeel stations er uit flippen. Ons net is daar niet op berekend.
Heeft wel een positieve kant, swinters vloerverwarming in de stoep.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door doov »

Wat een onzin verkoopt NS.
En wat een onzin verkoopt NRC. Ik lees hem elke dag, dus kan het weten.

De treinen rijden ook bij windstil weer.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Aloys »

vanHooltje schreef:
wo 24 apr 2019, 10:30
Sins waneer heeft ieder huishouden 2 verschillende electra aansluitingen in huis. Een voor groen stroom en een voor grijs stroom?
We hebben allemaal stroom nodig dat staat vast. Geen wind of zon geen stroom, het opslaan van die groene stroom is nog onmogelijk. Dus krijg je gewoon grijs stroom geleverd, mooie praatjes met die groene stroom, maar nog onhaalbaar.
Nee nee, ik ben druk, dat ga ik nu niet uitleggen... :mrgreen:

Maar ik heb 100% groene stroom gekocht, die is voor mij opgewekt én door mij betaald!
Misschien dat iemand anders zin heeft om dat uit te leggen :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door jansloos »

309T16;

er zijn al E-races :-B :-B

Worden ook op TV vertoont (geen vertoning overigens)
Hoewel?? het gaat ook wel hard.

Klinkt een beetje als die, (hoe heette dat ook weer) Scalectric banen!

En Aloys,
Hoe graag ik je ook waardeer, er is nooit 100% groene stroom.

alles gaat het reguliere net op! en die netten zitten weer aan elkaar, Europa wijd.
(maar dat wist je vast alwel)
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Klaashbos
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 10:56

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Klaashbos »

Waar je alleen zeker van bent is dat je voor 100% groene stroom betaald, als je dat hebt gekocht. :lolno:
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door nicolasfirst »

vanHooltje schreef:
wo 24 apr 2019, 10:30
[...]

We hebben allemaal stroom nodig dat staat vast. Geen wind of zon geen stroom, het opslaan van die groene stroom is nog onmogelijk. Dus krijg je gewoon grijs stroom geleverd, mooie praatjes met die groene stroom, maar nog onhaalbaar.
Zie eerder mijn bericht over de opmerking geen wind, geen dus geen stroom beschikbaar. Zie de informatie over de windenergie voor de NS hoe ze dat internationaal hebben opgelost.

Opslaan van groene energie is wel degelijk mogelijk en voor sommigen nu al realiteit. Voor het gros van de mensen is het nu financieel niet haalbaar. Deels omdat lokaal met zon energie opgewekte stroom teruggeleverd aan het net evenveel oplevert als dat je afneemt. Zodra alleen nog de kale kostprijs wordt gerekend voor teruglevering en je ook nog de netbeheer kosten meerekent dan worden opslag systemen als de Tesla Powerwall wel interessant. Bij een gemiddeld huishoud verbruik van 3000kWh/jaar heb je, bij de huidige prijzen van een Powerwall, een terugverdient tijd van 15 jaar. [berekening: 3000*€0,16 (€0,23/kWh nu tegenover €0,07/kWh straks) * 15 = €7200 (prijs van een Tesla Powerwall nu). Dit zijn terugverdien tijden waar we nog geen 10 jaar geleden spraken over bij het plaatsen van zonnepanelen. Net als bij zonnepanelen zal die prijs van opslagsystemen drastisch dalen met daarbij verlaging van de terug verdien tijden.

vanHooltje schreef:
wo 24 apr 2019, 10:30
En de kabels die vanuit zeg noorwegen komen zijn niet berekend om nederland te voorzien van onze electra consument.
De kabel [NorNet] heeft een capaciteit van 700 MW (dat is vergelijkbaar met ongeveer een grote elektriciteitscentrale).

Bron: Wikipedia

Inderdaad geen dekking voor heel Nederland, maar komt al een heel eind en scheelt weer een kolencentrale. En ja de systematiek werkt doordat Nederland weer stroom teruglevert aan Noorwegen via die kabel en die stroom is (nog) niet gegarandeerd groene stroom. Maar dit laat onverlet dat het wel werkt.

En dit is niet de enige kabel. Er wordt op dit moment gewerkt aan een heel samenstel van zogenaamde HVDC kabels met landen om ons heen.
Bron: https://www.hoogspanningsnet.com/hetnet/450kvhvdc/

vanHooltje schreef:
wo 24 apr 2019, 10:30
En stel dat we allemaal op electra gaan rijden, die moeten allemaal aan het eind van de dag aan de paal. Het net krijgt dan zo,n grote dip dat de stoppen in de verdeel stations er uit flippen. Ons net is daar niet op berekend.
Heeft wel een positieve kant, swinters vloerverwarming in de stoep.
De critici focussen zich vaak op de problemen bij het ontwikkelen van groene stroom op één leverancier. Wanneer je echter, net als met de diverse elektriciteit centrales, op een samenstel en samenspel van diverse typen van leveranciers van wat we groene stroom zijn gaan noemen, dan is het concept ineens een stuk beter te snappen. We zitten nu in de overstap van de oude electriciteits systematiek naar een nieuw systeem. En ja, ook wordt daarin nieuwe piek problemen (verval in aanlevering door zon en windenergie) in meegenomen. We zijn er echter nog lang niet, dus de kritiek zal ook nog wel een tijd aanhouden.

Net als bij de gebroeders Wright toen ze hun eerste vluchten hielden. Over 10 jaar ziet de wereld er weer heel anders uit en toch hetzelfde. Ik heb zelf de in de uitgeverij gezien wat een verschil 10 jaar kan maken in hoe je omgaat met levering van informatie aan de abonnees/gebruikers en welke technische veranderingen daarbij nodig zijn met uitstraling naar benodige arbeidsinzet en noodzakelijke kennis alsmede aanpassingen naar abonnementsvormen en marketingactiviteiten. Wanneer een verschuiving noodzakelijk is, dan komt ie er ook.

Uiteraard mijn mening

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door HJM »

Ook klein detail: hoe diep je de hakken ook in het zand drukt....je zal om, of door de prijzen...of omdat je zand onder water gaat lopen als je geen miljarden aan hogere dijken gaat betalen

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door vanHooltje »

100% groene stroom :wtf: Echt niet, het hele net zit aan elkaar, en dus geen apparte kabels waar groene stroom door prikkeld. Op dat net word grijs en groen geleverd door wind, zon, kolencentrales, kern energie enz.
Ook ik ben voor groene stroom en een beter milieu, maar wat ze aan het doen zijn niet.
Hiermee hadden ze veel eerder mee moeten beginnen, naar mijn mening niet haalbaar.

En dan de tesla oplag units, niet iedereen heeft daar ruimte voor, laat staan het geld.
En nog meer accu,s produseren wat bijzonder milieu belastend is, slim bezig? Naar mijn mening niet!
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door pepon »

Vanaf onderstaande datum gaat je nieuwe energieovereenkomst in.

Producten:

ZekerheidsGarantie Groene Stroom
• Ingangsdatum: 18 april 2019
• Looptijd: 5 jaar

ZekerheidsGarantie Gas
• Ingangsdatum: 18 april 2019
• Looptijd: 5 jaar


Essent levert al haar klanten 100% Europese WindStroom.


Weet hoeveel energie je verbruikt
Met de VerbruiksManager zie je heel eenvoudig of je verbruik nog klopt met je termijnbedrag. Is dat niet het geval, dan krijg je het advies om je termijnbedrag aan te passen. Zo is je jaarrekening nooit een verrassing.

Ontdek het gemak van de VerbruiksManager.


Met vriendelijke groet,

Klantenservice Essent
Heb laatst het contract verlengd.
Heb er niet om gevraagd, maar hoe zeker moet ik het onderstreepte dan nemen?
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Ik ben er uit met elektrisch rijden



Bericht door Marinus »

Wanneer is stroom groen?

Aan de stroom die uit een stopcontact komt kun je niet zien of de bron ervan duurzaam is of niet. Groene stroom wordt geproduceerd zonder fossiele brandstoffen, zoals gas en kolen. Het is energie uit natuurlijke bronnen die niet belastend zijn voor het milieu. Het wordt bijvoorbeeld opgewekt door windmolens, waterkrachtcentrales en door zonnepanelen.

Om bij te houden hoe en hoeveel groene stroom geproduceerd is, wordt door Bureau CertiQ een Garantie van Oorsprong (GvO) gemaakt. CertiQ is een dochterbedrijf van Tennet, de beheerder van de hoogspanningsleidingen in Nederland. Een GvO-certificaat garandeert de bron van de stroom (zon, wind, water of biomassa) en de plek waar de stroom is opgewekt.

Een GvO staat voor 1000 kWh en heeft een houdbaarheid van één jaar, als deze niet wordt verbruikt (afgeboekt) vervalt deze. De GvO’s die door CertiQ worden verstrekt zijn in Nederland het enige geldige bewijs dat energie duurzaam is opgewekt.

Het verifiëren van de oorsprong van energie werkt als volgt:
1. De (regionale) netbeheerder of het meetbedrijf meet de hoeveelheid elektriciteit die door de installatie van de producent is opgewekt.
2. De netbeheerders geven maandelijks de door hen verzamelde meetgegevens door aan CertiQ.
3. De meetgegevens worden omgezet in Garanties van Oorsprong en bijgeboekt op de certificatenrekening van de energieleverancier die de producent heeft aangewezen.

Deze energieleverancier kan het GvO-certificaat vervolgens verkopen óf zelf gebruiken voor de levering van groene stroom aan zijn eigen klanten. In heel Europa werkt deze registratie hetzelfde. Door GvO’s te kopen van bronnen in andere landen, kan de energieleverancier ook kiezen voor zonne-energie uit Italië of windenergie uit Frankrijk.

Om klanten te laten zien waar hun stroom vandaan komt, maken energieleveranciers ieder jaar een Stroometiket. In het Stroometiket staat precies omschreven welke bronnen zijn gebruikt en waar de stroom vandaan komt. Alleen groene stroom die is voorzien van een GvO mag worden opgenomen in het etiket. De Autoriteit Consument & Markt, een onafhankelijke toezichthouder, controleert deze gegevens.
Plaats reactie