Gaskeuring

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Gaskeuring



Bericht door hwendt »

Er is mij na 25 jaar nog NOOIT om een keringsrapport gevraagd terwijl we bijna wekelijk op pad zijn.
Ik stel ook geen prijs op opnieuw een keuring en of een bedrag te besteden aan dit soort zaken.
Ik vernieuw de slangen als het moet
Ik weet de einddatum van mijn hervulbare flessen en laat die even afpersen
Ik ben in onderhoud bij bedrijven die een gastcertificaat hebben en dat moet genoeg zijn zonder dat ik een keuring wens te laten doen. Ik hoor wel als ze een probleem aandragen. Is vroeg genoeg.
We zijn hier zogenaamd 1 Europa ? Ja dat lijkt maar zo. Wat hier streng verboden is mag 1 meter over de grens wel.
Het vullen van normale flessen bij de pomp is ten strengste verboden, met dikke boete voor de tankstations.
Ik Spanje komt de pompbediende je helpen met het vullen van die zelfde fles...
Laten ze eerst maar eens 1 Europa maken met overal de zelfde eisen en wetten of voorschriften.


Dus niks verplichten een nieuw soort keuring.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gaskeuring



Bericht door Marco Polo »

Bij ons tankstation in NL komen ze je ook helpen met LPG tanken indien nodig .
Behulpzaamheid zegt dus niet altijd alles ;-)

Maar dit terzijde :-)

Verder dan 2 jarige gascontrole bij de dealer ga ik ook niet.
De installatie voldoet met de in NL gebruikelijke spanbandjes niet eens aan de Duitse normen.
In Duitsland moeten de flessen veel beter vastgezet zijn als je ze als vaste installatie wilt laten keuren.

Maar ook vanuit Duitsland hoor je problemen met keuren.
Duitse regels schijnen ook weer voor meerdere uitleg vatbaarder.
Voor hun wel vervelend want zonder gaskeuring geen APK.


Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gaskeuring



Bericht door Dafluc »

Rustig maar Hugo :wink: , deze keuring is helemaal niet nieuw. Hij bestaat al ruim 10 jaar. Maar wel grappig, want het is nou net Europese regelgeving die deze keuring heeft doen ontstaan. De keuring is verplicht voor in Duitsland geregistreerde campers en caravans.

Hier staat duidelijke uitleg.
Meer weten?
Afbeelding
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Gaskeuring



Bericht door jepebe »

volgens mij weer een typisch geval van dat de eu juist niet teveel regeltjes dwingend wil opleggen. Er wordt een richtlijn uitgegeven, landen vertalen dit naar eigen beleid. er kan dan rekening gehouden worden met afwijkende omstandigheden.

of dit bij gasflessen nou moet laat ik in het midden, maar dat de eu niet perse overal dezelfde wetten en regeltjes moet afdwingen vind ik soms wel fijn
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Gaskeuring



Bericht door jansloos »

Ik ben net terug van de APK keuring. En weer een jaar er bij.
Meegelopen tijdens het keuren. Dat kan nog bij onze "niets aan de hand garage."

Toen plots de vraag:" waar zit de gasfles" ?

O, valt deze ook onder de APK? " Ik hoef alleen te kijken of hij vaststaat. Net als de accu,s zit de huishaudaccu ook vast? " O, de gasfles zit opgesloten in een uitsparing in de watertank, en geborgd met een rubber keg. " Zal ik de deksel er even afdraaien"?
Nee laat maar als hij vaststaat is het goed.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Gaskeuring



Bericht door Bob Diesel »

afgelopen najaar 2018 een primagaz fles in FR geruild
deze is/was gevuld en verzegeld, maar slechts gekeurd tot 2016

nu deze bijna leeg gestookt is word die hier in NL niet gevuld ivm het keuringsjaar

Gaan we weer ruilen in FR, geen gezeur daar :wink:
alleen iets duurder voor een volle fles, al dan niet gekeurd :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Gaskeuring



Bericht door fokus »

Ik denk dat het bij gaskeuring over veel meer gaat dan over de gasfles!
En ja, net zoals Hugo doe ik alles zoals een goed huisvader, ik vervang slangen en flessen tijdig maar niet iedereen doet dat! Vorig jaar ontplofte een zwerver een paar dagen nadat wij stelplaats hadden verlaten in buurt Mont St Michel. Ik ben dus echt voorstander van verplichte keuring! En dat is zeer ontypisch voor mij want hou niet van de meeste verplichtingen............en ook niet echt van de EU!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Gaskeuring



Bericht door Bob Diesel »

en op zavemtem is vandaag een vliegtuig de lucht in gevlogen

maw
shit happens :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gaskeuring



Bericht door EasyBee »

fokus schreef:
wo 23 jan 2019, 16:30
Ik denk dat het bij gaskeuring over veel meer gaat dan over de gasfles!
En ja, net zoals Hugo doe ik alles zoals een goed huisvader, ik vervang slangen en flessen tijdig maar niet iedereen doet dat! Vorig jaar ontplofte een zwerver een paar dagen nadat wij stelplaats hadden verlaten in buurt Mont St Michel. Ik ben dus echt voorstander van verplichte keuring! En dat is zeer ontypisch voor mij want hou niet van de meeste verplichtingen............en ook niet echt van de EU!
Alsof die zwerver zich plotseling aan de gaskeuring gaat houden als die verplicht zou gaan worden.
Ik denk dat de gemiddelde campereigenaar beter voor zijn camper en dus gasinstallatie zorgt, dan de gemiddelde zwerver (gevaarlijke veralgemenisering). We "zwerven" al 10 jaar door Europa en zijn nog nooit gecontroleerd op de gasinstallatie bij campings en camperplaatsen.
Wij weten precies wanneer de gasflessen, drukregelaars en slangen aan vervanging toe zijn en houden ons daar aan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gaskeuring



Bericht door travelscout »

"In ieder geval moet die lpg tank niet om de 10 jaar worden gekeurd"

Bij de tank die ik gebruik heb ik een fabriekscertificaat waarop staat : "type approval".
Daarbij hoort een serie nummer een een datum van productie.
Het lijkt me dat een type goedkeuring van onderbouwdamplpgtanks niet anders is dan van lpgdampflessen.

Maar van een herkeuring of een vorm van "handhaven", heb ik nog nooit iets gemerkt, waar dan ook in de EU.
Paul.
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gaskeuring



Bericht door AadenAnke »

Bij de APK is het inderdaad kijken of de gasfles vast zit! Met een goedkoop spanbandje van de Action is dat zo geregeld. Geen gasfles aanwezig oké. Ik kijk bij elke wissel ff naar de slang schuurtjes/beschadigingen e.d. Bij Tokkie heb ik het 2e jaar de installatie helemaal na gelopen leidingen op 1bar met lucht en zeepsop kranen van gebruikers dicht natuurlijk!
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Gaskeuring



Bericht door Marianjacques »

Daarom heb ik een gas detector aan boord.
Is een handapparaatje met flexibel metaal buisje, waarop zich een gassensor bevindt.
Is zeer gevoelig in te stellen en voor veel gassoorten.
Kost maar 16 Euro bij Alie.
Regelmatig check ik hiermee alle koppelingen. Je besnuffelt met die sensor derhalve alle potentiele koppelingen/verbindingen en slangen.

Een gas keuring is en blijft een moment opname.

Een paar jaar terug meegemaakt dat een motorjacht iets verder in de haven, geheel uit elkaar barste...waarbij kort daarvoor o.a. de gasinstallatie bij een renovatie was vernieuwd..door een erkend installateur.



Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Gaskeuring



Bericht door fokus »

EasyBee schreef:
wo 23 jan 2019, 16:49

Ik denk dat de gemiddelde campereigenaar beter voor zijn camper en dus gasinstallatie zorgt, dan de gemiddelde zwerver (gevaarlijke veralgemenisering).
Met zwerver bedoelde ik natuurlijk iemand die met een zwerfauto reist! Zwerfauto is een goed Nederlands woord voor het pseudo-engelse Camper. In the queens English heet zo´n ding MOTORHOME!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Gaskeuring



Bericht door KTManiac »

AadenAnke schreef:
wo 23 jan 2019, 17:43
Geen gasfles aanwezig oké.
Tenzij je een LPG dampgasfles hebt met buitenvuller.
Fles eruit, dan voor de APK ook de buitenvuller afdoppen.
Fles er in laten is dan handiger.
Plaats reactie