Op welk moment BPM betalen bij invoer?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Ruud Adam »

Als ik op Autotelex van een bepaald type Fiat de BPM wil berekenen, zie je dat er al snel een paar honderd Euro verschil in zit, als je bij hetzelfde model een andere datum van eerste toelating invult.
Dat houdt dan ook in dat als ik een voertuig met (bijvoorbeeld) eerste toelatingsdatum 1-1-2018 nu begin oktober zou kopen, of als ik ditzelfde voertuig pas in februari 2019 koop, scheelt dit in BPM al rond de € 600 in het door mij willekeurig gekozen model Fiat Ducato.

Maar op welk moment betaal je die BPM, of wat is het moment dat de belastingen aanhoudt?
Is dat het moment dat jij de eigenaar wordt?
Of het moment dat je het kenteken aanvraagt?
Want stel dat je een camper in Duitsland koopt en je wil er de hele winter nog niet mee de weg op.
Dan koop je hem nu, transporteer je hem op een aanhanger naar een garage thuis en gaat er aan knutselen. of parkeert hem ergens in Duitsland, en pas in Mei 2019 zet je hem officieel op Nederlands kenteken.
Dat scheelt een enorme bak BPM.
Zou je zeggen... Of klopt dit niet?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Huub56 »

Dat klopt je moet alleen kijken dat hij verzekerd is voor die tussentijd of gokken dat het goed gaat.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Joske »

In het kort is de procedure als volgt
Invoeren => RDW-keuring => Aangifte belasting => Mailtje met BPM-bedrag => betalen => Ontvangst kentekenbewijs :thumbup:
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Eric »

Hoi Ruud,

Het kan inderdaad zoals je zou willen.

Camper kopen, naar huis rijden of transporteren, stallen/knutsellen en casco verzekeren op chassisnummer ( kan niet bij alle verzekeringen) en dan in het voorjaar door de molen van rdw en belastingdienst.

Succes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Ruud Adam »

Hartelijk dank.

Duidelijk dus dat pas na het voertuig bij de RDW ter keuring is geweest, dat dan pas de BPM berekend en betaald moet worden.

Als ik een voertuig zou kopen en deze bijvoorbeeld op een aanhanger of tijdelijk kenteken naar een stalling zou rijden, en het voertuig daarna ook per aanhanger naar de RDW ter keuring zou brengen... waarom zou ik het voertuig dan in die tussentijd verzekeren?
Als ik niet op de openbare weg kom (rijdend) zou ik toch ook geen verzekering nodig moeten hebben?
Of dient de verzekering een ander doel?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door 't Busje »

Als je je zo een nieuwe kunt permitteren, wanneer je kersverse import ongecontroleerd van de trailer af stort of in brand vliegt of er een boom op valt, heb je geen verzekering nodig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Ruud Adam »

Voor transport kun je een transport verzekering afsluiten.
Als er tijdens het transport iets gebeurt, helpt een autoverzekering je sowieso niet. Als hij tenminste op een aanhanger of een trasnporter staat. Want dan is het weliswaar nog steeds een voertuig, maar wordt het juridisch gezien 'goederen'.

Als hij opgeslagen staat in een loods, dan geldt de verzekering van die loods.
Bij de boom weet ik het niet :-B

Maar waarom zou je voor het voertuig een autoverzekering moeten afsluiten voor die tijd dat het voertuig geen deel neemt aan het verkeer en ook geen NL kenteken heeft?
Want dat is toch waar Eric hier op doelt?
Eric schreef:
ma 05 nov 2018, 12:56
en casco verzekeren op chassisnummer ( kan niet bij alle verzekeringen)
Mocht ik het gaan doen, dan wil ik wel zo min mogelijk risico lopen, maar ook niet onnodig geld gaan uitgeven.
Vandaar deze vervolgvraag.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Eric »

Hoi Ruud,

Stel je hebt lekker geknutseld aan je nieuwe camper. Met ik noem maar iets aan de Electra of gas en er komt kortsluiting en/of brand.

Als je verzekerd bent wordt dat dan vergoed. Onverzekerd kun je weer naar Duitsland om weer een nieuwe camper te gaan halen.

Je sluit dus geen WA verzekering af ( kan ook niet want je hebt geen Nederlands kenteken) enkel het al risk gedeelte zeg maar.

hoop dat het nu wat duidelijker is.

Succes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door 't Busje »

Denk bij die transportverzekering even aan de vaste vergoeding per kilogram (was laatst een topic over): is die voldoende? Krijg je de hele bus vergoed, als die loods afbrandt? Is een bus in die loods wel inboedel?
En even een flauwe: wat je aan BPM bespaart, kun je als verzekeringspremie uitgeven. Maar een beperkt-casco verzekering zal wel minder kosten dan de BPM-besparing. Vol-casco hoeft niet, want de bus neemt niet deel aan het verkeer.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Ruud Adam »

Transportverzekering is juist om te voorkomen dat je niet in die kilo-regeling valt.
Dus dat is sowieso verstandig.

De verzekering van de loods of de garagist moet inderdaad goed bekeken worden.
Maar de vraag is ook of je wel een vergoeding zou krijgen van je casco-auto-verzekering als je voertuig in een loods staat.
Weet er het fijne niet van, maar geldt de verzekering misschien alleen als het voertuig op de openbare weg staat en het voertuig daar iets overkomt?
Zelfs als je auto geparkeerd staat en een onbekende rijdt er tegenaan, betalen veel verzekeringen bij beperkt-casco niet uit.
Ook bij brandstichting betaalt alleen een All Risk verzekering uit. Beperkt Casco ook niet.
Eric schreef:
ma 05 nov 2018, 14:29
Je sluit dus geen WA verzekering af ( kan ook niet want je hebt geen Nederlands kenteken) enkel het al risk gedeelte zeg maar.
Dat je ook alleen het All Risk gedeelte kan verzekeren en niet het Wettelijk Aansprakelijkheids gedeelte, is helemaal nieuw voor mij.
Interessant!
Weet je wellicht ook waar je zoiets kan afsluiten?
Want het is misschien een uitzonderlijke situatie waar niet elke verzekering weet van heeft of aanbiedt.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 230
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:46
Locatie: Geldrop

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door Eric »

Hoi Ruud,

Ik zelf zit bij ZLM verzekeringen waar dit kan, maar zal ook wel bij diverse andere kunnen.

Het zelfde gebeurt eigenlijk straks als je hem op Nederlands kenteken hebt en je wil hem schorsen in de winter of wanneer dan ook. Dan hoef je geen WA gedeelte te betalen en staat hij toch geheel verzekerd bij je thuis/loods/afdak.

Nu zal het WA gedeelte je niet de kop kosten maar wat niet nodig is, is mooi meegenomen.

Succes Eric
Eura Mobil Terrestra T 700 EB 3.0 JTD
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door iSonic »

Ruud Adam schreef:
ma 05 nov 2018, 13:46
Hartelijk dank.

Duidelijk dus dat pas na het voertuig bij de RDW ter keuring is geweest, dat dan pas de BPM berekend en betaald moet worden.

Als ik een voertuig zou kopen en deze bijvoorbeeld op een aanhanger of tijdelijk kenteken naar een stalling zou rijden, en het voertuig daarna ook per aanhanger naar de RDW ter keuring zou brengen... waarom zou ik het voertuig dan in die tussentijd verzekeren?
Als ik niet op de openbare weg kom (rijdend) zou ik toch ook geen verzekering nodig moeten hebben?
Of dient de verzekering een ander doel?
De meeste stallingen hebben in de voorwaarden staan dat hij verzekerd moet zijn. Als jou camper in de stalling in de fik vliegt en je bent niet verzekerd heb je een probleem. Je bent namelijk wel aansprakelijk voor de schade die ontstaat.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door seth_space »

Ruud Adam schreef:
ma 05 nov 2018, 14:59

Zelfs als je auto geparkeerd staat en een onbekende rijdt er tegenaan, betalen veel verzekeringen bij beperkt-casco niet uit.
Daar is dan het Waarborgfonds Motorverkeer voor. Die vergoeden schade die aantoonbaar door een onbekend voertuig is veroorzaakt. Mits je de juiste stappen zet!

Lees dit:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nbekend-is
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Op welk moment BPM betalen bij invoer?



Bericht door willemzon »

Hallo ik heb eigenlijk een nieuwe vraag over dit onderwerp
Ik haal volgende week een camper op uit duitsland en zet hem in de stalling om vervolgens in maart 2019 te gebruiken en dan ook de bpm aangifte te doen
De vraag is als ik hem wel direct door de rdw laat keuren wanneer gaat dan de datum van toelating in,
Op het moment dat je aangifte doet voor mij in maart of de datum van de keuring bij de rdw.

Alvast bedankt
Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Plaats reactie