Triangel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
vim
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo 10 okt 2004, 11:47
Locatie: ff onder rotterdam

Re: Triangel



Bericht door vim »

Ik had mijn triangel zelf gemaakt.
Vele jaren zeker 8x per jaar door Belgie-Frankrijk-Duitsland-Zwitserland=Oostenrijk- Italie gereden.
Op die ene controle in Duitsland na ( die me € 100 heeft gekost) nooit enig probleem gehad.
Van de vriendelijk politie die het geheel zorgvuldig had gecontroleerd mocht ik doorrijden maar wel met de waarschuwing dat ik bij een volgende controle weer problemen zou kunnen krijgen.
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Triangel



Bericht door erichendri »

Volgens mij bestaan er ook kleine aanhangwagens waar je alleen de voorwielen op kan zetten.
Voorbeelden :

https://www.google.nl/search?q=auto+dol ... 77&bih=600

Maar alleen geschikt voor auto's met voorwielaandrijving.
Automaat mag je al helemaal niet slepen want daar sloop je de bak mee.
niet met een dolly en niet met een triangel.
Zelfde geld voor auto's met 4WD systemen met of zonder automaat.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Triangel



Bericht door de Jonckheer »

Een dolly is verboden, mag alleen door bedrijven met vergunning daarvoor gebruikt worden. Uiteraard kun je er wel een kopen maar niet gebruiken, krommer kunnen we het niet maken. :lol: :lol: :lol:
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Triangel



Bericht door Gommel »

Oké mannen bedankt voor deze informatie. Wij gaan beraden of we dit met deze informatie gaan doorzetten.

Zo'n dolly lijkt me ook handig. Ben toch al zelfstandige dus een andere handelsnaam inschrijven lijkt me ook niet moeilijk :lol: :lol:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Triangel



Bericht door de Jonckheer »

Als het zo makkelijk was had ik er allang een gehad. :lol: :lol: :lol: Tenzij je een bergingsbedrijf bent krijg je er een vergunning voor, anders dus niet.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Triangel



Bericht door hathi »

Nico :thumbup:
Hans
Toedeledoki

Re: Triangel



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb de afgelopen 5 jaar met zo'n "dolly" gereden. Ze noemen het tegenwoordig geen dolly maar een afsleepas. Het is als 1 geheel met het trekkende voertuig gekeurd en mag dus niet achter een andere auto. Daarnaast moet je er een speciale goedkeuring/ontheffing voor hebben. Mijn werkgever heeft dat voor elkaar gekregen. Geen idee of het voor een particulier ook mogelijk is. Lijkt me sowieso een lange weg.

Een triangel mag gewoon niet. In Nederland en Engeland wordt het gedoogd. Maar in andere landen loop je het risico op een boete, en erger, niet verder mogen rijden.

Ik zou voor de zekerheid gewoon voor een mooie lichte, lage autoambulance gaan. Dat rijdt super, is ten alle tijde legaal en je kunt er ook nog eens prima mee achteruit rijden. De prijs is niet veel hoger dan een triangel en veel goedkoper dan een kant en klare "dolly" (afsleepas).

https://www.deboer-aanhangwagen.nl/prod ... ansporter/
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Triangel



Bericht door Schoentje »

Hoi Paul,
"Een triangel mag gewoon niet. In Nederland en Engeland wordt het gedoogd."
Het voorgaande is niet juist. De UK kent wel een wettelijk kader dat het gebruik van de Triangel toestaat en in Nederland is er geen specifieke wetgeving omtrent de triangel maar daarmee is er nog geen sprake van "gedogen". In zijn algemeenheid is het niet zo dat als "iets" niet specifiek geregeld wordt door een wet dat er dan sprake is van "gedogen". Er zijn legio zaken in de maatschappij die niet wettelijk geregeld zijn en in al die gevallen zou er dan sprake zijn van "gedogen" omdat er geen wetgeving is?????

Voor de NL situatie verwijs ik je graag naar de volgende URL's (NL-Politie):Info Triangel PIVM Apeldoorn , Verkeersknooppunt Februari 2005 #148 en Verkeersknooppunt September 2008 #166)

In diverse andere West-Europese landen (heb destijds samen met Martin diverse buitenlandse instanties aangeschreven) bestaat er wel specifieke wetgeving die het gebruik van een Triangel verbeidt dan wel beperkt. Bij dat beperken is er vaak nog niet eens sprake van een verbod op het gebruik van een triangel, maar wordt praktische gebruik onmogelijk gemaakt door bijv het slepen voor te behouden aan sleepbedrijven of door het gebruik van een triangel op de snelweg niet toe te staan of door de snelheid waarmee met een triangel gereden mag worden zodanig te beperken dat het praktische niet bruikbaar is.

Hoe het in de Oost-Europese landen geregeld is hebben we niet, veelal vanwege de taal, onderzocht. Wel is bekend dat diverse NL triangel gebruikers probleemloos deze landen met een triangel hebben kunnen door reizen. Maar laten we duidelijk zijn het feit dat individuele gebruikers zonder problemen hebben kunnen reizen wil natuurlijk nog niet zeggen hoe het daar geregeld is. Het kan zijn dat in het betreffende land een wettelijk kader zoals in de UK bestaat, maar even goed dat er een situatie is vergelijkbaar met die in NL, maar het kan ook zijn dat er wel een wettelijk kader is wat het gebruik niet toestaat maar dat de controlerende ambtenaar de regels niet goed kent dan wel dat de gebruikers in dien landen simpel weg "mazzel" hadden doordat ze geen controlerende ambtenaar tegen het lijf gelopen/gereden zijn.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Triangel



Bericht door isoplus »

De voorgaande reactie (Schoentje) is juist en het zou de verkopers van triangels sieren als zij hun klanten ook zo zouden voorlichten.
Zelfbouwers is een andere tak van sport, die nemen het risico en zijn zich er vaak wel van bewust hoe het met de regelgeving gaat.
Zoals ik al eerder opmerkte in België, Spanje en Portugal kan je mazzel hebben door taalproblemen of gewoon omdat de controleur het niet zo belangrijk vindt.
Je moet niet aan zo'n ding beginnen als een politie-uniform op je zenuwen werkt of als je geen zin hebt in een uitgebreide discussie ergens op een snelweg ver van huis ;;-)
De sanctie bestaat overigens in veel gevallen eenvoudig uit afkoppelen en gescheiden verder rijden dus veel risico loop je waarschijnlijk niet.
Ik heb mij nooit verdiept in het verzekeringsaspect omdat mijn verzekering de schade van de aanhanger dekt.
De vraag blijft natuurlijk of een auto vervoert aan een triangel een aanhanger is. Dat kon nog wel eens een interessante discussie opleveren met de verzekering in geval van...
Toedeledoki

Re: Triangel



Bericht door Toedeledoki »

Met zoveel onduidelijkheid wil je daar toch niet mee rond rijden? Voor ca 2000 Euro heb je een prachtige lichtgewicht autotransporter waar je overal mee mag rijden en ook nog een keer mee achteruit kunt rijden. Dat kan niet met een dolly of een triangel. Je hoeft je auto niet te laten aanpassen. En er kan altijd ook nog wat anders op vervoerd worden.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Triangel



Bericht door Schoentje »

Hoi Paul,

Wat de een als onhandig ervaart ziet de ander als praktisch cq een uitdaging. Doel daarbij op de beperkte mogelijkheid om achteruit te rijden (beperkt het is namelijk niet onmogelijk maar beperkter als met een aanhanger), de eventuele technische aanpassingen van de te trekken auto (eventueel want is niet altijd nodig) maar ook de gemak wat een triangel biedt. Heb de Fiat 500 er sneller met een triangel achter hangen als dat ik hem veilig op mijn plateauaanhanger heb staan, en op locatie geen aanhanger die in de weg staat.

De afwegingen en beweegredenen zijn voor een ieder anders. Voor mijn oldtimers fungeren de triangels ook als EHBP (Eerste Hulp Bij Pech) (het zijn en blijven oldtimers :wink: ), zeker die van de Fiat 500 want die ligt namelijk standaard voor in de kofferbak zodat bij pech iedereen met een trekhaak mij kan helpen om thuis of bij een garage te komen.

Mijn keuze voor een triangel is overduidelijk niet alleen ingegeven door het gebruik achter de camper tijdens vakantietrips. Per (toekomstige) trip zal ik een afweging maken of er een auto mee gaat en als er een auto meegaat een keuze tussen triangel en plateauaanhanger, waarbij lengte trip, rij afstand en te bezoeken en te doorkuisen landen mijn keuze zullen bepalen (zowel qua wet- en regelgeving als qua infrastructuur).

Dus voor mij geldt:
Met zoveel onduidelijkheid wil je daar toch niet mee rond rijden?
zeker niet.

Grt Twan
Laatst gewijzigd door Schoentje op vr 24 aug 2018, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Triangel



Bericht door de Jonckheer »

isoplus schreef:
vr 24 aug 2018, 10:25
De voorgaande reactie (Schoentje) is juist en het zou de verkopers van triangels sieren als zij hun klanten ook zo zouden voorlichten.
Zelfbouwers is een andere tak van sport, die nemen het risico en zijn zich er vaak wel van bewust hoe het met de regelgeving gaat.
Zoals ik al eerder opmerkte in België, Spanje en Portugal kan je mazzel hebben door taalproblemen of gewoon omdat de controleur het niet zo belangrijk vindt.
Je moet niet aan zo'n ding beginnen als een politie-uniform op je zenuwen werkt of als je geen zin hebt in een uitgebreide discussie ergens op een snelweg ver van huis ;;-)
De sanctie bestaat overigens in veel gevallen eenvoudig uit afkoppelen en gescheiden verder rijden dus veel risico loop je waarschijnlijk niet.
Ik heb mij nooit verdiept in het verzekeringsaspect omdat mijn verzekering de schade van de aanhanger dekt.
De vraag blijft natuurlijk of een auto vervoert aan een triangel een aanhanger is. Dat kon nog wel eens een interessante discussie opleveren met de verzekering in geval van...
Ik vermoed dat het een korte discussie zal zijn; een auto die wordt gesleept is voor de wet géén aanhanger. Een auto die via een triangel aan de auto vastzit is dus ook geen aanhanger maar een gesleepte auto. Er staat namelijk nergens waarmee dat slepen dient te gebeuren, een sleepkabel mag maar een trekstang ook. Een triangel zou je dus als strekstang kunnen aanmerken wat het feitelijk ook is. De gesleepte auto valt dus nimmer onder de verzekering van het trekkende voertuig. Maar of dat wat uitmaakt? De gesleepte auto heeft immers zijn eigen verzekering?
Toedeledoki

Re: Triangel



Bericht door Toedeledoki »

Met de dolly kon ik recht achteruit rijden na veel oefening. En dan eenmalig een bocht maken naar links of rechts. Ik verwacht dat dit met een triangel net zo is.

Ik heb ook een (eigenlijk te grote) autotransporter achter de camper hangen af en toe. Die manoeuvreer ik daar waar ik hem hebben wil. In Frankrijk rij ik daar ook 110 mee, zelfs bij 130 is ie stabiel. En in Duitsland mag ik sinds kort 100. Ik heb hem laten keuren door de Dekra. Ik gebruik hem overigens op vakantie niet voor een auto maar om onze beide quads mee te nemen.
Toedeledoki

Re: Triangel



Bericht door Toedeledoki »

In veel landen is het slepen door particulieren niet toegestaan op snelwegen, óf slechts tot de volgende afrit.

In Frankrijk is het nog veel gekker, daar mogen wij als ANWB zelfs niet eens onze eigen klanten van de snelweg halen. Dat is voorbehouden aan de bergers die dat stuk snelweg toegewezen hebben gekregen. De dolly mochten wij in Frankrijk ook niet gebruiken. Ook niet buiten de snelwegen.
Ook hebben wij de instructie gekregen niet met de dolly Duitsland in te gaan.
Plaats reactie