Weinsberg Pepper ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
camperaap
Berichten: 363
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 19:45

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door camperaap »

Of het zit in de loonkosten. Liggen die lager dan krijg je minder gemotiveerd of gekwalificeerd personeel. En dat vindt je ook terug in de kwaliteit.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door FJM »

Met Europese lonen is dat effect verwaarloosbaar.
Dat gaat op bij de extreem lage lonen landen, zoals in Zuid-oost Azië...
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door Marinus »

Knaus wordt in Duitsland (Jandelsbrunn) gebouwd.
Weinsberg wordt in Hongarije (Nagyoroszi) gebouwd.

Samen met Tabbert, Wilk, T@B en Bavaria Camp zijn deze merken het eigendom van de Nederlander Wim de Pundert.
Wie weet krijg je wel een antwoord als je hem iets vraagt over "problemen" met Weinsberg? :-B

https://www.quotenet.nl/quote-500/a1358 ... ndert-bio/
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door CaradoT135 »

camperaap schreef:
zo 06 dec 2020, 17:38
Of het zit in de loonkosten. Liggen die lager dan krijg je minder gemotiveerd of gekwalificeerd personeel. En dat vindt je ook terug in de kwaliteit.
Ze worden allebei toch in dezelfde fabriek in Jandelsbrunn gemaakt?
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door lassche »


FJM schreef:Als je bij de camperfabriek bent geweest dan zul je merken dat héél erg veel DEZELFDE materialen gebruikt worden voor alle merken die die fabriek maakt. Zo zie je dezelfde materialen die voor een Weinsberg gemaakt worden als voor een Knaus.
Ik zelf vind het altijd fascinerend om bij een auto-fabriek een bezoek af te leggen. De bijna militaristische discipline die daar heerst om zo efficient mogelijk te werken. Dat is werkelijk een eye-opener.
Zo ben ik ooit eens bij een VW- en Skoda-fabriek geweest. Toen ik in Praag bij de Skoda fabriek was, schrok ik van de enorme hoeveelheid zelfde materialen als die bij een Volkswagen werden gebruikt... De gids vertelde ons het volgende: het is voor een fabriek de grootste besparing door zoveel mogelijk dezelfde materialen te gebruiken. En Skoda (en Seat en Audi) en Volkswagen kennen dezelfde eigenaar.
Toen ben ik eens nagegaan: Dit geldt natuurlijk ook voor camperfabrikanten!

Dus als men denkt dat men bij een Knaus betere materialen gebruikt als bij een Weinsberg, dan kan ik zeggen dat dat niet zo is.
Hoe kan het dan dat een Weinsberg zo maar 10.000€ goedkoper kan zijn? Vaak ligt het hem in de details van afwerking. Als je een Knaus van binnen bekijkt ziet die er echt anders uit als bij een Weinsberg.
Maakt dat de Weisnberg slechter? Nee, dat denk ik niet. De sfeer is alleen anders als bij een Knaus.

Men koopt dus een Weinsberg omdat die goedkoper is, met de daarbij horende sfeer. Lijkt mij. En als je die sfeer niet leuk vindt, ga je elders shoppen.
Zo simpel is het.
Het zit hem niet alleen in de sfeer of de beleving. De A-merken worden gebouwd volgens de modernste technieken, tegenwoordig meestal met een houtvrije opbouw. Terwijl de B-merken vaak nog traditioneel gebouwd worden met een opbouw waar hout in verwerkt is.
Dat is toch een belangrijk verschil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Maarten 7
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 06 dec 2020, 17:43

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door Maarten 7 »

Met veel interesse heb ik al jullie ervaringen met en meningen over de Weinsberg Pepper gelezen. Wij zijn er namelijk over na aan het denken om een gebruikte Pepper te gaan kopen, uit 2017 met dus de Peugeot 2.0 motor.

In september waren wij met onze huidige Karmann Missouri op vakantie en mijn neefje had gelijktijdig een Pepper gehuurd. Die had de nieuwere 2.2 motor. De camper is hem heel goed bevallen.

Ik begrijp dat er concessies zijn gedaan om de prijs relatief laag te houden, maar de eerste indruk is zeer positief. Eigenlijk wilde wij voor een iets oudere camper gaan omdat wij er niet zo heel veel gebruik van maken. Kwalitatief krijg je dan misschien wel een betere camper voor iets minder geld, maar dat is dan natuurlijk ook weer ouder en meer gebruikt. Ons lijkt de Pepper, ook na alles hier te hebben gelezen, een goede keuze. Alleen ben ik totaal niet bekend met de 2.0 van Peugeot. Zijn er veel problemen met dit type geweest de afgelopen jaren?

Om een trekhaak te monteren moet een extra frame worden geplaatst heb ik gelezen. Is dit achteraf goed te doen?

Groet,
Maarten
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door lassche »

Hier https://www.linderskampeerautos.com/opb ... ies-camper een interessant artikel over de verschillen in opbouwconstructies.

Zeker als beginnend camperaar heb je daar vaak geen erg in. Maar het is wel van invloed op de degelijkheid en houdbaarheid van de camper.

Toen wij onze eerste camper kochten, een Frankia wist ik dat ook allemaal niet. Achteraf heb ik wel eens gezegd dat wij toen per ongeluk een goede keus gemaakt hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
vespaman

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door vespaman »

Maarten 7 schreef:
ma 07 dec 2020, 11:36
Met veel interesse heb ik al jullie ervaringen met en meningen over de Weinsberg Pepper gelezen. Wij zijn er namelijk over na aan het denken om een gebruikte Pepper te gaan kopen, uit 2017 met dus de Peugeot 2.0 motor.

In september waren wij met onze huidige Karmann Missouri op vakantie en mijn neefje had gelijktijdig een Pepper gehuurd. Die had de nieuwere 2.2 motor. De camper is hem heel goed bevallen.

Ik begrijp dat er concessies zijn gedaan om de prijs relatief laag te houden, maar de eerste indruk is zeer positief. Eigenlijk wilde wij voor een iets oudere camper gaan omdat wij er niet zo heel veel gebruik van maken. Kwalitatief krijg je dan misschien wel een betere camper voor iets minder geld, maar dat is dan natuurlijk ook weer ouder en meer gebruikt. Ons lijkt de Pepper, ook na alles hier te hebben gelezen, een goede keuze. Alleen ben ik totaal niet bekend met de 2.0 van Peugeot. Zijn er veel problemen met dit type geweest de afgelopen jaren?

Om een trekhaak te monteren moet een extra frame worden geplaatst heb ik gelezen. Is dit achteraf goed te doen?

Groet,
Maarten
Trekhaak monteren is geen enkel probleem. Moet inderdaad wat extra gemonteerd worden. Dat is weer afhankelijk van het soort camper en merk onderstel Fiat/Peugeot/Citroen etc. Met het kenteken informeren weten ze wat je nodig heb. Laat je het doen bij de dealer zit je op rond de 1600 euro met een 13 polige stekker. Meest trekhaken zijn van Memo Europe. Jaren gehad op mijn vorige camper geen enkel roestpitje etc erop. Heb het bewust laten doen, weet ik zeker dat het goed zit. Voor de deur onder je camper liggen en het allemaal uit moeten vinden met een zak bouten en moeren was voor mij geen optie. Als het niet goed was kon ik tenminste terug om het in orde te laten maken. Maar gelukkig nooit storing etc gehad. Op mijn nieuwe Pepper wordt af-fabriek een trekhaak gemonteerd, was goedkoper en dan kreeg ik ook meteen de garagevloer met 250 kg belasting erbij. Standaard is dat 150 kg.
Maarten 7
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 06 dec 2020, 17:43

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door Maarten 7 »

Bedankt voor jullie reacties!

Interessant om zo overzichtelijk eens te zien wat de verschillen in opbouw / constructie zijn. Ik was mij wel al bewust van de verschillen die er zijn, dus dat is al een start zullen we maar zeggen. Dat is eerder ook de reden geweest om onze Karmann te kopen en dat is zeer goed bevallen. De Karmann is al op leeftijd (bouwjaar 1999) maar heeft slechts 119.000km gereden en is goed onderhouden. Ook geen enkele last van lekkages en dergelijke :P Wij hebben hem afgelopen zondag verkocht, dat deed toch wel een beetje pijn. Maar hij komt goed terecht gelukkig!

We hebben diverse camper bekeken en zien dan de nodige verschillen. Van de "duurdere" merken zijn de oudere type Fiat Ducato's erg goed vertegenwoordigd in onze prijsklasse, maar wij hebben toch liever het nieuwere neusje. Afgelopen zaterdag zagen wij per toeval de Pepper staan en wij vonden hem direct erg mooi, zowel van binnen als buiten. Vrij jong en alles lekker fris. De afweging is nu dus, of jong (+/- bouwjaar 2017) en een "budget" merk (nog steeds erg duur in NL overigens naar mijn mening) of een "A" merk dat iets ouder is en dus ook meer gebruikt is.

Goede tip van Memo Europe, ik heb daar direct nagevraagd wat allemaal nodig is voor de montage. Dat is een chassisverlenging, diagonaalset, kabelset en uiteraard de trekhaak zelf. Bij elkaar kosten deze onderdelen € 1.144,-. Daar komt dan de montage bij een dealer nog bij. Daar begin ik zelf ook niet aan.
Maarten 7
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 06 dec 2020, 17:43

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door Maarten 7 »

Het is een Pepper geworden :-B
Bouwjaar 2017, 12.858km.
Meteen de trekhaakset erbij besteld en sterkere accu.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door FJM »

Gefeliciteerd hoor! Goede keuze gemaakt! 8-)
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
vespaman

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door vespaman »

Maarten 7 schreef:
do 10 dec 2020, 16:59
Het is een Pepper geworden :-B
Bouwjaar 2017, 12.858km.
Meteen de trekhaakset erbij besteld en sterkere accu.
Goede keuze gemaakt hoor. Camper koop je ook met je gevoel, niet alleen maar met ratio.
Veel plezier ermee.
Maarten 7
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 06 dec 2020, 17:43

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door Maarten 7 »

Dankjullie! We kijken al enorm uit naar de eerste reis. Hopelijk is volgend jaar weer het e.e.a. mogelijk i.v.m. Covid.

Zijn er ook Pepper eigenaren die voor en achter spatlappen hebben gemonteerd? Ik heb op een duits forum gelezen dat de originele van Peugeot aan de voorzijde zonder aanpassingen niet zouden passen. Voor achter kan ik geen originele vinden.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 429
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Weinsberg Pepper



Bericht door FJM »

Wij hebben een Pepper maar nooit over nagedacht om spatlappen te monteren.
Maar waarom eigenlijk? Wat is het (grote) voordeel van spatlappen.... ?!?!

F
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Plaats reactie