Geleidetouwtje verduistering Heki 3 dakluik los

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Geleidetouwtje verduistering Heki 3 dakluik los



Bericht door gjvonk »

Wie heeft er een tip hoe ik het geleide touwtje van de dakluik verduistering weer op zijn plaats krijg? Op de 2e foto zit hij goed, hij moet 'om het hoekje' heen.
Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1116
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Geleide touwtje verduistering dakluik los



Bericht door WiSpi »

Hier heb ik ook last van gehad en via via op een Engelse site gevonden hoe je die draadjes er weer er in kunt rijgen. Daar heb ik een schets van gemaakt (zie bijlage). Ik denk dat hij aan één kant niet meer vast zit. Misschien dat je hem weer vast kant zetten en dat je er dan bent. Bij mij lukte dat niet meer en moest ik dat hele draadje er opnieuw in rijgen. Dan heb je deze schets nodig. Volgens mij (weet het niet eens meer zeker), is dit het bovenaanzicht. Dus de plafondkant. Als je daar op kijkt, kun je zien hoe de draden lopen. Dus je moet het luik eraf halen. Wellicht eerst even droog oefenen, voordat je de draad verwijderd, dan krijg je inzicht hoe het loopt. Daarna volgens dat schema weer er in rijgen.
Het laatste stuk is wel prutsen en kracht zetten, maar als dat met beleid gebeurt, gaat er niets kapot. Hij zit bij ons al weer enkele jaren.

Succes!

Wim
Bijlagen
verloop touwtjes dakluik.jpg
verloop touwtjes dakluik.jpg (64.66 KiB) 11006 keer bekeken
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door gjvonk »

Dag Wim, je schema komt overeen met wat ik zag. Dat is inderdaad van bovenaf. 1 touwtje is van de hoek 'afgeschoten', dat moet ik weer terug om het hoekje zien te fröbelen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door travelscout »

Geduld is de sleutel tot succes.

Zelf hebben wij hem uiteindelijk vervangen door een nieuwe afdekking.
Los te koop ik meen me te herinneren een euro of 80...

Indien je onderdelen nodig hebt, ik meen me te herinneren dat de oude afdekking hier nog ergens rond slingert.
Paul.
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door mmdem »

Je kunt dat frame met de verduistering er toch gewoon af halen. Zit gewoon geklemd in het dakdeel.Werkt een stuk gemakkelijker.
Meestal is er een lipje afgebroken dat het koordje op zijn plaats moet houden. Een nieuwe verduistering is dan de oplossing.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Kroppie »

en is er dan niet een lipje op te lijmen/creeren?, 80 euro voor een verduisteringgetje, kom zeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door mmdem »

Jos, dat spul is zo akelig dun en slap dat je er normaal gesproken niets mee kunt. Maar proberen kan altijd hoor.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Kroppie »

ik heb gelukkig geen verduistering in mijn dakraam, als ik ga slapen is het buiten al donker. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door gjvonk »

Ik heb een Heki met een slinger bediening. De slinger zit in het frame gemonteerd waar ook de verduistering in zit. Hoe krijg ik dat gedemonteerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door mmdem »

Als het een Heki 3 is kun je de geperforeerde plaatjes rondom losklikken en de schroeven daarachter losdraaien. Daarna kun je bij de slinger.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Nugget1 »

Zelfde probleem gehad. Binnenframe lostrekken. Waarschijnlijk een lipje afgebroken. Met dunne tyrip koordje terugzetten. Frame weer terugzetten. Toen het koordje ging rafelen na enkele jaren, frame vervangen door nieuw. Ik heb maat 50x50. Gekocht bij De Wit in Schijndel. Kosten: 50 euro .
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door gjvonk »

Het is een midi heki met slinger, hoe krijg ik het deel met de verduistering en het hor los?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door mmdem »

Zet eens foto van de onderkant hier neer, dan kunnen we meer zien.
Als er geen afneembare paneeltjes op zitten kun je het hele onderframe er zo aftrekken. Zit het gewoon vastgeklikt.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Geleidetouwtje verduistering dakluik los



Bericht door Arie55 »

Trek aan de rand en de rand scheidt zich van de binnenrand. Het zit vast met klipjes met weerhaakjes (waardeloze constructie). Demonteer de zaak en neem de stang uit. Vijl de randjes (blauwe pijlen) weg, tot het 'groene' vlak. Laat zoveel als mogelijk materiaal staan, dat worden de lijmvlakken. Het blokje wat je ernaast ziet liggen is gemaakt van twee stripjes 20x2 op elkaar gelijmt. Lijm het op maat gemaakte blokje op de juiste positie. Boor twee gaatjes (rode pijlen) van 2 mm. (Kan je ook doen als het blokje nog niet verlijmd is) Maak er een slot gat van. Om de draad straks door te voeren zaag je een sleuf.
Neem een lijmsoort wat deels het (oude) kunststof oplost. Ik dacht dat ik pvc lijm gebruikt heb.

Arie
Bijlagen
DakRaamRep2.JPG
DakRaamRep2.JPG (31.41 KiB) 10845 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie