Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren

Algemene campervragen en -opmerkingen.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door DonCamillo »

In afwachting van de uitslag van de taxatie van onze recent gekochte camper, ben ik wat gaan neuzen op het forum hierover. Nu zie ik veel halleluja-reacties over taxaties die hoger uitvielen dan verwacht. Maar hoe belangrijk is nu een hoge taxatiewaarde als je niet van plan bent om te verkopen?

Deze camper hebben we gekocht na veel wikken en wegen (soms letterlijk!) en ook met het oog op de toekomst. Dat is: er zo lang mogelijk mee te kunnen doen zonder je te ergeren aan iets waar je voor de aankoop niet bij stil had gestaan of naar een andere camper moeten/willen kijken omdat die beter voldoet. Bijvoorbeeld het gewicht: leeg ( volle 90 liter diesel, lege watertanks, alle kastjes leeg) hebben we (zelf gewogen met ons erin) 460 kg laadvermogen over. Voorlopig zijn we aardig geslaagd, maar de toekomst blijft koffiedik kijken natuurlijk.

Wat zijn de voordelen van een hoge taxatie waarde:
Meer opbrengst bij verkoop? Maar we zijn echt niet van plan om te verkopen...
Goed voor je ego: mijn bezit is veel waard, of: hij is meer waard dan ik er voor betaald heb. Mooi, maar net als bij aandelen: daar heb je pas wat aan als je het gaat verzilveren.
Meer opbrengst bij totaal verlies: ja, maar hoe groot is die kans? Hoe groot is de kans dat we hem total-loss rijden, dat-ie gestolen wordt of uitbrandt? Heel klein, volgens mij. De meeste beroepen op de verzekering zullen toch zijn bij aanrijdingsschade, stormschade of inbraak denk ik zo.

Nadeel van een hoge taxatie is echter dat je meer premie betaalt, en dat jaar in- jaar uit.

Kortom: ik zit niet echt te wachten op een hoge waarde. (Nou gaat dat vast tegenvallen, want wij vinden natuurlijk dat we de mooiste, beste, leukste enz. enz. camper gekocht hebben die in heel Europa te vinden is en dat voor de laagste prijs! We gaan het zien).

Wat vinden jullie?
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door iSonic »

Ik hecht totaal geen waarde aan een taxatie rapport. Het zijn zelden bedragen die reëel zijn in de zin dat je dat er voor krijgt bij verkoop.

Misschien krijg je het uit betaald op het moment dat hij total los is of gestolen maar dan betaal je ook meer premie. Ik snap het dus ook niet.
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door petervanzelst »

Wij zijn verzekerd bij de NKC.
Als je de camper bij een dealer/handelaar koopt, dan krijg je binnen 3 jaar na aankoop bij total loss het aankoopbedrag terug. Bij taxatie dacht ik dat je 5 jaar na aankoop je geld terug krijgt. Hebben wij ( total loss na aanrijding) wel fijn gevonden. Natuurlijk betaal je de premie bij elke verzekeraar over het verzekerde bedrag, maar je kunt een oud brakkie wel voor een ton verzekeren, maar bij een total loss wordt dan alsnog de dagwaarde getaxeerd.
Nooit dus hoger verzekeren dan de waarde, tenzij je geld teveel hebt.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10179
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door Peter LMC »

Een taxatie rapport werkt wel naar 2 kanten.
Jij als eigenaar hebt een mooi rapport met foto's van je camper.
Met alle eventuele gebreken en gebruiksschades er in vermeld.
Zoals bv hagelschade ja/of nee.
Of wat denk je van de leeftijd en staat van de bandjes.
Iets wat hier op het forum regelmatig voorbij komt.
Gevolg schade van klapbanden kan zeer groot zijn.
Een verzekering wil dit zoveel mogelijk uitsluiten.

Hetzelfde rapport heeft ook de verzekering.
Die weet dan ook in welke staat het voertuig verkeert wat deze mag verzekeren.

Je hoeft dan bv nadien niet af te komen dat je hagelschade hebt opgelopen als dit er bij de taxatie al opzat.
Of vocht schade die er al in/op zit.
De verzekering wil doormiddel van een taxatierapport gewoon zien wat voor vlees (Camper) men in de kuip heeft.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8685
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door seth_space »

In zijn algemeenheid kun je de camper laten verzekeren tegen de dagwaarde of tegen de taxatiewaarde. (soms tegen de aanschafwaarde )
Die laatste optie wordt met name gebruikt voor campers met specifieke voorzieningen of die er veel beter uitzien dan hun leeftijd deed vermoden, danwel omdat ze verbouwd of aangepast zijn.
Een verzekering zal niet tegen een lagere waarde willen verzekeren omdat het object de basis van de premieberekeing is en dus de tegenwaarde zal vormen voor de berekening van het risico.
Als je laat taxeren is dat dus veelal om een hogere waarde dan de dagwaarde te verkrijgen of omdat een bepaalde verzekeringsmaatschappij dat eist.

Jij hebt kennelijk een reden om op basis van een taxatie te verzekeren. Die taxatie zal de werkelijke dagwaarde opleveren ( dus niet op basis van afschrijvingstabellen oid)
Als je minder premie wilt betalen ( en dus zelf een hoger risico neemt) dan kan dat door het kiezen van een maatschappij die op basis van dagwaarde of aanschafwaarde wil verzekeren of je neemt een aanzienlijk hoger risico bij schade.
Die laatste optie zal je ongetwijfeld het meeste premiedaling opbrengen, maar daardoor ligt per gebeurtenis ook het risico bij jezelf.
Jij maakt dus zelf de keuzes: verzekeringsmaatschappij, wel/niet taxatie, wel/niet dagwaarde en de hoogte van het eigen risico.
Laatst gewijzigd door seth_space op zo 22 apr 2018, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door Iveco4x4 »

Gewoon WA verzekeren kan ook hoor. Ik doe dat al 12 jaar en van de uitgespaarde premie kan ik al weer bijna een andere camper kopen.
Als je zelf je (eventuele) schade kan betalen heb je geen extra verzekering nodig. :-?
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door gsm »

Ik vraag me af of er zoveel verschil in zit in de premie en of je wel zoveel uitspaart.
Ik heb mijn bus laten taxeren en ben tegen taxatiewaarde AR verzekerd voor €29/mnd
Wat kan je daarvan uitsparen als je WA verzekerd ?
Afgelopen jaar een steen tegen de voorruit en laten vervangen wat ±€500 koste, met en WA betaal je het zelf
En stel een WA kost €10 dan spaar je €19 uit dat is €228/jr en dat is in 12 jaar €2736 - daar koop je toch geen andere camper voor ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door Cee Pee »

Plus dat je bij een eventueel total los de taxatiewaarde krijgt uitgekeerd en niet de dagwaarde en die dagwaarde is bij een camper van 10 jaar of ouder echt niet veel meer.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door WoutvanAken »

Het grote voordeel van een taxatie is dat er ook bij schade door derden geen discussie ontstaat over de waarde van het object.
Maar als antwoord op je vraag; laten taxeren op een reële waarde is het beste en ik zou zeker niet proberen deze zo hoog mogelijk te krijgen.
Het gaat erom dat je bij volledig verlies tevreden bent met hetgeen je uitgekeerd krijgt.
Zoals je zelf al aangeeft; je betaald onnodig hoge premie bij een hogere taxatie.
Wout.
Gebruikersavatar
GerhardK
Berichten: 13
Lid geworden op: do 31 aug 2017, 12:14

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door GerhardK »

Verstandige keus, ik heb ook mijn geïmporteerde camper tegen aanschafprijs laten verzekeren hoewel de taxatie ruim € 10000,00 hoger lag. Scheelde aanmerkelijke premie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door LMC591A28JTD »

Ik heb 5 jaar taxatiewaarde. Voordeel is dat ik bij een schade na 5 jaar nog steeds dat bedrag uitgekeerd krijg en niet de egen die tijd veel en veel lagere dagwaarde. Ook bij dagwaarde betaal je gewoon 5 jaar lang dezelfde premie, alleen de uitkering wordt jaarlijks lager terwijl de premie dezelfde blijft.
De taxatiewaardeverzekering voelt gewoon beter. Mijn premie was niet hoger.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door Iveco4x4 »

gsm schreef:
zo 22 apr 2018, 17:29
Afgelopen jaar een steen tegen de voorruit en laten vervangen wat ±€500 koste, met en WA betaal je het zelf
En stel een WA kost €10 dan spaar je €19 uit dat is €228/jr en dat is in 12 jaar €2736 - daar koop je toch geen andere camper voor ?
Mijn ruiten zijn van 8mm lexan daar gaat zelfs geen tegel doorheen :thumbup:
En ik heb al heel wat steentjes tegen mijn ruitjes gehad. Niks aan de hand :wink:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8955
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door kampo »

Wat je meer krijgt in geval van schade betaal je dubbel en dik teveel aan premie.
Zo werkt het bij verzekeringen.

Maar iedereen is blij want een camper krijgt een plotse meerwaarde voor de eigenaar en dat geeft een lekker gevoel. De verzekering verdient er extra premie aan. Lees maar hierboven. De camper moet vooral op papier meer waard zijn als die is. Net zo met vasthouden van een kunstmatige hoge residuele waarde gedurende een aantal jaren. De realiteit is dat je daarvoor betaald.

Waarom ga je van de ene kant alles zo goedkoop mogelijk doen en van de andere kant het uitgespaarde geld door de verzekeringsschouw opstoken?
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Nut van een hoge taxatiewaarde bij verzekeren



Bericht door gsm »

kampo schreef:
ma 23 apr 2018, 6:43
Waarom ga je van de ene kant alles zo goedkoop mogelijk doen en van de andere kant het uitgespaarde geld door de verzekeringsschouw opstoken?
TS heeft een kant en klare camper gekocht dus snap ik je reactie niet :DD

@Iveco4x4, ik heb denk ik de standaard ruit er in zitten en die zullen de meesten wel hebben en als die vervangen moet worden valt dat niet onder de WA maar minimaal WA+
Het verschil in premie tussen WA+ en AR was voor mij zo weinig dat ik voor AR ben gegaan en voor dat geld wat ik uit kan sparen als ik een WA neem kan ik geen andere camper kopen ook niet na 20 jaar.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie