Schoonwatertank: vers water?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
campercamper
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 08 dec 2017, 23:54

Schoonwatertank: vers water?



Bericht door campercamper »

Ik ben bezig met een camperproject, ik overweeg / er past een 70 liter schoon water tank onder de bus. Nu vraag ik me af, hoelang blijft dit 'vers' / drinkbaar en hoe lang doen jullie hier mee? Ik ga er niet mee douchen, het gaat enkel naar de keukenkraan. Mijn vriendin geeft aan 'toch niet uit de kraan te gaan drinken' :-? omdat het water dus lang stilstaat in de tank onder de bus. Ik denk water = water.. Vergt het verder nog onderhoud, of gewoon volgieten en een half jaar mee rond tuffen?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door gjvonk »

Ik heb een fabrieks buscamper (Pössl Roadcruiser) met een 100 liter verswatertank in de bus (dat is dus binnen de isolatie) een 10 liter Tuma verwarming/boiler en een 100 liter grijswater onder de bus. Daar kunnen we met 2 volwassenen 3 tot 4 dagen mee doen. We douchen elke dag, gebruiken toilet, wassen af. Koffie zetten en eten koken doen we uit flessen/pakken bronwater. Door verswatertank in de bus is er geen bevriezingsgevaar.

We drinken ook echt nooit uit de watertank. Verswater dat een 1/2 jaar in een tank stilstaat stinkt en is dood. Dat wil je niet. Ook je verswatertank regelmatig reinigen en bij langer stallen (1 week of langer) helemaal leeg laten lopen, ook een eventuele boiler.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 889
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door ekruijsse »

Wij camperen al zo'n 30 jaar en 'beheren' het water als volgt: Als de camper voor langere tijd (enkele dagen of meer) niet wordt gebruikt laten we altijd het water eruit (ook de boiler) met de kranen open zodat ook de leidingen leeg stromen. Bij vullen eventjes doorspoelen en op reis :thumbup: . We gebruiken nooit toevoegingen of reinigingsmiddelen. Indien voor langere tijd onderweg laat ik de vers watertank tussentijds ook nog wel eens helemaal leeglopen om weer te vullen met vers water. Nog nooit enig probleem gehad. Echt zo ervan drinken doen we niet, wel natuurlijk wassen en tandenpoetsen e.d. Voor koffie, thee en eten wordt het sowieso gekookt natuurlijk.
Eugene
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door iSonic »

Ik laat hem, als we de camper langer dan 2 weken niet gebruiken, leeglopen. Verder drinken wij het water gewoon en de kids krijgen ook limonade met water uit de tank. Ook thee koffie en eten bereiden doen we met water uit de tank. Nooit een probleem gehad.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad.
Water in een zwarte tank onder de camper (uit de zon) gaat maanden goed blijven.
Bij mijn trektocht door Canada en de States vorige zomer heb ik de watertank in al die maanden maar
een keertje helemaal leeg laten lopen en weer gevuld met vers water.
Was eigenlijk niet nodig.
Veel mensen die daar een beetje buitenaf wonen hebben geen aansluiting op een waternetwerk.
Deze gaan allemaal water halen bij een waterstation of de waterwagen komt het brengen.
Hier heb ik ook regelmatig getankt.. Gewoon bijgevuld tot de tank weer vol was en klaar.
Als ik dan aan de mede wachtende vroeg hoelang het water goed bleef dan keken ze me verbaast aan.
Dit water bederft niet zij men tegen me. Mits het wel donker en een beetje koel opgeslagen is blijft het zeker 1 jaar goed bruikbaar.
De grootste kans op verontreiniging komt door het niet hygiënisch omgaan met de vulslang etc.
Bij terug komst weer hier in Nl heb ik de dop van mijn watertank afgeschroefd om eens te kijken of er aan de binnenkant
geen algen of andere verontreiniging aanwezig is. Ik had mijn watertank al 14 jaar niet meer bekeken aan de binnenzijde.
Helemaal spik en span schoon van binnen. Sta er zelf van te kijken. Mijn watertank zit in een zitbank weg gebouwd binnen in de camper.
Hangt niet onder de campervloer maar dit lijkt me geen verschil uit te maken.
Water voor de koffie en drinken koop ik in flessen maar om bv de aardappels te koken etc komt gewoon uit de tank.
Nog nooit geen problemen gehad. Wel vul ik mijn tank (onderweg) met een gieter zodat ik eerst (in de gieter) zie of het goed schoon en fris is.
En dat is niet overal zo heb ik wel eens gemerkt. Dan op zoek naar een ander tappunt
Dus. Gewoon hygiënisch er mee omgaan dan heb je geen problemen.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door kampertjes »

We camperen al meer dan 30 jaar en altijd gewoon uit de tank gedronken. Krijg je echt niks van. Enige uitzondering is de zuidelijke landen omdat het water daar vaak zo naar chloor smaakt dat je het vanzelf wel laat.
In mijn jeugd hadden we thuis geen eens waterleiding, we dronken uit de regenwater bak. Ben aardig gezond gebleven hoor.

Enige waar je alert op moet zijn is (kans op) besmetting met colibacteriën. Maar de kans dat je besmet wordt via voedsel in bijvoorbeeld een restaurant is groter dan door het water in je camper. Bij stilstand (niet gebruiken > 1 dag) wel alles leeg laten lopen en doorblazen want een legionella besmetting is ook geen pretje.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door jielus »

Binnen onder een bank zit een 80 liter water. Doen we heel lang mee! Wij reizen vooral in de winter, geen enkel probleem. Zorg dat de slang waarmee je bijvult altijd schoon en droog word opgeborgen. Wij drinken het niet, daar hebben wij een kleine 10 liter jerrycan met kraan voor, koffie en koken hoofdzakelijk. Drinkwater uit de fles in het zuiden, kost heel weinig.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door djurre1980 »

Ik drink geen water uit de schoonwatertank, lijkt me niet gezond tenzij je elke millimeter van die tank minutieus schoon houdt.
Ik spoel wel mijn mond ermee met tanden poetsen, dus misschien kan ik het dan net zo goed wegklokken, maar goed :lol:
Ik drink liever water uit de fles in de camper.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door 't Busje »

Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: schoonwatertank, vers water?



Bericht door WiSpi »

Wij (2 volwassenen) gebruiken twee jerrycans van 10 liter om te drinken. Meestal doen we daar 1 week mee. Dan vullen we die weer bij met 5 liter bronwater (zo'n grote fles). De schoonwatertank gebruiken we wel voor thee/koffie zetten (wordt gekookt) en wassen/tandenpoetsen. Ik doe daar wel een paar druppels hadex in.
De 100 liter schoonwatertank is meestal na 3-4 dagen leeg.

Een weekje wil ik de schoonwatertank wel laten staan, maar daarna laat ik het leeglopen, boiler ook. Zeker als het warm is. Maar ook bij vorstvoorspelling.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door Aloys »

Wij drinken gewoon water uit de tank. In de jaren '80 vulden we de tank steeds bij, wanneer we in Zuid-Frankrijk
onderweg waren. We hebben er nooit wat van gehad, maar Femma wilde dat niet meer. Dus lieten we 'm per twee
weken 1 of 2 keer leeglopen en vulden de tank met schoon water.

Je kunt alles héél hygiënisch doen, maar kijk dan wel uit voor verminderde weerstand. Een béétje 'vies' leven wordt
ook door deskundigen helemaal niet verkeerd geacht! Je bouwt er weerstand mee op, ook belangrijk.

In onze zelfbouwcamper hebben we nu 4 tankjes van 12,5 liter onderin ons grote keukenblok. In tankje nr. 1 hangt
de dompelpomp. Wanneer die tank leeg is schuiven ze allemaal een plaatsje op. Doen we zuinig aan dan redden we
ons hier 4 dagen mee. Maar we kunnen ook altijd snel even 1 of 2 tankjes vullen, bij een tankstation.

Of terwijl we staan te wachten in de rij voor de veerboot... :D

Afbeelding

Lege tankjes zetten we open weg, dan kunnen ze drogen. Voor het vullen litertje water erin en even goed omschudden.
Ik zou geen tank onder de vloer willen hebben, ik heb in mei nog wel nachtvorst meegemaakt. Dan is je drinkwater
bevroren! Wij gaan ook naar de wintersport met onze bus.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door Iveco4x4 »

Gewoon de tank voor eten drinken en doorspoel toilet.
In het begin van het jaar een lege tank vullen en bijvullen uit de beschikbare kranen onderweg wanneer nodig.
Aan het eind van het jaar leeg wegzetten.
Alleen in Verweggistan gebruiken we een ingebouwd waterfilter.
Flessen gebruiken we alleen voor wijn en sterke drank. :cheers:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Premiumliner
Berichten: 1093
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door Premiumliner »

Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Schoonwatertank: vers water?



Bericht door KTManiac »

Iveco4x4 schreef:
wo 18 apr 2018, 17:58
Flessen gebruiken we alleen voor wijn en sterke drank. :cheers:
:thumbup: Idem hier, drink al jaren gewoon water uit de tank en die heeft nog nooit een schoonmaakmiddel gezien.
Wordt aan ''t begin van' 't seizoen een paar keer gespoeld met water en verder gewoon gevuld. (100 liter)
Tank is gewoon schoon en ruikt altijd naar niks. Pomp ook al' 's gedemonteerd, alles inclusief filtertje brandschoon.

Wat bovenstaande Google link betreft: Het leuke van internet is dat je voor elke mening honderden bevestigingen vindt.
Ben zelf van mening dat te schoon en steriel averechts werkt.
Laatste keer dat ik echt ergens ziek van ben geworden is nadat ik een pecanootbroodje op heb gegeten wat ik had afgepakt van een meeuw. Had 'ie van m'n bord gejat en dat pik ik niet.... :twisted:
Plaats reactie