Snelheid alkoof vs integraal?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80390
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Dafluc »

Klopt, het voegt niks toe. We gaan er daarom verder ook niet op in. Het gaat over de snelheid en over een campertype. Niet over beroepschauffeurs en aanverwanten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door hathi »

Ben blij dat ik zoiets zelden meemaak,ik zit meestal op de linker helft,en nergens last van,geen bus,geen vrachtwagen,geen camper,en tijd en geduld zat,ik ben immers aan het genieten,dat mijn,ja ALKOOF camper zo fijn loopt,met zijn 38 jaar :lol:
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6300
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Bas vd laar »

Je hoeft je niet aangesproken te voelen Bob, je weet van jezelf hoe je rijdt.
Er zijn verantwoordelijke en onverantwoordelijke mensen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Bob Diesel »

Dafluc schreef:Klopt, het voegt niks toe. We gaan er daarom verder ook niet op in. Het gaat over de snelheid en over een campertype. Niet over beroepschauffeurs en aanverwanten.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door annoh »

wanneer je wat testrapporten van alkoof en half integraal leest dan zie je al heel snel dat een alkoof bij gelijke motor een lagere topsnelheid heeft en een hoger brandstof verbruik heeft.

Dat er een verschil van wegligging is moge duidelijk zijn.
Meine
Berichten: 4745
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Meine »

Elk nadeel heeft z'n voordeel. Mijn alkoof van 6,30 meter blijft onder de 3.5 ton en heeft dezelfde binnenruimte als een semi integraal van 7,50 meter met achterin een bed.
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door isoplus »

Mooi hoor vijf pagina's over de snelheid :cheers:
Wat ik eigenlijk mis is dat je met een wat modernere camper, dus met een dieselmotor en vijf of zes versnellingen of zelfs met zo'n Fiat-kabouter op de bak, slecht 80 of 90 km/uur kan rijden en je daar prettig bij voelen.
Dat heeft te maken met de techniek, 80 in de zesde is geen doen en gewoon een slechte snelheid voor de techniek en daarmee ook voor de bestuurder.
Immers, bij het minste of geringste moet je terugschakelen omdat de fut er een beetje uit is.
Als ik naar het zuiden rij en even wil relaxen zoek ik een Portugese of Spaanse koelwagen op, die mannen rijden vaak net 95 km/uur, althans op mijn teller, en dat is precies een comfortabele snelheid voor mijn 3.0 liter Ducato die dan net in het gebied draait met een mooi koppel en tevreden zijn werk doet. Wij rijden dan en tijdje samen op en dat gaat prima.
Dreig ik in zo'n treintje vrachtwagens terecht te komen dan doen we er een paar streepjes bij en gaan een poosje 110 km/uur rijden hetgeen het Fiatje ook nog erg prettig vindt en wij ook.
Is er helemaal geen verkeer op de tolweg, dan gaat de automatische piloot er op en snorren we met 2000 toeren/minuut en ongeveer 105 km/uur op onze teller over de weg.
Volgens de boordcomputer, waarvan ik de betrouwbaarheid niet getest heb, rijden we dan een gemiddelde van 75km/uur met een brandstofverbruik van 10 liter per 100 kilometer.
De aanhanger moet ik dan wel thuis laten!.
Op onze leeftijd is 6 uur in een veredeld bestelbusje rond hobbelen mooi genoeg, we zijn dan 450 kilometer verder en zoeken een slaapplaats, die we overigens bij ons hebben :thumbup: .
Ik zelf heb weinig last van vrachtwagen- en/of bus-bestuurders, als je zelf met van die spullen op weg geweest bent weet je wel zo ongeveer hoe ze reageren en daar kun je prima gebruik van maken bij invoegen en het gedoe bij wegversmallingen.
Iets anders is 80 km/uur op de snelweg, ik heb zelf een oude Citroën die met moeite 80 km/uur haalt.
Die halen we nog maar weinig uit de stalling, ik voel mij niet erg veilig meer met dat voertuig tussen het moderne verkeer.
Omdat de remweg langer is dan die van moderne auto's en afstand houden door menige chauffeur niet gewaardeerd wordt, dus schiet er steeds zo'n zenuwenlijder vlak voor je in het rijtje en gaat dan op zijn rem staan :bang:
Ik wil mij er niet meer aan storen en doe dus niet meer mee, met de camper komt het echter zelden voor dat iemand zoiets flikt.
Zelf rij ik dus liever met de camper door Parijs als met die oude Citroën.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31963
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Bob Diesel »

Surfbus West schreef:Hallo camperaars,

Nu is ons budget wederom beperkt (zo'n €10.000) dus dat wordt wederom een ouwetje. Nu dacht ik zelf meer aan een integraal om de luchtweerstand (grootste boosdoener) te beperken, deze zijn echter vaak weer wat zwaarder.

Ervaringen of tips mbt "snelle" campers uit het begin van de jaren 90 is welkom
Nou staat in de opener van TS

Dus :!: geen 3ltr euro 6 gezocht
Geen 150 a 160 pk

Dus geen moderne buscamper met leuke stroomlijn

Gewoon wat TS vraagt
Begin jaren 90, is mi niet jonger als 1995
Hij vraagt niet wat wij,ik en of jullie allemaal hebben en er mee doen :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door pschreur »

Wij hebben een LMC Alkoof van 1996 van ongeveer 6,5 meter. Een 109pk TDi. Ik schat in dat die wel redelijk in jouw budget te vinden is. Daar rijdt ik normaliter 100 op de teller mee (ongeveer 95), maar 120 is ook haalbaar, en dit is juist bij inhalen van minder snel verkeer lekker. Dus een Alkoof waar je gewoon goed mee kunt komen in het verkeer moet mogelijk zijn met dat budget.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door isoplus »

Nou hoop ik maar, dat ik hem er een beetje van overtuigd heb dat zijn camper iets sneller moet zijn als 80km/uur en dat 125km/uur niet hoeft.
Dat heeft niet veel met het budget en leeftijd van de camper te maken, wel met gericht zoeken.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Arie55 »

ik probeer op de snelweg een snelheid aan te houden die op de TomTom 83-87km/uur aangeeft. Nader ik een vrachtwagen 'trein', probeer ik ruimschoots van te voren de snelheid aan te passen, dusdanig dat ik er achter blijf. Ik vind het inhalen geen fijne belevenis. De windvlagen die optreden vind ik helemaal niks. Ik zit dan met samengeknepen bilnaad en met klamme handen de vrachtwagen in te halen. Heb ik het verleden wel eens 120 op de teller gereden. Dat vond ik ook geen fijne snelheid. Een hoop extra herrie, extra opletten dat je op de weg blijft. En dan nog halen gewone auto's je in alsof je stilstaat.
Ingehaald worden door een vrachtwagen is ook geen pretje. Probeer dan als de vrachtwagen naast me zit, mijn snelheid terug te nemen zodat de inhaal manouvre snel gedaan is. En als ik ingehaald word, ben ik er stellig van overtuigd dat de vrachtwagen VEEL te hard rijdt.
Met een cruise snelheid van ongeveer 85 op de TT, geniet ik het meest op de snelweg. Op binnenwegen rijd ik met gematigde snelheid steevast in de file. Vooraan...

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door lindy 1981 »

Mijn camper heeft de cw waarde van de hoover dam.
Maar ben in het bezit van volop koppel&pk's.
Toch hobbel ik ook meestal tussen het vrachtverkeer.
Vind dat stuk prettiger dan op de 120/130km linkse baan.
Wordt het echt te gortig (onder de 80km).
Dan haal ik ff snel in en ga weer naar rechts.
De meeste oude europeese campers..zijn zwaar
Onder gemotoriseerd...
Laatst nog zon oude M.E. bus ingehaald.
Dat is dus gewoon c rijbewijs bus...met 80pk (wat er nog over is).
Daar zou ik me niet prettig in voelen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6300
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Bas vd laar »

ik probeer op de snelweg een snelheid aan te houden die op de TomTom 83-87km/uur aangeeft. Nader ik een vrachtwagen 'trein', probeer ik ruimschoots van te voren de snelheid aan te passen, dusdanig dat ik er achter blijf. Ik vind het inhalen geen fijne belevenis. De windvlagen die optreden vind ik helemaal niks. Ik zit dan met samengeknepen bilnaad en met klamme handen de vrachtwagen in te halen. Heb ik het verleden wel eens 120 op de teller gereden. Dat vond ik ook geen fijne snelheid. Een hoop extra herrie, extra opletten dat je op de weg blijft. En dan nog halen gewone auto's je in alsof je stilstaat.
Ingehaald worden door een vrachtwagen is ook geen pretje. Probeer dan als de vrachtwagen naast me zit, mijn snelheid terug te nemen zodat de inhaal manouvre snel gedaan is. En als ik ingehaald word, ben ik er stellig van overtuigd dat de vrachtwagen VEEL te hard rijdt.
Met een cruise snelheid van ongeveer 85 op de TT, geniet ik het meest op de snelweg. Op binnenwegen rijd ik met gematigde snelheid steevast in de file. Vooraan...
Als je dit echt serieus meent dan vraag ik me af of je nog wel de weg op moet gaan
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Gino608D »

Arie55 schreef:ik probeer op de snelweg een snelheid aan te houden die op de TomTom 83-87km/uur aangeeft. Nader ik een vrachtwagen 'trein', probeer ik ruimschoots van te voren de snelheid aan te passen, dusdanig dat ik er achter blijf. Ik vind het inhalen geen fijne belevenis. De windvlagen die optreden vind ik helemaal niks. Ik zit dan met samengeknepen bilnaad en met klamme handen de vrachtwagen in te halen. Heb ik het verleden wel eens 120 op de teller gereden. Dat vond ik ook geen fijne snelheid. Een hoop extra herrie, extra opletten dat je op de weg blijft. En dan nog halen gewone auto's je in alsof je stilstaat.
Ingehaald worden door een vrachtwagen is ook geen pretje. Probeer dan als de vrachtwagen naast me zit, mijn snelheid terug te nemen zodat de inhaal manouvre snel gedaan is. En als ik ingehaald word, ben ik er stellig van overtuigd dat de vrachtwagen VEEL te hard rijdt.
Met een cruise snelheid van ongeveer 85 op de TT, geniet ik het meest op de snelweg. Op binnenwegen rijd ik met gematigde snelheid steevast in de file. Vooraan...

Arie
Zijn je schokdempers misschien niet gewoon versleten? Ik zou daar serieus eens naar laten kijken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie