Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping?



Bericht door Hoofdnoorman »

Toen ik in 1978 voor het eerst met een camper ging rijden, was het gewoon normaal dat je overal ging staan en slapen waar het maar een beetje discreet mogelijk was. Er zat geen WC in, dus maakte je gebruik van de toiletten van Horeca en/of benzine stations. We zwaaiden nog echt naar elkaar.

Ondertussen is er een generatie opgestaan die zich camperaars noemen. Als ik praat over Nederland, is zelfs de laatste 12 jaar het aantal campers 3 keer zoveel geworden.
Is dit misschien omdat, sinds de belastinghervorming in 2002, een voertuig niet meer opgegeven behoeft te worden in Box 3? Is het anders omdat het zo romantisch klinkt? Of zijn er nog andere oorzaken?

Wat echter wel duidelijk naar boven is gekomen is dat de manier, waarop de verschillende bezitters van een camper zich amuseren of recreëren, divers zijn. Wat ook duidelijk is, dat een ieder zijn/haar eigen manier als het juiste beschouwt. Hier wringt nu net de schoen.

Er zijn camperaars die vinden dat je gewoon op een gereguleerde plaats gaan staan. Zij betalen voor de plek en die is soms op een camping. Helaas ageren ze wel als er mensen zijn die geen gebruik maken van deze plekken en die liever gewoon ergens gaan staan op het gevaar af dat men wordt weggebonjourd door de plaatselijke overheid. En inderdaad, soms betekent dit 's nachts de pyjama uit, kleren aan en verkassen. SoWhat? In mijn ogen is dit gedrag niet afwijkend van wat het camperen van oorsprong de bedoeling is.
Zelf heb ik, gedurende de overwintering in Spanje van 150 dagen, slechts 1 dag op een camping gestaan. Voor de rest heb ik gebruik gemaakt van allerlei andere mogelijkheden. En, inderdaad, sta je soms op plekken waar men je liever niet ziet staan maar niet optreedt omdat je je gedraagt en verder niemand tot last bent. Zou ik trouwens de volle tijd op een betaalde plek moeten staan, was mijn overwintertijd vast gereduceerd tot pakweg 3 weken. Ik heb daar gewoon het geld niet voor, want dat bewaar ik voor de zomer want dan sta ik gedurende 4 tot 5 maanden op een betaalde camperplaats in Duitsland. Over deze laatste plaats, waar eigenlijk een restrictie was van maximaal 21 nachten, heeft de "camperlijke ongehoorzaamheid" tot een tegengestelde reactie geleid van de plaatselijke gemeente. In plaats van handhaving van het verbod heeft men nu besloten om de capaciteit te verdubbelen ten gunste van de langparkeerders.
Ondanks dat ik dus in de zomermaanden op een betaalde en in de wintermaanden op voornamelijk gedoogplekken sta, voel ik mij dus ook een echter camperaar. Dus net zo als die camperaar die gewoon altijd graag of overwegend op campings gaat staan.

Het zou dan ook fijn zijn als een ieder een beetje begrip op kan brengen voor de (anders) denkende soortgenoten. Laten we, met z'n allen er gewoon een feest van maken en blij zijn dat we nog dingen kunnen doen en ondernemen en elkaar niet veroordelen hoe zij met een camper omgaan. Aan beide geschetste manieren zitten voor en nadelen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Mickel Moen »

Ik ben het helemaal met je eens Rudy.

Ik zou het zelfs nog wel wat breder willen trekken. We zijn gewoon recreanten, net als iemand met een boot, een caravan, een tent of een hangmat in een boom.

Aan al die vormen zitten voor en nadelen. Kiezen voor een bepaald recreatiemiddel betekent dat je de nadelen accepteert en kunt genieten van de voordelen. Wie gaat vergelijken en daarbij gaat katten op de voordelen van de ander en de nadelen van de eigen keuze dramatiseert, omdat overheden of recreatieondernemers hierin bepaalde keuzes maken, heeft er niets van begrepen en maakt zichzelf slachtoffer in een wereld van luxe. Er zijn heel veel mensen die het woord recreeren niet eens kennen.

Ik wens jou veel plezier met jouw vorm van recreeren.

:cheers:
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door actieradius »

Hoe meer camperaars er komen hoe meer je moet reguleren. Dat is met alle dingen zo anders wordt het een soep zooitje. Mijn inziens is een camperplaats iets waar je gaat staan als je op doortocht bent. Dus maximaal 2 nachten. Wil je langer pak je een camping. Natuurlijk zijn er ook een hoop hybride vormen en dat maakt het verwarrend. Soms mag je wel buiten zitten op een camperplaats etc. Maar als je regels maakt moet je ze wel handhaven anders heeft het geen effect. Dan wordt het ook duurder. En rotte appels vindt je overal. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid is niet erg maar niet piepen als je een bekeuring krijgt. Hoe ieder zijn camper leven invult moet deze zelf beslissen maar inderdaad oordeel daar niet over.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3264
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door B1gcheese »

Dit gaat een topic worden met heel veel pagina's.
Ik denk dat iedereen lekker zelf moet weten waar hij gaat staan, zolang we een beetje rekening houden met elkaar. Ik denk dat het soms ook de kift is, sommigen zouden wel het hele jaar door willen camperen maar hebben die mogelijkheid niet. En dan is het makkelijk afgeven op een ander. Wij gaan zoveel mogelijk weekenden op pad, en twee keer per jaar op vakantie met de camper. We staan soms vrij, vaak op een camperplaats en soms op een camping. En onze trips eindigen altijd te vroeg :-B
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Toon »

Rudy
wat je schrijft tussen de eerste komma en het eerste punt
, was het gewoon normaal dat je overal ging staan en slapen waar het maar een beetje discreet mogelijk was.
DAT is met een camper op pad (volgens mij dan he)
in andere landen doet men niet anders
ook wij Nederlanders gaan in het buitenland staan daar waar men zich veilig voelt
Maar in Nederland willen ze alles geregeld hebben of durven het niet om zo maar ergens te gaan staan zie de vele vragen om een overnachtingsplaats voor een nacht omdat men daar de volgende dag ergens moeten zijn

hoeveel rijden er een camper die eerst een caravan hadden
die rijden dan van camping naar camping omdat een camperplaats niet de voorzieningen hebben die ze op een camping wel hebben
hoeveel zijn er niet die de badkamer in de camper gebruiken als opslag plaats en niet waarvoor hij is gebouwd

zo kunnen we nog wel even doorgaan
wie is het voorbeeld van camperaar ??
iemand die overal vrijstaat??
iemand die op camperplaatsen staat??
iemand die alleen naar campings gaat??
iemand die een mix van deze doet ??
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Bob Diesel »

Leven en laten leven :hug:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Marco Polo »

Uitdaging als je met 150 campers op een kluitje staat lijkt me ;-)
Moet je wel heel veel van elkaar houden :hug:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31984
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Bob Diesel »

Dat kluitje :thumbdown: doen we niet aan mee

Hetis gewoon een proleem TE veel diehet zelfde zoeken/doen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45235
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door thole »

Ook wij hadden ons 1ste campertje net zoals Rudy eind jaren '70.
Evenals nu gingen we daar hoofdzakelijk mee naar het buitenland , toen Frankrijk en meestal Spanje in de 6 weken zomervakantie die we hadden .
We stonden met een paar campers aan het strand, een enkele keer werd je ook toen weggestuurd terwijl op dezelfde plek een jaar later de politie een wijntje met je kwam drinken.
Overigens gingen we niet naar de wc naar een benzinestation ofzo maar met een schepje het bos of riet in.
Vooral de laatste jaren is het aantal campers enorm toegenomen, voormalige caravanners leek de vrijheid zo leuk en wat behelst die vrijheid nu: inderdaad 's winters op een kluitje staan op gedoogplaatsen in Spanje of Portugal, daar zul je ons niet vinden , hoogstens op doorreis.
We zijn blijven reizen, staan hooguit 10 dagen op dezelfde plaats zoals we nu van plan zijn op de plek waar we nu vrij staan in Marokko.
We staan zo weinig mogelijk op campings, in het voor- en najaar reizen we bv door Spanje en Portugal, dan heb je ruimte zat, vooral ook in het binnenland. In Griekenland staan we nooit op campings, in Marokko vaak wel omdat het niet anders mogelijk is maar dan betalen we zelden meer dan €5,- voor een overnachting.
Zo kunnen we in veel landen reizen en blijft het al 10 jaar betaalbaar om het grootste deel van het jaar rond te reizen.
Je hebt ook camperaars die alleen op campings staan, wij maken een andere keuze.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Dafluc »

Het fijne aan een camper is de vrijheid. De vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt, hoe je wilt, wanneer je wilt, hoelang je wilt. Niemand die het recht heeft een ander te zeggen hoe hij dat ding wel op niet moet of mag gebruiken. Natuurlijk met respect naar elkaar en het stukje aarde dat je gebruikt.
Anderen aanspreken op een in jouw ogen verkeerd gebruik, dan heb je het inderdaad niet begrepen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Marco Polo »

We koppelen de kreet camperen dus puur aan het voertuig met woonruimte waar we mee op pad zijn ;-)
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door jochniew »

De buitenlandse definitie van een camper is wohnmobil of motorhome, soms recreation vehicle.
Dus gebruiken we hem ook als zodanjg, overblijven in je voertuig en recreëren.
Waar en hoe is aan de bezitter ervan, ieder op zijn eigen wijze of op zijn eigenwijze manier.
Wij staan het liefst vrij, maar dat niet kan of mag staan we ook op campings of camperplaatsen.
Vrij staan kost het minst en dat spreekt de Nederlanders onder ons vaak het meest aan.

Maar hoe je het ook bekijkt, het blijft een fijne manier van recreëren, al zijn wij nog maar net begonnen. :cheers:
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Aardy »

Het fijne van een camper is voor ons het kunnen gaan en staan waar we willen, zonder gedoe van het aankoppelen van een caravan, het op z'n plaats moveren van zo'n ding en het snelle geïnstalleerd zijn.
We staan liever niet langer dan een nacht of 2-3 op dezelfde plek.
Met de caravan stonden we gewoon te lang, omdat we het te veel gedoe vonden om te verkassen.
Met de camper is het: gas geven en wegwezen. Heerlijk, zo'n ding :wave:

Wij noemen onszelf camperende caravanners, omdat we meestal gewoon op een camping staan en dan liefst niet op een camperplek, tenzij die ruim bemeten is.

En verder, als iemand vrij wil staan, prima!
Ieder diertje zijn pleziertje.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2063
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Vrij staan, gedoogd of op een camperplaats/camping ?



Bericht door Grumble »

Wij staan het liefst vrij, maar soms gebruiken we ook een camping of een (wat ruimere) camper plaats i.v.m. onze hond.
Afgelopen zomer hadden we betaald voor een camperplaats, maar was toen we aankwamen toch wat te vol naar onze smaak.
Dus reden we door, en kwamen uiteindelijk terecht op onderstaand plakje...
Was uiteindelijk het mooiste plakje van de vakantie :bow:

Afbeelding
Plaats reactie