Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: 3 / 4 slaapplaatsen in buscamper



Bericht door Audiofiel »

Je kunt natuurlijk ook nog kijken naar een buscamper met vast achterbed (voor de ouders) en een hefbed boven de zitgroep voor. De Knaus BoxStar Solution is zo'n wagen in L3H3. Er bestaan daarbij 3 soorten hefbedden, waarvan er 2 heel laag zakken en daarom zitten onmogelijk maken als hij naar beneden staat. Er is 1 versie die handmatig is en over de hele breedte naar beneden zakt (niet deels uitschuift zoals de andere 2) en waar je nog steeds onder kunt zitten. Dit is mijn favoriet. De kinderen op het hefbed, als ouders nog even er onder zitten en dan later in het vaste achterbed gaan slapen. Niets ombouwen, toch iedereen goed de ruimte. Het hefbed is voor slapen in de lengte, dus er is ook makkelijk in en uit te stappen.

Hier een paar foto's:

Afbeelding
BoxStar Family L3H2

Afbeelding
Malibu DSB L3H2 (voorste bed kun je inschuiven)

Afbeelding
Clever Maxi Kids L3H3 (dus extra hoog en ook kastruimte)

Afbeelding
BoxStar Solution L3H3 (links het hefbed voorin en rechts het achterbed)
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door Dropmans »

Nou Audiofiel, als ik jouw bovenste foto zo zie, dan zou ik daar best mee kunnen leven(slapen)

Wellicht het kastje aan de schuifdeurzijde laag houden, zodat het wellicht in de bedden iets minder claustrofobisch is.

Zo'n hefbed boven de voorstoelen lijkt mij zelf iets minder makkelijk te constru-eren in een bestaande buscamper. (hoewel er voor een stapelbed achterin ook vaak het 1 en ander aangepast zal moeten worden (lees; bovenkastjes sneuvelen)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: 3 / 4 slaapplaatsen in buscamper



Bericht door 't Busje »

Dropmans schreef:Busje/Evert, hoe hoog is de ruimte in de alkoof dan ongeveer bij jou?
Hij staat in de stalling, dus ik kan het niet nameten. Bij wijze van grove benadering: de bodem van de alkoof ligt net boven de cabine. Een H1 bus is 2,25 meter hoog en onze camper 3,07 meter. Ik schat dus dat de binnenhoogte van de alkoof 75 tot 80 cm is, maar je moet me er niet aan houden. Het bed in de alkoof is 1,60 meter breed. De bedden achterin zijn 80 cm breed. De alkoof heeft wel een ruimtelijk idee en goede ventilatie mogelijkheden door twee ramen aan de zijkant (links en rechts) en een mini Heki in het dak.
Zie ook: https://www.hobby-caravan.de/nl/kampera ... /a55-gs-2/
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
douweh
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 21:32
Locatie: Nuenen

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door douweh »

Vast hoog dak (3m hoog): Concorde Compact. Benedenbed is bij tweepersoonsbed wel erg bewerkelijk om op te maken (allerlei extra kussens meenemen). Pluspunten: badkamer is vanuit boven als beneden prima bereikbaar voor een nachtplasje en er is een douche aan boord.
Andere buscamper modellen:
Possl roadmaster L
Globecar familyscout L
Weinsberg Carabus
Succes met de zoektocht!
Concorde Compact 1999 -> Itineo SB720 2015
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 303
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door jpdejong »

Hoi.

Kijk wel goed naar het totaal gewicht als je een l3h4 kom je snel tegen de 3500 kg aan. Kan me voorstellen als je een hefbed met hefconstrucrie wat ex kilo's erbij heb. Ik heb zelf een possl roadcruiser l3h2(6.36 mtr lengte) voor 2/3 personen, maar we moeten goed uitkijken met het gewicht. Kijk naar het gewicht wat de bouwer aangeeft en tel daar maar wat extra kilo op.

Groeten jp
Guus-Kitty
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 20:27
Locatie: ALMERE

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door Guus-Kitty »

Heb zelf (nog wel) een La Strada Regent L 2002 op Mercedes. Massa rijklaar: 2790kg, Max totaal gewicht 3500 kg (heb ik laten ophogen van 3200 naar 3500 kg). Heeft hefbed en 4 zitplaatsen. Van de bank kan tevens een 1-persoons of (met ingebouwde plank en bijbehorend kussen) een 2-persoonsbed worden gemaakt. In praktijk blijkt laadvermogen nu ruim voldoende en blijf ruimschoots binnen het max. toelaatbaar gewicht. Neem altijd 2 electr. vouwfietsen mee op fietsendrager trekhaak en wat bagage in travel-bag op de deur.
ADRIA compact SL, automaat met 3l IVECO motor. Bouwjaar 2009.
Bedenk: Er is geen morgen. Morgen is vandaag!
edalotte
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 3:05

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door edalotte »

Ik heb een Globecar - Campscout Revolution met 5 slaapplaatsen.
2 twee persoonsbedden en 1 eenpersoonsbed
Hij is een L4H3
Je kan 1 tweepersoonsbed en het enkelbed volledig verwijderen en dan heb je nog enkel het elektrische hefbed.
Meer info kijk eens op de site van Globecar.de
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door Dropmans »

Mogelijkheden ten over dus, blijkt.

jammer dat die buscampers allemaal van goud blijken te zijn (zoals er in een ander topic gesteld wordt)
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door ellan vannin »

Dehler heeft een tijdlang op basis van een VW LT (2) 35 buscampers gebouwd. Deze waren zeer degelijk gebouwd met een zithoek welke om te bouwen was tot een 2 persoons bed (2.00 m x 1.30 m) en verder een in het plafond weggewerkt hefbed met dezelfde afmetingen dus 4 slaapplaatsen. Ik heb er jaren zelf een gehad met een 2.8 TDi dieselmotor. Nog wel te vinden in Duitsland en heel soms in NL.
All4dogs
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door Dropmans »

Ellan, was dit een rond- of treinzit?

Naast de 4 slaapplaatsen heb ik persoonlijk ook nog de 'eis' dat ik de kinderen veilig wil vervoeren, dus niet op een rondzit.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door annoh »

@TS,
Wanneer je nu een budget noemt dan krijg je misschien meer reacties die voor jou echt bruikbaar zijn.
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door Dropmans »

Rond de 10 ergens.

Erg afhankelijk van wat we vinden. Natuurlijk moet hij voldoen aan onze wensen, maar hebben wij een klik met die bus, dan zal het budget misschien opgerekt kunnen worden.

Zo heb ik 5 jaar geleden een zijspan gekocht die eigenlijk duurder was dan ik wilde uitgeven, maar alles viel precies samen in dat ene zijspan dat mij aangeboden werd.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door ellan vannin »

Dropmans schreef:Ellan, was dit een rond- of treinzit?

Naast de 4 slaapplaatsen heb ik persoonlijk ook nog de 'eis' dat ik de kinderen veilig wil vervoeren, dus niet op een rondzit.
Het was een bank met gordels, verder voorstoelen draaibaar het type was: Dehler Ambiente.
All4dogs
C-bus
Berichten: 39
Lid geworden op: do 14 jul 2016, 8:56

Re: Drie tot vier slaapplaatsen in buscamper?



Bericht door C-bus »

Kijk ook eens bij http://www.cabbunk.co.uk.

Daar kan je bedden, één of twee boven elkaar, bestellen die met maar 6 schroeven (per bed) boven de voorstoelen worden gemonteerd.
Dit kan je zelf doen of laten doen. Er is een instructiefilmple op de site.

Voordeel van dit systeem is dat als de kinderen of kleinkinderen niet mee gaan, je de bedden gewoon thuis kan laten. Je kan ook in de dinette blijven zitten als de kinderen in bed liggen.

Heel vroeger werd een vergelijkbaar systeem voor VW-busjes gemaakt.

Misschien niet ieders 'cup of tea' maar voor sommige is het een gemakkelijke, vrij goedkope oplossing voor twee extra bedden.

C-bus
Plaats reactie