Gewicht
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- seth_space
- Berichten: 8675
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Gewicht
Prima, dan kunnen we dus onafhankelijk van de gewichts klasse discussiëren. Wel zo eerlijk inderdaad.
Wel opvallend in de test is dat ern verkeerd beladen camper op achteras beter remt.
Wel opvallend in de test is dat ern verkeerd beladen camper op achteras beter remt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Gewicht
Dat is toch niet zo bijzonder? Wij hebben hier een oude Dodge WD200, die remt onbeladen alleen op de voorwielen, dat wil zeggen de achterwielen remmen wel maar hebben amper grip op het wegdek. Als we er wat betonplaten in mikken gaan de achterwielen lekker meedoen en breekt het ding ook niet meer uit achter.
Bij moderne campers moet dat wat minder gevoelig zijn omdat er systemen ingebouwd zijn om je wat te assisteren als je wat grof aan de gang gaat.
Mijn eerste camper was een 4,5 ton Knaus op een Ducato met nog weinig van die assistentiesystemen, de garage stak achter de achteras uit en als we daar een motorfiets in zetten lichtte de camper zomaar een voorpootje op in een scherpe bocht een heuveltje op. Gevaarlijke camper indien niet goed beladen.
Bij moderne campers moet dat wat minder gevoelig zijn omdat er systemen ingebouwd zijn om je wat te assisteren als je wat grof aan de gang gaat.
Mijn eerste camper was een 4,5 ton Knaus op een Ducato met nog weinig van die assistentiesystemen, de garage stak achter de achteras uit en als we daar een motorfiets in zetten lichtte de camper zomaar een voorpootje op in een scherpe bocht een heuveltje op. Gevaarlijke camper indien niet goed beladen.
Re: Gewicht
@seth_space
Het leek alsof dat je in twijfel trok wat die bepaalde verzekering verklaart i.v.m. overbelasting, maar ze vertelde gewoon hetzelfde als jou.
Het leek alsof dat je in twijfel trok wat die bepaalde verzekering verklaart i.v.m. overbelasting, maar ze vertelde gewoon hetzelfde als jou.
H20
- seth_space
- Berichten: 8675
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Gewicht
@jurgenc, Dat is wat ik ook aangaf in de reactie van ": wo 08 jul 2020, 12:16
We zijn het dus eens
We zijn het dus eens
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Gewicht
Beste mede-forumleden,
Sinds oktober 2020 de trotse eigenaar van een Knaus Travel Liner 708G. Heel blij mee! We zijn er nog niet mee weg geweest, dit willen we in het voorjaar gaan doen.
Op de weegbrug bleek het ledig gewicht al 3500 kilo. Terwijl het kentekenbewijs een gewicht van 3200 kilo vermeldt. Nu wil ik alles goed regelen, om onderweg problemen te voorkomen, of om risico's uit te sluiten.
Ook ik ben bezig om het gewicht van onze camper naar 4000 kilo te laten zetten op de kentekencard. Ik moet zeggen: best ingewikkeld als je niet thuis bent in deze materie, zoals ik. Onderwijl ben ik begonnen om mijn C1-rijbewijs te behalen. Het onderdeel theorie is al binnen.
Na verschillende bedrijven gebeld te hebben, en informatie opgezocht te hebben op internet, werd het voor mij duidelijk dat ik een verklaring van Knaus moest krijgen waarin zij bevestigen dat het technisch toegestaan gewicht zonder technische aanpassingen naar 4000 kilo kan. Ik heb Knaus een e-mail gestuurd, helaas geen reactie ontvangen. Vervolgens vertelden verschillende bedrijven dat een dergelijke verklaring van Knaus niet werd verstrekt voor campers ouder dan 2013 (onze camper komt uit 2001).
Hiermee leek het spoor dood te lopen. Tot ik bij de dealer in Duitsland terecht kwam. Hij heeft voor mij een verklaring bij Knaus opgevraagd. Kosten: ruim 200 euro. Maar goed, ik kon weer verder. Vervolgens het draagvermogen van de banden laten checken, dit was in orde. Nu nog een typeplaatje.
Hier loopt het spoor dus weer dood. Volgens de dealer in Duitsland verstrekt Knaus geen nieuw typeplaatje voor campers ouder dan 10 jaar. Het RDW eist echter een nieuw typeplaatje met de nieuwe gewichten. Hoe nu verder? Is er nog een weg om aan een typeplaatje te komen? Tegen betaling uiteraard, want ik heb inmiddels wel geleerd dat administratie geld kost (goud geld zou ik zeggen...)
Ik ben inmiddels wel bij het RDW-keuringsstation geweest. De medewerker gaf aan dat ik niet de juiste route had doorlopen, omdat ik eerst bij de afdeling VRTTesten had moeten aankloppen... Tja, dat wist ik niet. Het leek erop dat ik weer weggestuurd zou worden. Toch niet. De medewerker heeft toch alles nagelopen en overal foto's van gemaakt. Hij heeft vervolgens alles intern doorgezet naar de afdeling Testen.
Hier kreeg ik al snel de vraag of ik documenten wilde opsturen. Dit heb ik gedaan. Daarna ontving ik het testrapport. Die medewerker zal bij zijn collega navragen of een herkeuring bij het RDW-station opnieuw nodig is. Dit wacht ik nog af. Het is mij niet duidelijk of het deel met betrekking tot de juiste documenten nu in orde is?? Weet iemand dit? De afdeling Testen beschreef nog wel het typeplaatje.
Ik hoop dat iemand mij wil informeren/helpen want ik zou het graag in orde krijgen.
Sinds oktober 2020 de trotse eigenaar van een Knaus Travel Liner 708G. Heel blij mee! We zijn er nog niet mee weg geweest, dit willen we in het voorjaar gaan doen.
Op de weegbrug bleek het ledig gewicht al 3500 kilo. Terwijl het kentekenbewijs een gewicht van 3200 kilo vermeldt. Nu wil ik alles goed regelen, om onderweg problemen te voorkomen, of om risico's uit te sluiten.
Ook ik ben bezig om het gewicht van onze camper naar 4000 kilo te laten zetten op de kentekencard. Ik moet zeggen: best ingewikkeld als je niet thuis bent in deze materie, zoals ik. Onderwijl ben ik begonnen om mijn C1-rijbewijs te behalen. Het onderdeel theorie is al binnen.
Na verschillende bedrijven gebeld te hebben, en informatie opgezocht te hebben op internet, werd het voor mij duidelijk dat ik een verklaring van Knaus moest krijgen waarin zij bevestigen dat het technisch toegestaan gewicht zonder technische aanpassingen naar 4000 kilo kan. Ik heb Knaus een e-mail gestuurd, helaas geen reactie ontvangen. Vervolgens vertelden verschillende bedrijven dat een dergelijke verklaring van Knaus niet werd verstrekt voor campers ouder dan 2013 (onze camper komt uit 2001).
Hiermee leek het spoor dood te lopen. Tot ik bij de dealer in Duitsland terecht kwam. Hij heeft voor mij een verklaring bij Knaus opgevraagd. Kosten: ruim 200 euro. Maar goed, ik kon weer verder. Vervolgens het draagvermogen van de banden laten checken, dit was in orde. Nu nog een typeplaatje.
Hier loopt het spoor dus weer dood. Volgens de dealer in Duitsland verstrekt Knaus geen nieuw typeplaatje voor campers ouder dan 10 jaar. Het RDW eist echter een nieuw typeplaatje met de nieuwe gewichten. Hoe nu verder? Is er nog een weg om aan een typeplaatje te komen? Tegen betaling uiteraard, want ik heb inmiddels wel geleerd dat administratie geld kost (goud geld zou ik zeggen...)
Ik ben inmiddels wel bij het RDW-keuringsstation geweest. De medewerker gaf aan dat ik niet de juiste route had doorlopen, omdat ik eerst bij de afdeling VRTTesten had moeten aankloppen... Tja, dat wist ik niet. Het leek erop dat ik weer weggestuurd zou worden. Toch niet. De medewerker heeft toch alles nagelopen en overal foto's van gemaakt. Hij heeft vervolgens alles intern doorgezet naar de afdeling Testen.
Hier kreeg ik al snel de vraag of ik documenten wilde opsturen. Dit heb ik gedaan. Daarna ontving ik het testrapport. Die medewerker zal bij zijn collega navragen of een herkeuring bij het RDW-station opnieuw nodig is. Dit wacht ik nog af. Het is mij niet duidelijk of het deel met betrekking tot de juiste documenten nu in orde is?? Weet iemand dit? De afdeling Testen beschreef nog wel het typeplaatje.
Ik hoop dat iemand mij wil informeren/helpen want ik zou het graag in orde krijgen.
Re: Gewicht
Welkom Jacco, je bent slachtoffer zoveel van de Weegschaal. Sterkte. Ik zelf heb hier geen ervaring mee maar er zijn er hier op het forum die er (bijna) alles van weten
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Gewicht
Als de RDW genoegen neemt met het attest van Knaus mag/ kan je zelf het type plaatje wijzigen in overleg met de RDW beambte die keurt.
Mijn vorige camper was een Hymer waar er wat geneuzel was over het plaatje, dat is gewoon een plakplaatje op de buitenkant naast de deur.
Dat stickertje was wel door Hymer geleverd met nog een extra beschermfolie.
Dat spul plakte niet op de oude sticker bescherming, dus de oude moest verwijderd.
Dat duurde de keurmeester te lang, hij drukte mij de hele handel in de handen met de opdracht dat thuis maar op mijn gemak te doen.
De Fiatplaat in de motorruimte is niet gewijzigd omdat daar de zwaardere aslasten al op stonden.
Dus overleg even met het RDW station waar je wilt keuren.
Mijn vorige camper was een Hymer waar er wat geneuzel was over het plaatje, dat is gewoon een plakplaatje op de buitenkant naast de deur.
Dat stickertje was wel door Hymer geleverd met nog een extra beschermfolie.
Dat spul plakte niet op de oude sticker bescherming, dus de oude moest verwijderd.
Dat duurde de keurmeester te lang, hij drukte mij de hele handel in de handen met de opdracht dat thuis maar op mijn gemak te doen.
De Fiatplaat in de motorruimte is niet gewijzigd omdat daar de zwaardere aslasten al op stonden.
Dus overleg even met het RDW station waar je wilt keuren.
Re: Gewicht
Als ik het testrapport heb gekregen, en de RDW-keurmeester heeft alles nagekeken, krijg ik dan vervolgens een aangepaste kentekencard?
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Gewicht
Hoe ziet je huidige plaatje er uit.
Als het bijvoorbeeld zoiets is.
(van internet geplukt) Dan mag je de linker door halen en rechts de nieuwe waarden er (netjes) in zetten.
Als het bijvoorbeeld zoiets is.
(van internet geplukt) Dan mag je de linker door halen en rechts de nieuwe waarden er (netjes) in zetten.
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Gewicht
Als dat goedgekeurd is dan is het toch prima.
Daar gaat het toch om.
Dus Jacco43 plaats even een foto van je type plaatje.
Kunnen we zien wat de mogelijkheden zijn.
Daar gaat het toch om.
Dus Jacco43 plaats even een foto van je type plaatje.
Kunnen we zien wat de mogelijkheden zijn.
Re: Gewicht
Ik zal proberen om een foto van de huidige situatie toe te voegen. De keurmeester gaf echter aan dat het plaatje niet klopt omdat het van Fiat is. Het zou van Knaus moeten zijn.