Gewicht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Volledig gechargeerd natuurlijk;-)
Er is geen enkele noodzaak om voortdurend regels te schenden om op je bestemming te komen met welk voertuig dan ook.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht



Bericht door tonic »

Camperaars en regels schijnt sowieso een lastige combi te zijn. :D
Als het bijvoorbeeld over gewichten gaat, wordt er vaak alleen naar de pakkans gekeken. En over de hoogte van boetes gesproken.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Vraag me af of dat uniek is aan camperaars ;-)
Volgens mij zijn apps om flitsers en andere snelheidscontroles te detecteren onder de gemiddelde automobilist immens populair.
En is de gemiddelde Nederlandser automobilist een calculerende marge rijder :-)
Zodanig te hard rijden dat er net niet beboet wordt :D
Gebruikersavatar
ici
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 17 nov 2006, 15:31
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gewicht



Bericht door ici »

Hier wil ik even mijn verhaal doen van het verhogen van het gewicht van een Hymer met Alko chassis van 3500 kg maar 3850 kg
ca. vijf jaar geleden.
Ik heb de papieren opgevraagd bij Alko Nederland en deze voor de prijs van 160,00 euro toegestuurd gekregen incl. het nieuwe
type plaatje van Alko. Ben met deze papieren naar de RDW keuringsstation gegaan en aan de keurmeester gevraagd of deze papieren
voldoende waren voor de verhoging. Hij zei dit is in orde maak maar een afspraak en kom met de camper dan regelen wij het.
Op de keuring werden alle papieren gekopieerd en het draagvermogen van de banden werd gecontroleerd, nieuwe sticker/typeplaatje
werd op de koeler bijgeplakt. ( niet over een ander /oude sticker.) 55,00 euro betaald en twee dagen later had ik mijn nieuwe kentekencard.

Nu dacht ik bij aanschaf van een andere camper dat verhogen gaat makkelijk dus doe het nog een keer, echter dit liep anders.

Het verhogen van de Hymer met Alko chassis van 4250 kg naar 4500 kg ging anders.

Wederom de papieren laten verzorgen door Alko Nederland voor de prijs van 240 euro incl. nieuw typeplaatje van Alko.
Keuringsafspraak gemaakt en tijdens de keuring zei de keurmeester de papieren zijn in zover in orde, maar je moet contact opnemen met
VRT/testen. Naar lang gepraat over hoe het eerder is verlopen hem zover gekregen dat hij met VRT/testen belde.
Kwam terug met de mededeling dat ik een brief moest hebben van Hymer als fabrikant dat deze accoord ging met de verhoging,de keuring
werd afgebroken en kreeg mijn reeds betaalde 55 euro terug. Alko gebeld en tijdens het bellen kreeg ik per email al de verklaring van
Hymer dat deze accoord ging en dat een nieuw typeplaatje van Hymer niet nodig was. Weer een nieuwe afspraak gemaakt en kreeg toen een
andere keurmeester , maar die van de vorige keer bemoeide zich er direct mee en zei, wij mogen dit niet doen hij moet naar VRT/testen
dat heb ik hem de vorige keer ook verteld. Ik zei u had het alleen over een goedkeuringsbrief van Hymer. Enfin de rayon chef erbij, maar
ik moest contact opnemen met VRT/testen. Deze ter plekke gebeld en hier werd mij naar heen en weer overleg medegedeeld dat ik
alle papieren moest scannen en opsturen naar hen en dan regelden zij het verder. Keuring werd wederom afgebroken en kreeg wederom
mijn 55 euro terug. Alle gescande stukken incl. begeleidende brief op gestuurd naar VRT/testen kreeg ik na twee dagen later een email,
met de vraag wie ik op het keuringsstation gesproken had want volgens hem liep de routing niet goed. De email hierop gaf hij aan dat de te volgen die ik nu ingegaan was de juiste was omdat de technische massa moest worden aangepast, maar met het nog te ontvangen testrapport
kon ik wederom een nieuwe afspraak maken bij het keuringsstation. Weer twee dagen later een email van een andere medewerker van VRT/testen met de mededeling dat ik weliswaar een brief van Hymer had maar dat Hymer wel degelijk een nieuw type/constructieplaatje
moest leveren. Wanneer ik hem een kopie van het nieuwe plaatje toestuurde nam het vervolgens weer op tegen een uurtarief.
Hymer in Bad Waldsee (dld) gebeld en de dame aan de telefoon zei dat ze dit wel kon regelen tegen de kosten van 89 euro. Na haar de
bevestigings email gezonden te hebben ontving ik een email terug met de kopie van het nieuwe plaatje welke email direct doorgestuurd
werd naar VRT/testen. Na twee dagen kreeg ik een email van VRT/testen met als bijlage het testrapport en dat hij deze tevens zou mailen
naar het keuringsstation. Dezelfde dag kwam het typeplaatje uit Duitsland met de rekening ook binnen. weer twee dagen later werd ik gebeld
door een medewerker van het keuringsstation dat hij het testrapport gekregen had en wilde het even afhandelen mede door de vele misstappen
ect. ect. wilde hij het zo doen, of ik het typeplaatjes er zelf even op kon plakken (wel naast de oude) en vroeg welke banden eronder zaten (225/75/16 116 Q dit is 1250 kg per band dus voldoende voor dit gewicht.) En Twee dagen later werd mij de nieuwe kentekencard toegestuurd.
Wat het testrapport gaat kosten weet ik nog niet maar weet wel dat er zowel bij VRT/testen als bij het RDW keuringsstation niet alles
gaat zoals je verwachten mag. Maar goed ik heb het weer voor elkaar en zit nu weer iets ruimer in de Kg.
Een dag na de corona uitbraak kon ik geen afspraak meer maken dus moest wachten tot ze weer open gingen.
De 1e keuring was op 19-05 de 2e keuring op 09-06 en nu op 04-07 alles geregeld.
Denkt aleer gij doende zijt, en doende denk dan nog.
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Gewicht



Bericht door tonic »

Inderdaad is het zo dat tegenwoordig de afdelingTCL (TestCentrum Lelystad) RDW de technische verklaring beoordeeld.
Dit staat ook gewoon vermeld op de RDW site met de kosten erbij. https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... g-wijzigen
De fabrikant welke de nieuwe typegoedkeuring overlegd moet ook het typeplaatje overleggen. Met de nieuwe gewichten erop.
Na goedkeuring van TCL moet het voertuig naar her RDW keuringsstation voor de controle.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht



Bericht door hathi »

Dit voorgaande lezende is het toch niet zo vreemd,dat men gewoon doorrijd,al is de Camper 5% te zwaar,je kan wel precies op de kilo de regeltjes na gaan leven,maar bij zoveel rompslomp/onduidelijkheid,is het niet vreemd dat er een tolerantie gehanteerd word door de hoeders,en dat niet alleen bij gewicht,zeker in NL
Hans
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gewicht



Bericht door de Jonckheer »

Die tolerantie is er alleen vanwege de tolerantie van de weegapparatuur. Overigens geld die tolerantie alleen bij vrachtvervoer en niet bij campers e.d., dan hangt het ervan af wie je treft dus tref je de verkeerde ben je aan de beurt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gewicht



Bericht door seth_space »

Er is een verschil tussen de tolerantie die ontstaat door meetapparatuur en de mogleijke afwijkingen. (dan praat je over 2 a 3%) en de tolerantie die men hanteerd bij economische delicten zoals een te zware lading is van ca 5%.
In de praktijk zal een 5% overschrijding zelden of nooit tot problemen leiden, maar dat is geen garantie en per land anders geregeld.
De meetmatten die men bijv in Oostenrijk regelmatig gebruikt waar alle verkeer overheen gestuurd wordt, blijken in de praktijk express wat ruimer afgesteld. Bij een rood licht volgt er een preciezere en officiele meting met andere apparatuur. De mat is alleen om echte overtreders er snel uit te halen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Gewicht



Bericht door willemzon »

https://www.reisemobil-international.de ... en-strafe/
Een artikel uit 2018.
Hierin staan de tolerantiegrens van landen
Frankrijk Oostenrijk Zwitserland 0 tolerantie. Nederland 10%.



Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht



Bericht door hathi »

Valt wel mee,tot 10% ! ...maardan maak je het ook al heel bont,de technische kant lijkt zwaarder mee te tellen ,mocht het je overkomen,
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Verbaas me even over de zogenaamde Franse regels in Promobil.
Toevallig was ik laatst voor iets anders aan het speuren in Franse wetten en daar kwam ik toch tegen dat er een soort staffel bestaat qua overbelading.
.
Bij een voertuig <3,5 ton is de eerste 500 kg 135€ en elke 500kg levert weer 135€ extra op.
Aslast gaat per 300kg; ook 135€

Voor een voertuig boven de 3.5ton kentekengewicht is de boete ook 135€ maar dan per ton overgewicht; mag je dus 500kg meer overbelasting hebben voor de prijs verhoogd wordt :-)
En vervolgens gaat de boete ook weer per ton omhoog.

Dit even terzijde ;-)
(En onder voorbehoud dat ik de zaak juist vertaald heb :D).

Het aardige is dat juist bij de situatie waar we nu over praten, wagens die niet zonder meer opgewaardeerd kunnen worden, het verzekeringsverhaal een stuk belangrijker wordt.
Zelfs de camperverzekering die overbelasting expliciet niet als uitsluitende voorwaarde ziet waarschuwt hier wel voor ;-)

https://www.camperverzekerd.nl/overbela ... ampeerauto
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Gewicht



Bericht door seth_space »

Een verzekering kan alleen een schade weigeren te vergoeden als ze kunnen aantonen dat de overbelasting ook de daadwerkelijke oorzaak is van het ongeval.
In alle andere gevallen is dat puur bangmakerij!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gewicht



Bericht door Marco Polo »

Welke andere gevallen? ;-)

Discussie is altijd het zelfde.
Overbeladen rijden is nooit een probleem want:
Hoe groot is de kans dat je aangehouden wordt.
Hoe groot is de kans op een boete (wat zijn de marges)
Hoe groot is de kans dat je uit moet laden langs de snelweg.
Hoe groot is de kans dat je een ongeluk krijgt door de overbelasting
Hoe groot is de kans dat een verzekering kan aantonen dat het ongeluk te wijten is aan overbelasting van de wagen.

Spelletje kansberekening :-)

Moet je net zin in hebben ;-)
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Gewicht



Bericht door Marianjacques »

Ja..hetzelfde als je sneller rijdt dan de toegestane snelheid.
Kan je zelfs je rijbewijs kwijtraken en je voertuig.
Plaats reactie