Gewicht
Re: Gewicht
Goh, wat veel fatsoensrakkers hier. Gelukkig maar!
Net als bij dat item laatst over illegaal lozen
Tóén waren er plots toch wel veel, die nog nooit van regels of fatsoen gehoord hadden.
Schrok ik wel van, zijn dat de mensen die naast me stonden, toen, daar?
Wonderlijk toch, hoe dat werkt in mensenhoofden, zelfs bij de bijzondere, de camperaars..
Net als bij dat item laatst over illegaal lozen
Tóén waren er plots toch wel veel, die nog nooit van regels of fatsoen gehoord hadden.
Schrok ik wel van, zijn dat de mensen die naast me stonden, toen, daar?
Wonderlijk toch, hoe dat werkt in mensenhoofden, zelfs bij de bijzondere, de camperaars..
Laatst gewijzigd door Janpinz op wo 08 jul 2020, 9:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gewicht
Uittreksel uit de melding van de betrokken verzekering (https://www.camperverzekerd.nl/overbela ... ampeerauto)seth_space schreef: ↑di 07 jul 2020, 0:53Een verzekering kan alleen een schade weigeren te vergoeden als ze kunnen aantonen dat de overbelasting ook de daadwerkelijke oorzaak is van het ongeval.
In alle andere gevallen is dat puur bangmakerij!
U kunt zich voorstellen dat als campers overbeladen zijn en een grote schade veroorzaken waarbij zowel materiële- als letselschade geclaimd wordt door derden, en door de verzekeraar wordt aangetoond dat er een relatie kan worden gelegd tussen het ontstaan van de schade en de overbelading, dit voor een verzekeraar grond kan zijn om de schade te verhalen op de eigenaar van de te zwaar beladen camper. Uiteraard geen wenselijke situatie dat een verzekerde door de eigen verzekeraar aansprakelijk wordt gesteld.
H20
Re: Gewicht
Daarom ook het document en de sticker opgevraagd bij Hymer. Onder de 4.000kg zit ik voor de verzekering safe, de camper is dan niet overbeladen volgens de officiele documenten van de fabrikant.
Pleasure is the path of joy
- Marco Polo
- Berichten: 27384
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Gewicht
Alleen maar goed natuurlijk
Als je het over het verzekeringsverhaal hebt gaat het ook vooral over de modellen met een lightchassis die vaak zonder extra maatregelen niet of nauwelijks opgewaardeerd kunnen worden.
Gelukkig zijn camperaars over het algemeen voorzichtige rijders.
Maken niet veel ongelukken en als het gebeurd zijn het voornamelijk kop-staart botsingen (hebben ze in Duitsland een tijd geleden eens onderzocht).
Bekend is dat de remsystemen van de gemiddelde camper niet geoptimaliseerd zijn voor de gewichtsverdeling en de continue maximale belading van de wagens.
Daarnaast hebben we ook al een aantal topics gehad waarin de sterkte van diverse constructievormen van campers ter discussie word gesteld.
Beetje marge is dus wel fijn mocht het je toch onverhoopt overkomen.
Dat de verzekeraar in ieder geval uitkeert is al mooi maar voldoende remvertraging is toch ook wel fijn
Als je het over het verzekeringsverhaal hebt gaat het ook vooral over de modellen met een lightchassis die vaak zonder extra maatregelen niet of nauwelijks opgewaardeerd kunnen worden.
Gelukkig zijn camperaars over het algemeen voorzichtige rijders.
Maken niet veel ongelukken en als het gebeurd zijn het voornamelijk kop-staart botsingen (hebben ze in Duitsland een tijd geleden eens onderzocht).
Bekend is dat de remsystemen van de gemiddelde camper niet geoptimaliseerd zijn voor de gewichtsverdeling en de continue maximale belading van de wagens.
Daarnaast hebben we ook al een aantal topics gehad waarin de sterkte van diverse constructievormen van campers ter discussie word gesteld.
Beetje marge is dus wel fijn mocht het je toch onverhoopt overkomen.
Dat de verzekeraar in ieder geval uitkeert is al mooi maar voldoende remvertraging is toch ook wel fijn
- seth_space
- Berichten: 8549
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Gewicht
Ik weet niet precies waarom je dit nu plaatst. Is dat ter illustratie van wat ik al vertelde?
Daar staat namelijk precies wat ik zeg:
Wat het bangmakerij betreft:en door de verzekeraar wordt aangetoond dat er een relatie kan worden gelegd tussen het ontstaan van de schade en de overbelading,
Een camper die geschikt is voor bijv 3500KG zal een remsysteem hebben dat tenminste die krachten probleemloos kan verwerken. In feite altijd meer dan noodzakelijk is omdat de fabrikant speelruimte in zal bouwen. Tenslotte moet diezelfde camper ook nog kunnen remmen wanneer er een volgens de technische gegevens toegelaten aanhanger de zaak op gaat duwen.
Dat gebrekkig onderhoud daar een erg negatieve impact op kan hebben is zeker waar. Ook verglaasde remblokken door verkeerd remgedrag in bergen bijv is een erkende oorzaak van slecht remmen. Normaal gesproken val je dan bij de APK gelukkig door de mand.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Marco Polo
- Berichten: 27384
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Gewicht
Nou wordt de remvertraging gemeten en vervolgens berekend op basis van het rijklare kenteken gewicht - bron:APK handboek -dus een vrij theoretisch verhaal.
Maar goed,
Promobil heeft vorig eens gekeken wat belading en gewichtsverdeling doen met moderne campers.
https://www.promobil.de/vergleichstest/ ... wohnmobil/
Tot hun verbazing remde een correct beladen camper vrijwel net zo goed als een lege (350kg belading)
Door het grotere gewicht op de achteras - en daardoor het betere contact met het wegdek - bleef de remwerking in orde.
Verplaatsing van het gewicht naar voren bleek een negatief effect te hebben.
(Een nat wegdek had dan weer een behoorlijk negatief effect).
Ze benadrukken dat balans hierbij van belang is.
Een correcte belading op de juiste plek heeft een positief effect op het remmen.
Een overbelading achterin heeft door hevelwerking een negatief effect op het stuurgedrag.
Met name in bochten en snelle uitwijkmanoevres kan de vooras de zijdelingse krachten niet meer aan en kan de wagen instabiel worden.
In het uiterste geval kan de wagen daarbij onbestuurbaar worden.
Maar goed,
Promobil heeft vorig eens gekeken wat belading en gewichtsverdeling doen met moderne campers.
https://www.promobil.de/vergleichstest/ ... wohnmobil/
Tot hun verbazing remde een correct beladen camper vrijwel net zo goed als een lege (350kg belading)
Door het grotere gewicht op de achteras - en daardoor het betere contact met het wegdek - bleef de remwerking in orde.
Verplaatsing van het gewicht naar voren bleek een negatief effect te hebben.
(Een nat wegdek had dan weer een behoorlijk negatief effect).
Ze benadrukken dat balans hierbij van belang is.
Een correcte belading op de juiste plek heeft een positief effect op het remmen.
Een overbelading achterin heeft door hevelwerking een negatief effect op het stuurgedrag.
Met name in bochten en snelle uitwijkmanoevres kan de vooras de zijdelingse krachten niet meer aan en kan de wagen instabiel worden.
In het uiterste geval kan de wagen daarbij onbestuurbaar worden.
Re: Gewicht
Ja, fietsen helemaal achterop, garage vol, tanks half vol...
En dan : Elandproef bij 80 kmh
Resultaat: Apeldoorn bellen?
En dan : Elandproef bij 80 kmh
Resultaat: Apeldoorn bellen?
- Marco Polo
- Berichten: 27384
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- seth_space
- Berichten: 8549
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Gewicht
Correct beladen wil dus zeggen goed verdeelde last. Dat staat feitelijk los van overbelading of niet. Een slecht beladen "C1" camper is net zo gevaarlijk.
Beladingstoestand is getest in die link. Vehaal over balans wordt alleen aangehaald zonder testresultaten over besturing. Dat maakt het verhaal niet onwaar, maar er is geen onderbouwing voor vanuit de betreffende test. Wat opvalt is dat een te zwaar beladen achteras geen negatief ( zelfs positief!) effect heeft op de remweg.
Goed beladen is inderdaad belangrijk voor elke camper in elke gewichtscategorie.
Nog meer open deuren?
ps: de elandproef wordt uitgevoerd bij 65Km/u. als je in het gebied waar elanden voorkomen 80 rijdt ben je best vreemd bezig
De in de test gebruikte Mercedes sprinter komt als een van de slechtste remmers van moderne bestelwagens naar voren. Is maar aandachtspuntje maar toch..( en die elandtest ging bij Mercedes destijds ook goed mis trouwens
https://www.youtube.com/watch?v=5DrjZlDRj70
Beladingstoestand is getest in die link. Vehaal over balans wordt alleen aangehaald zonder testresultaten over besturing. Dat maakt het verhaal niet onwaar, maar er is geen onderbouwing voor vanuit de betreffende test. Wat opvalt is dat een te zwaar beladen achteras geen negatief ( zelfs positief!) effect heeft op de remweg.
Goed beladen is inderdaad belangrijk voor elke camper in elke gewichtscategorie.
Nog meer open deuren?
ps: de elandproef wordt uitgevoerd bij 65Km/u. als je in het gebied waar elanden voorkomen 80 rijdt ben je best vreemd bezig
De in de test gebruikte Mercedes sprinter komt als een van de slechtste remmers van moderne bestelwagens naar voren. Is maar aandachtspuntje maar toch..( en die elandtest ging bij Mercedes destijds ook goed mis trouwens
https://www.youtube.com/watch?v=5DrjZlDRj70
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- Marco Polo
- Berichten: 27384
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Gewicht
De persoonlijke ervaring is dat het verschil tussen een krappe 3,5tonner en een ruime 4,25 tonner aanzienlijk is
Bij de 3,5 tonner een behoorlijke puzzel om voldoende druk op de vooras te houden (en dan was ie niet eens overbeladen).
Bij de 4,25 tonner niet.
Maar ook de langere >3,5 tonners kunnen natuurlijk overladen worden.
Geen pleidooi voor zo zwaar mogelijk wagens maar voor ruime marges
Bij de 3,5 tonner een behoorlijke puzzel om voldoende druk op de vooras te houden (en dan was ie niet eens overbeladen).
Bij de 4,25 tonner niet.
Maar ook de langere >3,5 tonners kunnen natuurlijk overladen worden.
Geen pleidooi voor zo zwaar mogelijk wagens maar voor ruime marges
- seth_space
- Berichten: 8549
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Gewicht
750 kg inderdaadMarco Polo schreef: ↑wo 08 jul 2020, 21:24De persoonlijke ervaring is dat het verschil tussen een krappe 3,5tonner en een ruime 4,25 tonner aanzienlijk is
Ik geloof best dat een slecht ontworpen camper lastig te laden is. Daar merk ik bij mijn eigen 7,40m camper absoluut niets van. Prima plaatsing van zaken zoals schoon en grijs water en verstandig gebruik van de zeer grote ruimte van de garage die vast sommigen zal uitnodigen van alles mee te sjouwen. Asbelasting ( samen 3850KG) is nog nooit in het gedrang gekomen. Gewogen!
Als ik zo op CP's open garage deuren zie is dat ook een nationale hobby trouwens ongeacht de gewichtsklasse.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Gewicht
Ok, vervang die eland dan maar door een bestelbus die vol remmend vlak voor je duikt. Met 92 kmhseth_space schreef: ↑wo 08 jul 2020, 21:06Correct beladen wil dus zeggen goed verdeelde last. Dat staat feitelijk los van overbelading of niet. Een slecht beladen "C1" camper is net zo gevaarlijk.
ps: de elandproef wordt uitgevoerd bij 65Km/u. als je in het gebied waar elanden voorkomen 80 rijdt ben je best vreemd bezig
De in de test gebruikte Mercedes sprinter komt als een van de slechtste remmers van moderne bestelwagens naar voren. Is maar aandachtspuntje maar toch..( en die elandtest ging bij Mercedes destijds ook goed mis trouwens
https://www.youtube.com/watch?v=5DrjZlDRj70
De uitwijk die ik moest doen, had verdacht veel weg van die elandproef! Twee keer zijdelings gillende banden, en toch nog op de weg...dit is een live-ervaring, dus kom mij niet aan met: die snelheden rij je toch niet..Is gewoon praktijk
- seth_space
- Berichten: 8549
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Gewicht
Geen idee waar jij vandaan hebt dat je "die snelheden niet zou rijden" of waar ik dat zeg.
Jij begint over de elandproef en die doe je met 65KM/U.
En natuurlijk moet je ten alle tijden opletten om onverwacht te kunnen remmen. Dat maakt je chauffeur van je wagen ipv passagier.
Dat een slecht beladen wagen dan heel anders zal reageren dan een goed beladen wagen is dezelfde open deur die net voorbij kwam.
Jij begint over de elandproef en die doe je met 65KM/U.
En natuurlijk moet je ten alle tijden opletten om onverwacht te kunnen remmen. Dat maakt je chauffeur van je wagen ipv passagier.
Dat een slecht beladen wagen dan heel anders zal reageren dan een goed beladen wagen is dezelfde open deur die net voorbij kwam.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”