Gewicht

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Gewicht



Bericht door Dropmans »

Goedendag !


Gewicht, er is al veel over geschreven op diverse fora.

ik blijf echter toch met een vraagje zitten.
Soms check ik een kenteken van een camper op de site van het RDW.

Soms gebeurt het dat hier echter geen max. gewicht op gegeven wordt.
Hoe weet ik dan hoeveel laadvermogen zo'n camper mag hebben?

Zo staat er op MP een Fiat burstner op basis van een Ducato te koop. Massa rijklaar 2280 kg.


Groet!
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Gewicht



Bericht door hwendt »

Het beste antwoord krijg je als je de RDW belt Die zijn de enigste die een antwoord hebben. Tevens zal er op onder of in de motorkap, deurpost of zijkant voertuig mogelijk wel een plaatje staan met de juiste gewichten.
Ook kun je op Google het voertuig en type opzoeken en heb je de kans dat er op een andere voertuig wel de info beschreven staat

Geef eens het merk, type , lengte en motor soort hier door . Kunnen we mee kijken



Hugo
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Gewicht



Bericht door Schoentje »

Dit verbaast me niets.

Het kentekenbewijs van onze Camper MB508D Marathonline (bouwjaar 1980 en in 1990 omgebouwd en gekeurd als camper) vermeld ook geen max. Heb een hele lijst van Mercedes 508/608 campers (allen lid van Dubbellucht) die in de jaren 1990/1991/1992/1993 bij de RDW gekeurd zijn als Camper (personen auto kenteken of te wel categorie M1) en waarvan in die tijd alleen het ledig gewicht, de kleur en categorie (M1) vastgelegd is.

Er is dus bij de RDW geen verdere info met betrekking tot onze Camper beschikbaar en ook de standaard type indicatie van Mercedes 5= 5ton en 6 =6ton en 80 is 80PK gaat niet altijd op, aangezien er 508's zijn met een 6 tons onderstel en zelfs "Sonder Ausfurungen" met ruim 6,5ton, en ook de 80 betekend niet altijd 80PK maar is vanaf een bepaalde datum 86PK (in beide gevallen betreft het gewoon de standaard OM314 industrie motor). Ook de toegestane Technische Maximale Massa AHW (aanhangertrekgewichten), van deze oudere voertuigen, zijn bij de RDW niet beken en worden alleen maar alsnog in het register opgenomen indien je een verklaring van de fabrikant, in dit geval Mercedes, kunt overleggen waaruit deze gewichten blijken. In ons geval was Mercedes NL enkele jaren geleden nog bereidt een dergelijke verklaring af te geven, maar van vrienden binnen Dubbellucht met een gelijksoortige Camper heb ik inmiddels begrepen dat Mercedes een dergelijke verklaring niet meer afgeeft voor de oudere voertuigen.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Gewicht



Bericht door Toon »

als de camper bij import door de RDW wordt gewogen en er is alles uitgehaald en afgehaald wat mag
dan krijg je een laag maximum rij klaar gewicht daar betaal je houderschaps belasting over
het wil niet zeggen dat de camper dan als camper gebruikt kan worden
bedden eruit
lattenbodems eruit
huishoud accu er uit of een heel kleintje erin
gasflessen eruit
schotel eraf
luifel eraf
dit alles kan zo maar 2 a 300 kg minder zijn
komt er nadien wel weer bij maar niet voor de HSB
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9027
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Gewicht



Bericht door gjvonk »

Toon schreef:als de camper ... dit alles kan zo maar 2 a 300 kg minder zijn
komt er nadien wel weer bij maar niet voor de HSB
Dit laatste klopt als een bus en daarin schuilt meteen een flink gevaar voor overbelading. Is er nergens een aanduiding van TMM te vinden (toegestane maximale massa)?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Gewicht



Bericht door EasyBee »

Onder de motorkap, bij de deurpost of op de zijkant van het voertuig zal wel een plaatje staan met de juiste gewichten.
Daar staat dan ook de MTM.
Bij mij staat onder de motorkap op de dwarsbalk waar de motorkap op sluit een origineel vastgeklonken plaatje van Fiat en tegen het schutbord een plaatje van Hymer/AL-KO. Uiteraard geldt in onze camper dat plaatje van Hymer/AL-KO in verband met een aangepast chassis. MTM is 4400, met voor de 1e as 1650, 2e as 1400 en 3e as 1400.
RDW maakt er echt een zooitje van.
Op de site staat bij technische eigenschappen bij L
aantal assen : 2 :crazy:
aantal wielen : 6 :eh:
terwijl bij de basis gegevens staat er bij bijzonderheden
Max aslast 1 : 1650
Max aslast 2 : 1400
Max aslast 3 : 1400
:lol3:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Gewicht



Bericht door Dropmans »

hwendt schreef:Het beste antwoord krijg je als je de RDW belt Die zijn de enigste die een antwoord hebben. Tevens zal er op onder of in de motorkap, deurpost of zijkant voertuig mogelijk wel een plaatje staan met de juiste gewichten.
Ook kun je op Google het voertuig en type opzoeken en heb je de kans dat er op een andere voertuig wel de info beschreven staat

Geef eens het merk, type , lengte en motor soort hier door . Kunnen we mee kijken



Hugo
Het is een Fiat met Burstner opbouw, 4 personen alkoof. Uit 1988.

Het is een diesel, maar dat is ook alles wat ik er van weet.

TR89RD

Voor de duidelijkheid; ik ben niet van plan om deze te kopen oid, heb dus ook geen contact met de verkoper gehad oid. Ik neem deze puur even als casus.
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Gewicht



Bericht door Dropmans »

Schoentje schreef:
Er is dus bij de RDW geen verdere info met betrekking tot onze Camper beschikbaar en ook de standaard type indicatie van Mercedes 5= 5ton en 6 =6ton en 80 is 80PK gaat niet altijd op, aangezien er 508's zijn met een 6 tons onderstel en zelfs "Sonder Ausfurungen" met ruim 6,5ton, en ook de 80 betekend niet altijd 80PK maar is vanaf een bepaalde datum 86PK (in beide gevallen betreft het gewoon de standaard OM314 industrie motor). Ook de toegestane Technische Maximale Massa AHW (aanhangertrekgewichten), van deze oudere voertuigen, zijn bij de RDW niet beken en worden alleen maar alsnog in het register opgenomen indien je een verklaring van de fabrikant, in dit geval Mercedes, kunt overleggen waaruit deze gewichten blijken. In ons geval was Mercedes NL enkele jaren geleden nog bereidt een dergelijke verklaring af te geven, maar van vrienden binnen Dubbellucht met een gelijksoortige Camper heb ik inmiddels begrepen dat Mercedes een dergelijke verklaring niet meer afgeeft voor de oudere voertuigen.
Als genoemde plaatjes met MTM niet aanwezig zijn.
Mag ik dan de conclusie trekken dat je dan ook niet bekeurd kan worden, zolang je maar onder de 3500 kg totaal gewicht blijft?
Laatst gewijzigd door Dropmans op do 13 okt 2016, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Gewicht



Bericht door Dropmans »

Toon schreef:als de camper bij import door de RDW wordt gewogen en er is alles uitgehaald en afgehaald wat mag
dan krijg je een laag maximum rij klaar gewicht daar betaal je houderschaps belasting over
het wil niet zeggen dat de camper dan als camper gebruikt kan worden
bedden eruit
lattenbodems eruit
huishoud accu er uit of een heel kleintje erin
gasflessen eruit
schotel eraf
luifel eraf
dit alles kan zo maar 2 a 300 kg minder zijn
komt er nadien wel weer bij maar niet voor de HSB
Ja, ik zit een beetje rond te neuzen omdat we eigenlijk niet goed weten wat we willen. Tenminste dat weten we eigenlijk wel (buscamper 4 slaapplaatsen, met stapelbed) maar die zijn nu eenmaal niet erg dik gezaaid (althans zolang je er niet een 40 - 50 dznd voor uit wil geven)
Zodoende check ik nogal eens een kenteken bij het RDW, en daar valt mij zeker op het gebied van gewicht veel op. Laadvermogen van soms 250 / 300 kg kom je tegen :wtf: :wtf: Waar slaat dat op?
Dat is toch niet bruikbaar?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Gewicht



Bericht door KTManiac »

Dropmans schreef:[Laadvermogen van soms 250 / 300 kg kom je tegen :wtf: :wtf: Waar slaat dat op?
Dat is toch niet bruikbaar?
Nee, maar zolang kopers dat accepteren (of met een metersdikke plaat voor hun kop lopen) zal het fabrikanten volledig worst zijn. (maar goed, da's een andere discussie die hier al geregeld voorbij gekomen is...)
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Gewicht



Bericht door 't Busje »

Dropmans schreef:Laadvermogen van soms 250 / 300 kg kom je tegen ... Waar slaat dat op? Dat is toch niet bruikbaar?
Dat is hier al veel vaker geconstateerd.
Buscampers zijn volgens mij in het algemeen niet zo zwaar dat je zo weinig laadvermogen overhoudt. Dat geldt eerder voor (half)integralen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Dropmans
Berichten: 58
Lid geworden op: do 06 okt 2016, 9:52

Re: Gewicht



Bericht door Dropmans »

EasyBee schreef: RDW maakt er echt een zooitje van.
ik weet het, heb al eerder een ervaring gehad met het RDW (was geen camper overigens)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gewicht



Bericht door hathi »

Je hebt het zelf al aangehaald,u mag die conclusie van 3500kg trekken,bij B rijbewijs daar heb de RDW en plaatjes niet voor nodig,maar geld in heel Europa..de ellende begint pas als je gaat bellen
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Gewicht



Bericht door 't Busje »

Ik denk niet dat je die conclusie mag trekken. Er zijn ook Ducato's/Boxers/Jumpers met een MTM van 3 ton en 3,3 ton en het zal bij de andere bestelwagenmerken ook wel zo zijn dat ze niet allemaal op 3,5 ton staan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie