Bericht
door Jacco43 » vr 27 nov 2020, 20:17
Beste mede-forumleden,
Sinds oktober 2020 de trotse eigenaar van een Knaus Travel Liner 708G. Heel blij mee! We zijn er nog niet mee weg geweest, dit willen we in het voorjaar gaan doen.
Op de weegbrug bleek het ledig gewicht al 3500 kilo. Terwijl het kentekenbewijs een gewicht van 3200 kilo vermeldt. Nu wil ik alles goed regelen, om onderweg problemen te voorkomen, of om risico's uit te sluiten.
Ook ik ben bezig om het gewicht van onze camper naar 4000 kilo te laten zetten op de kentekencard. Ik moet zeggen: best ingewikkeld als je niet thuis bent in deze materie, zoals ik. Onderwijl ben ik begonnen om mijn C1-rijbewijs te behalen. Het onderdeel theorie is al binnen.
Na verschillende bedrijven gebeld te hebben, en informatie opgezocht te hebben op internet, werd het voor mij duidelijk dat ik een verklaring van Knaus moest krijgen waarin zij bevestigen dat het technisch toegestaan gewicht zonder technische aanpassingen naar 4000 kilo kan. Ik heb Knaus een e-mail gestuurd, helaas geen reactie ontvangen. Vervolgens vertelden verschillende bedrijven dat een dergelijke verklaring van Knaus niet werd verstrekt voor campers ouder dan 2013 (onze camper komt uit 2001).
Hiermee leek het spoor dood te lopen. Tot ik bij de dealer in Duitsland terecht kwam. Hij heeft voor mij een verklaring bij Knaus opgevraagd. Kosten: ruim 200 euro. Maar goed, ik kon weer verder. Vervolgens het draagvermogen van de banden laten checken, dit was in orde. Nu nog een typeplaatje.
Hier loopt het spoor dus weer dood. Volgens de dealer in Duitsland verstrekt Knaus geen nieuw typeplaatje voor campers ouder dan 10 jaar. Het RDW eist echter een nieuw typeplaatje met de nieuwe gewichten. Hoe nu verder? Is er nog een weg om aan een typeplaatje te komen? Tegen betaling uiteraard, want ik heb inmiddels wel geleerd dat administratie geld kost (goud geld zou ik zeggen...)
Ik ben inmiddels wel bij het RDW-keuringsstation geweest. De medewerker gaf aan dat ik niet de juiste route had doorlopen, omdat ik eerst bij de afdeling VRTTesten had moeten aankloppen... Tja, dat wist ik niet. Het leek erop dat ik weer weggestuurd zou worden. Toch niet. De medewerker heeft toch alles nagelopen en overal foto's van gemaakt. Hij heeft vervolgens alles intern doorgezet naar de afdeling Testen.
Hier kreeg ik al snel de vraag of ik documenten wilde opsturen. Dit heb ik gedaan. Daarna ontving ik het testrapport. Die medewerker zal bij zijn collega navragen of een herkeuring bij het RDW-station opnieuw nodig is. Dit wacht ik nog af. Het is mij niet duidelijk of het deel met betrekking tot de juiste documenten nu in orde is?? Weet iemand dit? De afdeling Testen beschreef nog wel het typeplaatje.
Ik hoop dat iemand mij wil informeren/helpen want ik zou het graag in orde krijgen.