Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door sweetspeed »

Kom er met de zoekfunctie niet uit, sorry;

Vanuit het laagste punt van mijn vuilwatertank loopt een slang met halverwege een hendel die ik kan openzetten zodat het water wegloopt.
Echter, vanuit het hoogste punt van diezelfde tank loopt ook een slang, iets dunner, met een soort tapuitloop op het einde, daar zit ook een hendel bij, wat lastiger te bereiken en wat zwaarder te bedienen. Is dat een soort overloop of zo ? Weet iemand wat daar de functie van is en hoort die open of dicht te staan ? Nu druppelt daar na het rijden water uit namelijk....
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ontdek je camper : twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door vanHooltje »

Wat dacht je van ont en beluchting?
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Ontdek je camper : twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door sweetspeed »

Niet aan gedacht. Ik ben dan ook nieuw in het vak ... snap ik alleen niet waarom daar een hendel aan zit (als leek zou ik denken dat zoiets altijd open moet staan) en ik snap ook niet waarom er water uit druppelt na het rijden
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ontdek je camper : twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door PaulBng »

Klots klots...
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ontdek je camper : twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door AadenAnke »

En wat denk je, tank flink vol en dan lekker scheef/schuin/stijl loop de tank gedeeltelijk leeg tijdens rijden. Dus dicht als je niet aan het lozen bent

Gr. Aad
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Ontdek je camper : twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door sweetspeed »

:mrgreen: Tsjonge..het is nog een hele wetenschap he zo'n camper . Ik ga weer een beetje wijzer slapen zometeen
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19180
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door Aloys »

Raar... ontluchting met een hendel, die je dan onder het rijden dicht kunt zetten? Nog nooit van gehoord... :-?
Dat is toch veel te veel gedoe? Elke keer de ontluchting weer afsluiten als je gaat rijden?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door isoplus »

Nou ja, waarschijnlijk is er over nagedacht. Als er geen ont/beluchting op je tank zit en je opent de afsluiter om de inhoud te storten, dan trekken de sifons van de afvoeren leeg en heb je daarna stank in de camper als je niet even de sifons weer vult met water. Veel campers hebben/hadden daar last van. Bij de camper van TS moet je dus eerst de bovenste afsluiter openen en dan pas de stortafsluiter als je de tank wilt legen. Handiger is natuurlijk een pijpje met een bochtje ergens naar boven, dan heb je er geen omkijken meer naar en zo hoort het :)
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door sweetspeed »

Update; ik snap er geheel niets meer van; de camper tart de natuurwetten; de afwatertank waar water van de wastafels in terecht komt lijkt meteen over te lopen...zodra je water in de gootsteen laat lopen begint er water uit de vermeende overloop (deze heeft een metalen uitstroommond en zit verbonden aan een buis de aan de bovenkant de vuilwatertank in loopt) te druppelen. Ik heb ben vanmiddag met een trekveer de eigenlijk afvoerleiding die naar de onderkant van de vuilwatertank loopt doorgegaan, volgens mij tot in de tank. Die lijkt (denk ik) leeg te zijn, al gaf de indicator aan dat ie vol zat. Toen ik na de trekveer actie keek gaf de indicator aan dat de tank leeg is terwijl er hooguit een kopje water uit was gelopen? Eigenlijk kan het helemaal niet maar het water lijkt vooral via de overloop van de tank naar buiten te willen komen, net alsof het verder nergens heen kan.
Toen ik alles in kaart probeerde te brengen zag ik dat de afvoer van de douche helemaal weg is, dat water loopt meteen op de grond, al lijkt het erop dat daar ook een vuilwatertank heeft gezeten. Maar dat is van later zorg..ik ben al blij als ik geen druppelende overloop meer heb. Verder bevalt de camper prima trouwens, rijdt heerlijk en verder werkt bijna alles zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Loeki
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 9:04

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door Loeki »

Als ik e.e.a. zo lees kom ik tot volgende gedachten en mogelijkheden:

a)De afvoer van de douche was vroeger verbonden met de tank op de plaats waar nu een "extra" afsluiter zit

b)Het idee van 2e afvaltank lijkt mij onlogisch, want 2 tanken verbindt men aan de onderzijde en niet aan de bovenzijde want dan kunnen ze niet communiceren met elkaar

c)Men heeft de douche afgekoppelt van de tank omdat men hem nooit gebruikte en om stankprobleem op te lossen

Welk merk en type mobi is het?
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door isoplus »

Loeki, ik denk dat je dat goed ziet, behalve dan dat de douche gewoon afgekoppeld is omdat ze dat water gewoon op het veld lieten lopen.
Als je toevallig is op een camping komt moet je eens kijken hoeveel "Hollanders" zo'n zwarte emmer onder de uitlaat van het vuilwater hebben staan.
Dat lijkt proper, echter de emmer loopt in het gunstigste geval gewoon over en in het slechtste geval is de bodem van de emmer voorzien van een aantal gaten :thumbdown:
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door sweetspeed »

Alvast bedankt voor jullie inspanningen. Het betreft een Pilote R780S uit 91. In 25jaar kan er veel 'geknutseld' zijn.
De extra afsluiter of overloop of wat het ook is zit helemaal aan de andere kant van waar de douche zit. Ik denk niet dat het daar mee te maken heeft. Ik hoop dat we hem ergens boven een put kunnen zetten en de tank er onderuit kunnen halen. Het houdt je van de straat :-?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door EasyBee »

isoplus schreef:Loeki, ik denk dat je dat goed ziet, behalve dan dat de douche gewoon afgekoppeld is omdat ze dat water gewoon op het veld lieten lopen.
Als je toevallig is op een camping komt moet je eens kijken hoeveel "Hollanders" zo'n zwarte emmer onder de uitlaat van het vuilwater hebben staan.
Dat lijkt proper, echter de emmer loopt in het gunstigste geval gewoon over en in het slechtste geval is de bodem van de emmer voorzien van een aantal gaten :thumbdown:
Het is off topic, maar is een internationaal gebruik. Duitsers en Engelsen doen ijverig mee. Is ook erg ingeburgerd bij caravanners. Emmertje raakt maar niet vol. Andere grap is dat de heer des huizes 's avonds laat nog een rondje om de camper doet en hij de afvaltank kraan even open zet en later weer dicht draait. Van de zomer in Spanje nog gezien bij onze Duitse buren. Moeders doet de afwas en een paar uur later hoor je ineens water lopen.

Maar back on topic. Het blijft een rare constructie die ik in al die jaren nog nooit ben tegengekomen.
@sweetspeed : Jij kunt nu waarschijnlijk niet meer achterhalen/zien hoe de afwatering van de douche naar de vuilwatertank zat, maar origineel zal daar een leiding van de douche naar de vuilwatertank hebben gezeten.
En die is afgekoppeld. Maar origineel zal de douche nooit zo maar het water hebben laten lopen in het gras.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Ontdek je camper: twee hendels bij de vuilwatertank ?



Bericht door Bert.H »

Loeki schreef:
b)Het idee van 2e afvaltank lijkt mij onlogisch, want 2 tanken verbindt men aan de onderzijde en niet aan de bovenzijde want dan kunnen ze niet communiceren met elkaar


Nou ik heb toch ook 2 aansluitingen op de tanks, zelfs 3 met de ontluchting erbij.



bert.h
Bijlagen
IMG_3245.JPG
IMG_3245.JPG (84.4 KiB) 1784 keer bekeken
Plaats reactie