Draad stuk in hordeur
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Draad stuk in hordeur
Gebruik wel UV bestendig visdraad, anders moet je na 2 jaar weer aan de slag.
Voordeel van visdraad is, het is glad en als je de zwaarste categorie neemt supersterk.
Je hoeft niet een hele rol te nemen, we hadden 20 meter gekocht voor een paar euro.
Mochten we ooit stranden op een onbewoond eiland, kunnen we altijd vissen.
Sjaak.
Voordeel van visdraad is, het is glad en als je de zwaarste categorie neemt supersterk.
Je hoeft niet een hele rol te nemen, we hadden 20 meter gekocht voor een paar euro.
Mochten we ooit stranden op een onbewoond eiland, kunnen we altijd vissen.
Sjaak.
- josé moncayo
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55
Re: Draad stuk in hordeur
Oei
Dan ga ik ze er gauw weer uithalen en vervangen door UV bestendige !!
.
Groet José
Dan ga ik ze er gauw weer uithalen en vervangen door UV bestendige !!
.
Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
dan dat je vriend een hond is !!
- josé moncayo
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55
Re: Draad stuk in hordeur
Ola
.
Gelukkig hebben wij een tolde
.
Groet José
.
Gelukkig hebben wij een tolde
.
Groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
dan dat je vriend een hond is !!
Re: Draad stuk in hordeur
Tja, wij zijn ook aan de beurt, onze Jack Russell dacht de camper in te springen maar zag de gesloten hordeur niet, en dat op dag 1 van de reis... Zou 50/100 visdraad sterk genoeg zijn? Of toch maar een origineel setje scoren?
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Draad stuk in hordeur
Dit weekend knapte voor de 2e keer 1 draad van de hordeur.
Het sterke visdraad wat we gebruikt hebben is toch doorgesleten.
Met de eerste reparatie zijn er waarschijnlijk 2 draden gekruist , en door wrijving gebroken. We hebben nu weer origineel Plisse hordeur draad van 0.8mm gebruikt.
Bij een breuk niet de draden eruit trekken, anders weet je echt niet meer hoe het loopt!!!
De hele hordeur (bij ons is het een buscamper) moet eruit. Daarna moet je voorzichtig de cassette openen en ook het deel waar je hem mee dicht schuift.
Vaak zitten er afdekplaatjes met parkers, en de plisse zit vast met een platte strip in de goot. Bij ons zijn het 2 aparte draadsystemen, de draad van de bovenrail gaat via een zigzag door de onderste 2 draden in de plisse.
De draad van de dorpelrail gaat via een zigzag door de bovenste 2 draden in de plisse.
Op YouTube staat ook een tip als je hordeur te zwaar gaat. (is wel Duitstalig)
https://www.youtube.com/watch?v=e-Hn_yEbtks
Dat was waarschijnlijk bij ons ook het geval, we hebben het nu lichter afgesteld.
Reken voor reparatietijd ongeveer 4 a 5 uurtjes, afhankelijk of je de hordeur makkelijk uit de bus kunt halen.
Er mogen geen draden elkaar kruisen, of vastlopen, de hor voor terugplaatsing altijd testen als deze nog op tafel ligt.
Bij een buscamper moet je het met 2 man doen, omdat de onderrails en bovenrails bij uithalen ondersteunt moet worden.
Succes!!!
Sjaak.
Het sterke visdraad wat we gebruikt hebben is toch doorgesleten.
Met de eerste reparatie zijn er waarschijnlijk 2 draden gekruist , en door wrijving gebroken. We hebben nu weer origineel Plisse hordeur draad van 0.8mm gebruikt.
Bij een breuk niet de draden eruit trekken, anders weet je echt niet meer hoe het loopt!!!
De hele hordeur (bij ons is het een buscamper) moet eruit. Daarna moet je voorzichtig de cassette openen en ook het deel waar je hem mee dicht schuift.
Vaak zitten er afdekplaatjes met parkers, en de plisse zit vast met een platte strip in de goot. Bij ons zijn het 2 aparte draadsystemen, de draad van de bovenrail gaat via een zigzag door de onderste 2 draden in de plisse.
De draad van de dorpelrail gaat via een zigzag door de bovenste 2 draden in de plisse.
Op YouTube staat ook een tip als je hordeur te zwaar gaat. (is wel Duitstalig)
https://www.youtube.com/watch?v=e-Hn_yEbtks
Dat was waarschijnlijk bij ons ook het geval, we hebben het nu lichter afgesteld.
Reken voor reparatietijd ongeveer 4 a 5 uurtjes, afhankelijk of je de hordeur makkelijk uit de bus kunt halen.
Er mogen geen draden elkaar kruisen, of vastlopen, de hor voor terugplaatsing altijd testen als deze nog op tafel ligt.
Bij een buscamper moet je het met 2 man doen, omdat de onderrails en bovenrails bij uithalen ondersteunt moet worden.
Succes!!!
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op di 20 jul 2021, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Draad stuk in hordeur
Op deze foto zie je hoe de draad loopt.
De licht kleurige (gebroken) visdraad gaat naar onderen.
Op de foto zie je de draden kruisen die moeten voor onder en boven hetzelfde liggen.
Nog een close-up van de witte strip in het profiel, en je ziet de draden liggen. De witte strip gaat in het profiel.
Sjaak
De zwarte draad gaat naar onderen, die komt van de bovenrails af
De licht kleurige (gebroken) visdraad gaat naar onderen.
Op de foto zie je de draden kruisen die moeten voor onder en boven hetzelfde liggen.
Nog een close-up van de witte strip in het profiel, en je ziet de draden liggen. De witte strip gaat in het profiel.
Sjaak
Re: Draad stuk in hordeur
Dank voor de tips, volgende week woensdag wil ik er mee aan de gang, het setje is inmiddels besteld. Mijn dealer vraagt voor de reparatie 200 euro, dus eerst maar eens zelf proberen.
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
- Sandor Gora
- Berichten: 1715
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
Re: Draad stuk in hordeur
Die 200 euro kan wel kloppen. Vooral arbeidsloon, weinig materiaalkosten.
Zelfwerkzaamheid is gratis en het is best te doen.
Zelfwerkzaamheid is gratis en het is best te doen.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Draad stuk in hordeur
@DynaDetty, het niet zo erg moeilijk om het te repareren.
Tip, maak foto's van de demontage zodat je bij twijfel even de foto's kunt bekijken als je de hor weer in elkaar zet.
Wij hadden de gebroken draad zolang mogelijk laten zitten, en de nieuwe draad het "parcours" laten volgen.
Dan kom je er wel uit.
Sjaak.
Tip, maak foto's van de demontage zodat je bij twijfel even de foto's kunt bekijken als je de hor weer in elkaar zet.
Wij hadden de gebroken draad zolang mogelijk laten zitten, en de nieuwe draad het "parcours" laten volgen.
Dan kom je er wel uit.
Sjaak.
Re: Draad stuk in hordeur
Ik was wat voorbereidingen aan het treffen om de hor uit te bouwen. Daarvoor wilde ik de koordjes strak trekken die nu nog allemaal slap los hangen. De hor zelf heb ik met ducttape stevig in geheel dichte toestand ( vrij baan voor alle insecten dus) heb gefixeerd. Ik trek het koordje op de vloer aan en toen kwam dit te voorschijn. Iemand een idee?
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Re: Draad stuk in hordeur
Close up
D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Draad stuk in hordeur
Als je aan beide kanten trekt, is er dan een soort veer functie?
Om de draad op spanning te houden?...
Sjaak.
Om de draad op spanning te houden?...
Sjaak.
Re: Draad stuk in hordeur
misschien een gekke vraag, maar zijn er ook hordeuren ZONDER DRADEN, dus gewoon 2 lappen horren gaas elk iets breder dan 1/2 deuropening, en een gewichtje, aan de onderkant
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything