Draad stuk in hordeur

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door Pilha »

DynaDetty schreef:
za 24 jul 2021, 9:35
Ik was wat voorbereidingen aan het treffen om de hor uit te bouwen. Daarvoor wilde ik de koordjes strak trekken die nu nog allemaal slap los hangen. De hor zelf heb ik met ducttape stevig in geheel dichte toestand ( vrij baan voor alle insecten dus) heb gefixeerd. Ik trek het koordje op de vloer aan en toen kwam dit te voorschijn. Iemand een idee?
Die zit normaal in het onder horizontale geleide profiel geschoven om de bovendraad af te spannen, via het vertikale profiel.
De draad loopt dan vanonder het vertikale profiel naar de uitsparing aan het einde van de onderste horizontale geleider, en met die clip terug, in de zijkant van die geleider geschoven en vastzetten.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door DynaDetty »

Volgens mij is hier bij de eerste foto iets afgebroken dat ik nu mis, op de tweede foto is de onbeschadigde bovenkant te zien, daar zit een houdertje. (En nog eentje….reserve?) Afbeelding
Weet iemand hoe dat aan de onderzijde heeft gezeten? De koorden zijn nog heel.Afbeelding


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door DynaDetty »

Phila, dank je, zag je reactie net te laat. Er is dus niets afgebroken?


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door Pilha »

Dat kan ik niet beoordelen.
Trek eens het borstelprofiel een stukje uit de vaste houder en test of de horizontale draden in het gaas verbinding hebben met de draden die boven en onder uit het borstel profiel komen.
In de regel lopen de bovenste horizontale draden in het gaas door het borstelprofiel naar beneden de goot in, en de onderste horizontale naar bovengeleider.
Soms worden de setjes horizontale draden vanuit het gaas in het borstelprofiel samengeknepen en gaan dan als 1 draad verder, resp. naar boven en naar beneden de goten in.
Bij mij komen er 2 draden boven, en 2 draden beneden de geleiders in. Onder zitten dan ook 2 van die stelplaatjes in de goot. Boven zitten de 2 draden op 1 stelschroef aan het einde van de geleider.
De uiteinden moeten vastzitten aan het einde van de goot zodat de hor over de draden kan glijden danwel de draden door het systeem.
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Draad stuk in hordeur



Bericht door DynaDetty »

Alle draden zijn goed, ik kan de hor netjes openen en sluiten en dan gaan alle koorden netjes mee, ik mis alleen iets om dat onderste koordje in vast te haken. Dat is er waarschijnlijk in stukken uitgesprongen bij de aanslag door de hond.

Er zit dus zowel boven als beneden slechts 1 draad die bij het openen of sluiten niet beweegt, en die is vastgezet op het verticale deel tegenover het gedeelte waar de hor zelf zit.

D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door Sandor Gora »

Kroppie schreef:
za 24 jul 2021, 12:24
misschien een gekke vraag, maar zijn er ook hordeuren ZONDER DRADEN, dus gewoon 2 lappen horren gaas elk iets breder dan 1/2 deuropening, en een gewichtje, aan de onderkant

jos
Ja, hebben wij thuis in de keukendeur. Van Bruynzeel. Zijn 4 flappen. Zo kan onze hond daar zelf naar buiten en binnen. Zijn niet te duur en vast wel zelf op maat te maken voor de camper.
https://www.gamma.nl/assortiment/bruynz ... /p/B398479
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Draad stuk in hordeur



Bericht door DynaDetty »

Na de actie van de hond zijn we in een camperzaak in Magenta deze gaan halen. We hebben inmiddels besloten deze te laten hangen als de hond meegaat. Hij zit met Velcro nu voor de defecte hor.

https://www.teun.nl/nl/1634089/haba-cor ... dyEALw_wcB


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door Kroppie »

dan zullen 2(als je 1 te smal vind) van deze ook wel gaan vermoed ik, mss niet zo mooi, maar wat is mooi, maar wel functioneel, maar wat is functioneel :-B :-B

https://www.action.com/nl-nl/p/pro-gard ... engordijn/

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 25 jul 2021, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DynaDetty
Berichten: 690
Lid geworden op: di 28 jul 2015, 14:16
Locatie: Beetsterzwaag

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door DynaDetty »

Afbeelding
Ik heb het opgelost door de “reserve” te verwijderen ( dat lukte niet helemaal onbeschadigd, zat vastgelijmd) en deze er onder in te zetten. Ga nu op zoek naar zo’n hoekstukje.

Bedankt voor het meedenken.


D’n poat op’t gas en ........ wiedergoan
D'n poat op het gas en.......wiedergoan
CarSimBussie
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 22 okt 2021, 10:02

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door CarSimBussie »

In onze Adria Twin buscamper hebben wij ook een hele handige hordeur voor de schuifdeur. Nu is de draad onder niet geknapt maar gaan rafelen, zoiets als je weleens met een schoenveter hebt. Daardoor wil de deur niet meer terug schuiven, we hebben hem nu zo ver als ging geschoven zodat we in elk geval een breed genoeg opening hebben om de camper in te kunnen. Nu lees ik verschillende berichten hier van mensen die zoiets al eens vervangen hebben. Weet er iemand een betaalbaar adres? Of is er iemand die me kan helpen (hoeft niet gratis)?
Ik wil het ook wel zelf proberen, maar ben niet de meest handige. Ik vraag me ook af of er veel verschillen zitten, dus als ik de stappen volg die ik hier vind, of ik er dan uit ga komen.
Bijlagen
20211005_155637.jpg
20211005_155637.jpg (154.48 KiB) 1059 keer bekeken
willemhabets
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 08 jul 2022, 8:36

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door willemhabets »

marjasjaak schreef:
di 20 jul 2021, 21:58
Op deze foto zie je hoe de draad loopt.
Draad Plisse.jpg
De zwarte draad gaat naar onderen, die komt van de bovenrails af
De licht kleurige (gebroken) visdraad gaat naar onderen.
Op de foto zie je de draden kruisen die moeten voor onder en boven hetzelfde liggen.
Nog een close-up van de witte strip in het profiel, en je ziet de draden liggen.
Cassette.jpg
De witte strip gaat in het profiel.

Als het een hor is met 4 gaten in het lamellen pakket
Heb je dan eventueel een rijgschema voor mij
Sjaak
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2431
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door bently »

Ik heb hier nog een rijgschema van een hordeur van Bruynzeel.

Rijgschema hordeur.jpg
Rijgschema hordeur.jpg (70.14 KiB) 782 keer bekeken
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
camperjack2
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 21:19

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door camperjack2 »

Om een gebroken draad van een pissé hordeur te repareren moet de hordeur eerst uitgebouwd worden. Wie heeft dit al eens gedaan bij een Carthago C Tourer?

Ik heb een Carthago C Tourer model T148, bouwjaar 2017.
Nu heb ik op het Duitse Carthago forum gelezen dat, om de hordeur uit te bouwen, je eerst de instapschaal moet verwijderen en de 2 schroeven uit de onderste balk van de hordeur moet losdraaien. De hordeur zit met klemmen vast aan de camperwand en door de deur van onder uit en schuin los te trekken zou de hordeur eruit kunnen.

Het uitbouwen van de instapschaal is gelukt en ik kan de hordeur ongeveer 1-2 cm. optillen. Maar ik kan de hordeur er niet uittrekken omdat deze aan de onderkant tegen de vloer drukt.
Het lijkt erop dat ik de hordeur hoger, dus boven de vloer, moet tillen om hem te kunnen verwijderen. Klopt dat?
In dat geval zou ik het bedieningspaneel boven de camperdeur moeten demonteren. Dat heb ik al geprobeerd door de 2 paneelschroeven (links en rechts van het bedieningspaneel) los te schroeven maar dan zit het bedieningspaneel nog steeds muurvast.

Heeft iemand de hordeur al eens succesvol uit een Carthago verwijderd?
Ik hoor graag jullie ervaringen hiermee.

Groet, CamperJack
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Draad stuk in hordeur



Bericht door bertt »

Ja, ik. En wel vaker ook :wink:
Inderdaad instap schaal eruit.
Met grove schroevendraaier de hor uit de wanden wrikken.
En dan met beleid de hor naar binnen verwijderen.
Als je lid van Carthago club was geweest, daar heb ik het ook gezet.

Bert
Als je meer wil weten, per pb mogelijk of whatsapp
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Plaats reactie