Nieuwe regels zelf bouwen campers?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48

Re: Nieuwe regels zelf bouwen campers?

Bericht door jan- » za 22 okt 2016, 15:00

In http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... &#p1567209 kwam dit weer ter sprake. Ik was altijd in de veronderstelling dat hier beweerd werd dat je tegenwoordig alleen nog maar een camper kenteken kon krijgen als hij zwaarder is dan 2500 kg. Maar ik begrijp nu dat het alleen in bepaalde situaties is. Nu kwam ik pas http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8455700 tegen, dus het zou wel eens als volgt kunnen zitten:

De eisen voor remvertraging van een bestelauto zijn minder streng dan voor een personeneauto. Op moment dat je een bestelauto laat keuren als een camper, wordt het een personenauto en moet hij na 28 april 2009 aan de strengere remeisen voldoen. Er is een uitzondering als een camper boven de 2500 kg is, want dan gelden nog de lagere remeisen voor een bestelauto.

Ik heb hierover wat regelingen opgezocht. Ik weet niet of hoodstuk 6 van toepassing is. Het jaar 2009 komt daar alleen maar voor bij bevestigingspunten zetels en gordels. M1 zijn personenautos, N vrachtwagens.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... wagen.aspx
5 Een kampeerwagen valt onder de categorie ‘personenauto’. Als u een bedrijfsauto ombouwt naar kampeerwagen, moet deze voldoen aan de eisen voor een personenauto.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02

Hoofdstuk 5. Permanente eisen
Artikel 5.2.38 Remmen personenauto's (lid 6 de afwijking voor kampeerwagens > 2500 kg)
Artikel 5.3.38 Remmen bedrijfswagens (minder streng)

Hoofdstuk 6. Wijziging in de constructie
Artikel 6.1 Lid 2 Indien het voertuig gaat behoren tot een andere voertuigcategorie of een andere voertuigclassificatie, dan die waarvoor het bij toelating tot het verkeer op de weg is goedgekeurd, wordt het voertuig aangemerkt als reeds tot die nieuwe voertuigcategorie of voertuigclassificatie behorend en moet het voldoen aan de voor die voertuigcategorie of voertuigclassificatie geldende eisen.

Bijlage IV. individuele goedkeuring

Artikel 2a lid 3.
Voertuigen met de voertuigclassificatie M1 en N1 met een datum van eerste toelating van na 28 april 2009, moeten voor het verkrijgen van een individuele goedkeuring voor toelating tot het verkeer op de weg voldoen aan de voor het voertuig gestelde:
a. eisen in bijlage IV, deel 1, bij richtlijn 2007/46/EG, zoals die eisen luidden op de datum van eerste toelating van het voertuig;
b. permanente eisen.

Artikel 3 lid 1.
Voertuigen met de voertuigclassificatie M1, N1 tot en met N3, en O1 tot en met O4 met een datum van eerste toelating van na 31 december 1997 doch vóór 29 april 2009, moeten voor het verkrijgen van een individuele goedkeuring voor toelating tot het verkeer op de weg voldoen aan de voor het voertuig gestelde:
a. toelatingseisen, zoals die eisen luidden op het moment van de datum van eerste toelating van het voertuig; en
b. permanente eisen.

Dus je zou dan een probleem hebben als je camper:
- toegestane maximummassa minder dan 2500 kg
- bouwjaar na 28 april 2009
- gebasseerd is op een bestelauto
- je niet kan aantonen dat je aan de strengere remvertraging voor personen auto's voldoet.
Maar ik heb wel moeite met het lezen van dit soort wettelijke regels. Dus of het klopt?

Mijn camper is < 2500 kg en is in 2011 in Zwolle omgekeurd tot camper. De keurmeester zat toen ook te stoeien met de remvertraging, maar bleek uiteindelijk niet van toepassing. Ik denk omdat het bouwjaar van mijncamper van voor 2009 is.

Het zal je maar gebeuren: Veel onderzoek gedaan wat allemaal goedgekeurd word, mooie camper gemaakt en dan wordt het afgekeurd.

Toch worden dit jaar nog steeds kentekens afgegeven op dit soort auto's.
Zoek maar eens met "JD-771-D" op https://ovi.rdw.nl/
En "GT-103-R" http://www.littlecamper.nl/beschikbaar/ http://www.littlecamper.nl/campers/litt ... r305_7.jpg
Misschien is toch op de 1 of andere manier aan te tonen dat de remvertraging in orde is of je moet net mazzel hebben met het keuringstation?

Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe regels zelf bouwen campers?

Bericht door Titus » wo 09 nov 2016, 16:36

jan- schreef: Hoofdstuk 5. Permanente eisen
Artikel 5.2.38 Remmen personenauto's (lid 6 de afwijking voor kampeerwagens > 2500 kg)
Artikel 5.3.38 Remmen bedrijfswagens (minder streng)

Misschien is toch op de 1 of andere manier aan te tonen dat de remvertraging in orde is of je moet net mazzel hebben met het keuringstation?
Een rem van een bedrijfswagen MAG dus minder goed remmen.
Maar als ik een fabrikant van kleine bestelwagens zou zijn dan zou ik allemaal remmen inzetten die ook voor personenwagens geschikt zijn. Die kleinere wagens zijn vaak gebaseerd/vergelijkbaar met een personenauto. Dat scheelt uiteindelijk weer inkoopkosten/productiekosten.

Mij lijkt dan ook dat de rdw weet bij welke modellen de remmen niet afdoende zijn als personenauto. Dat staat ongetwijfeld in een tabel.
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.

Plaats reactie