Flat-Jack oprij stelkussen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door blizard »

Ja. Ik voel me ook opgeblazen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Kroppie »

niet doen , buiten dat het te warm is , er is al genoeg over ge oh t , al 14 paginas , men veranderd m.i. toch niet van mening .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door HJM »

Waarden,
De besproken 2 jaar zijn ruim voorbij, ben erg nieuwsgierig :wink: .
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Schoentje »

Hoi, ben gebruiker vanaf het eerste uur en ze bevallen nog steeds uitstekend en zie geen enkele rede om nog oprij blokken mee te nemen. Bij grove ondergrond leg ik er een geel tractie matje onder om de effecten van scherpe randen en steentjes weg te nemen.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Gerard.Smolders »

Ook ik gebruik ze , ga volgend jaar het vijfde jaar in en ze bevallen mij prima.
Wel in combinatie met droogloopmatje.
Spaart volgens mij ook je koppeling.
Mochten ze volgend jaar exploderen , koop ik weer nieuwe.
Ik heb het type tot max 1.5 Bar
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Mickel Moen »

Draadje is al weer van een poosje geleden zie ik.

Ook ik ben nog steeds zeer tevreden.
Ik heb onder elke FJ een stukje kunstgras geplakt. Voor de zekerheid.

Verder is mijn ervaring, dat ik er eigenlijk steeds maar 1 hoef te gebruiken. Alleen als de bus voor of achter op beide wielen gelijk geleveled moet worden gebruik ik er twee. In vrijwel alle andere gevallen, is de FJ onder 1 wiel voldoende. Belangrijkste vind ik namelijk, dat we aan de achterkant, waar we slapen De bus horizontaal staat. Ervaring is dat door het veranderen van het zwaartepunt en het inveren van de bus je zelfs met een FJ onder een voorwiel, als dat de meeste leveling nodig heeft, de achterkant horizontaal kunt krijgen. Vaak de gehele bus vlak. Altijd met het ingebouwde compressortje en de level app.

Voordeel van de FJ onder 1 wiel, is dat de bus dan ook steviger staat en vrijwel niet wiebelt, wat je met twee wel iets hebt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door isoplus »

Ja, wij gebruiken ze ook en meestal slechts 1. Matje er onder en geen last van steentjes.
Oppompen gewoon met de Fiatcompressor, 1bar is meestal al ruim voldoende om onze bus recht te zetten.
Onze Fiatbus wiebelt weinig, het is en Maxi en die heeft een tamelijk zware vering.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door gsm »

Wij zijn er niet tevreden over en laten een level systeem plaatsen, daarom bieden we ze koop aan en zijn slechts 2 keer gebruikt
We hebben ze op 19 maart 2017 op de beurs gekocht voor €218 en zitten nog in de originele doos.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door blizard »

Tja, tegen een levelsysteem kunnen de FJ's niet op. Het blijft toch een beetje werk om de kussens te plaatsten
Hoewel, je krijgt wel veel aanspraak, wat voor dingen dat nu zijn...
Heb je de nieuwe of de oude versie? Op de oude staat geloof ik 1,5 bar max
Ik heb beide destijds opgeblazen (bij een naad gesprongen) en onder garantie van Jasicamp vervangen voor de 1,2bar model
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door BP 2 »

Op het Belgisch forum is dit onderwerp Flat-Jack ook al besproken maar op mijn vraag hoeveel tijd je echt nodig hebt om een bus recht te zetten met 2 F.J. heb ik geen antwoord gekregen Dus de F.Jacks nemen onder de wielen leggen, oprijden,de compressor aansluiten en pompen en tot het afsluiten van de compressor, kabel en slang opbergen.

Omdat er hier meer gebruikers zijn is er meer kans om een realistisch antwoord te krijgen. Waarschijnlijk zijn er die ook eens op de klok hebben gekeken bij het gebruik.

BP 2
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Kroppie »

tijd op nemen bij zoiets :thumbdown: :thumbdown: , ben je aan het oefenen voor de F1, of op vakantie. :bang:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door isoplus »

2 minuten, maar aan dit antwoord van mij heb je niets immers je weet niet hoe scheef de camper stond, niets van de compressorcapaciteit en niets van mijn lichamelijk toestand.
Voor jezelf is het uit te rekenen voor bijvoorbeeld de maximale hoogte, je moet dan de luchtopbrengst van de compressor en de inhoud van de flat-jack weten.
Dat gedoe op die keggen is ook niet alles, ik heb ze al wel eens weg zien schieten, overspannen koppelingen geroken en hele echtelijke twisten zien ontstaan :-B
Ik doe zoiets op mijn gemak en alleen terwijl mijn partner andere zaken regelt, haast heb ik nooit als we met de camper op stap zijn.
Voor onze banden is het bij langer staan wel prettiger als op zo'n keg de staan vermoed ik, maar dat was niet de reden om die dingen aan te schaffen.
Mij gaat het puur erom dat ik het kan regelen zonder aanwijzingen of medewerking van anderen.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Schoentje »

Sluit me geheel aan bij de "vorige spreker", en als aanvulling kan ik nog melden dat je met de FJ's op de blek zonder verplaatsing van de camper een verkeerde inschatting kunt corrigeren (mits binnen de max hoogte van een FJ) terwijl je bij een oprij blok je de camper weer moet verplaatsen (en alles wat als los was weer moet fixeren om te voorkomen dat het van de aanrecht valt).

Maar ieder zijn eigen keuze, navernant budget en tijd.

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack oprij stelkussen



Bericht door Mickel Moen »

Tijd.

Ik heb niet het idee, dat het gebruik van de FJ mij gemiddeld meer tijd kost dan het gebruik van keggen, welke ik ook jaren heb gebruikt.

Uiteindelijk bespaart het mij tijd. Maar dat heeft te maken met het opruimen. Ik heb de FJ standaard in het hefdak en als of achterin boven op de stoeltjes. Het opruimen stelt dus niets voor. De keggen daarentegen kosten mij veel tijd om ze uit hun op opbergruimte te pakken. Je moet woekeren met de ruimte in een vwbus en dat betekende, dat er ook bagage op en naast lag. Om alles weer netjes in te pakken, moest ik dus meer spullen weer een plaats geven.

Kortom tijd is relatief. Daarnaast ben ik het helemaal eens met de opmerking van Jos. Gemak vind ik echter wel een dingetje.

En voor mij is het gebruik van de FJ veel makkelijker dan de keggen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie