AL-KO Vering

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Postduif
Berichten: 7
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 13:04

AL-KO Vering



Bericht door Postduif »

Een half jaar geleden hebben we een Fiat Ducato camper van 1991 aangeschaft met een Fendt opbouw. We zijn er een vijftal keren met weggeweest maar bij het rijden voelt hij "keihard" aan. Hij is nu op inspectie geweest en volgens de garagist zou de vering vast zitten. Heeft er iemand hier ervaring mee? Wat zou de reparatie ongeveer kunnen kosten? Bedankt in elk geval voor de moeite. Groetjes
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: AL-KO Vering



Bericht door bobbus »

met zo'n diagnose kan je wat ! . Maar ik denk dat de bus weleens te zwaar kan zijn , en dat na 24 jaar , dat kan dan best de alko as vermoeien, ook al zo'n bloemig antwoord bedenk ik nu. De alko as is een torsieveer as , die kan best versleten zijn, ze worden gerepareerd , dwz nieuw veer materiaal erin . als je gaat zoeken op alko as vind je ook informatie over smeerpunten en onderhoud. het systeem moet onderhouden worden en als er nooit vet in gepompt is met enige regelmaat heeft de diagnose van uw garagist weldegelijk waarde. sommige assen kun je ook nastellen qua veerweg. dus orienteer je.
zonder wrijving geen glans
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: AL-KO Vering



Bericht door pschreur »

Wij hebben vorig jaar een as breuk in de vakantie gehad. Je schrikt je kapot, het is net of er op je geschoten wordt. Camper is gerepatrieerd, was ter plekke zeker niet te repareren en wij konden met een auto terug. As was zodanig kapot dat hij niet meer te herstellen was. Een nieuwe as kost je iets meer dan een rib uit je lijf. Wat het precies gaat kosten ligt aan het type as en de staat daarvan. Wij hebben een offerte gehad voor een revisie, dat was geloof ik iets van 1500 euro, en de vervanging van onze as was bijna 3000 euro. Maar er zit nu een as onder die iets meer last kan dragen, want de originele was niet meer leverbaar.

Als ik de foto's nakijk van de vakantie valt mij op dat de camper eigenlijk vanaf het begin van de vakantie al iets achterover lijkt te hangen waar hij dat eerder niet had. Dus misschien is dat een mogelijke graad meter.

Beste is om hem dus na laten kijken niet bij de garage op de hoek, maar een bedrijf die in Al-ko assen gespecialiseerd is. Hopelijk valt het voor jullie mee.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: AL-KO Vering



Bericht door eef van baal »

je moet eens beginnen met de wielen van de grond te zetten, maar let op je mag hem niet onder de torsie buis/as zetten, dat is namelijk maar een heel dun buisje en je drukt hem zo maar krom.
dus bij de krik punten opbeuren.

er zitten 2 0f 4 smeernippels op hier moet je dus vet inspuiten tot het er aan de zijkant bij het wiel weer uitkomt.
dit zou dus elk jaar moeten gebeuren maar wordt vaak vergeten.

als de wielen hangen, en weer inveren bij het terug zetten even op lettten hoever ze inveren, en of er nog veerweg overblijft.

en ik zou hem eens laten wegen, 1 keer alleen de achteras, en 1 keer totaal, zo kun je zien wat de asdruk is en of dat overeen komt met de kenteken gegevens.

als de as niet gebroken is kun je nog overwegen om er hulpvering bij te zetten, dat kan dan lucht of met schoefveren.

maar zoals bij velen denk ik dat er een beetje 200/300kg teveel in zit.


hier kunnen ze je vast meer vertellen. http://caravancampercenter.nl/caravans- ... sie-al-ko/
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Postduif
Berichten: 7
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 13:04

Re: AL-KO Vering



Bericht door Postduif »

Bedankt al voor de zeer nuttige info.
De garagist heeft de camper opgekrikt om deze door te smeren maar de wielen hangen niet door ze gaan mee omhoog!! Dus eigenlijk niets van vering meer aanwezig. Ik heb al aan't rondsurfen geweest en er zou de firma Triorep gespecialiseerd zijn in deze materie. Deze firma zit in Scherpenzeel, een kleine 200 km van hier. Weet er iemand een firma dichter bij ons? Rond Geel - Diest - Hasselt !!!
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Postduif
Berichten: 7
Lid geworden op: za 12 mar 2016, 13:04

Re: AL-KO Vering



Bericht door Postduif »

Wat ik nog vergeten ben is: Er is GEEN overgewicht, bij aankoop een half jaar geleden is hij nog op de keuring gewogen...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: AL-KO Vering



Bericht door EasyBee »

Zoals al eerder hierboven geschreven werd, die AL-KO assen moeten elk jaar of elke beurt op de vetnippels gesmeerd worden. Doe je dat niet dan droogt het geheel uit en krijg je dit soort ellende. Onze camper heeft dubbele AL-KO assen achter, maar wordt elk jaar bij de beurt gesmeerd. Fluitje van een cent, maar overslaan kost vele euro's.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: AL-KO Vering



Bericht door Vertrokken2 »

Niet perse, er zijn ook zonder.
Maar als ze erop zitten is het idd een kleine moeite om de vetspuit erop te zetten. Easy job, kun je zelf.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AL-KO Vering



Bericht door hathi »

Postduif......Tjeu v Horne in Budel reviseert ook Alco Assen ,zeer goed bedrijfBudel ligt net aan de Belgische grens bij Hamont(Achel),even goochelen en bellen,zorg dat je de gegevens van het type As bij de hand hebt
Hans
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: AL-KO Vering



Bericht door eef van baal »

als je nu in je profiel zou zetten waar je ongeveer woont is het makelijker advies geven wat betreft bedrijven, ik gaf dus al een adres in braband.

ja je hebt die wagen nog niet zo lang, maar je weet niet wat er in die 20 jaar allemaal heeft ingelegen.

@ gobert
een as uit 1990 zitten echt nog wel vet nippels op.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: AL-KO Vering



Bericht door pschreur »

Daarnaast heb ik van de specialisten begrepen dat ook een as zonder smeernippels op z'n tijd onderhoud nodig heeft.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: AL-KO Vering



Bericht door Vertrokken2 »

En hoe zou je dat moeten doen dan? De rubbers zijn dan in de as geperst. Je kunt ze er bezwaarlijk uitpeuteren.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: AL-KO Vering



Bericht door pschreur »

Dat zul de specialisten moeten vragen, dat weet ik ook niet. Waarschijnlijk moet je daarvoor naar de specialist..
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: AL-KO Vering



Bericht door eef van baal »

zitten geen rubbers in, die zijn voor max 1800 kg, een camper heeft iets meer en dan werk je met torsie staal.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Plaats reactie