Oliepeil Fiat 2.3 Multijet

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
thor
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 12:39
Locatie: Roden

Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door thor »

Onjuiste aanduiding oliepeilstok?
Heb de motorolie met een warme motor afgetapt en oliefilter vervangen.(carter was absoluut leeg)
Hierna de motor met 6 liter olie afgevuld.
Vervolgens motor op temp. laten komen en vervolgens enige tijd gewacht.
Bij controle middels de oliepijlstok gaf deze aan dat er te veel olie in het carter zou zitten.
Het pijl stond ongeveer 1 cm boven de bovenste merkstreep. :?:
Dit terwijl het instructieboekje aangeeft dat het carterinhoud zonder filter 5.9 l en met filter 6.5 liter zou moeten zijn.
Er is geen vergissing gemaakt met de afgevulde hoeveelheid.Had een kan van 5 liter en een 1 van liter.
Betreft een fiat 23 multijet 130 pk, bouwjaar 2010/2011.
Bijzonder of een vaker voorkomend gebeuren.
Verkeerde peilstok?, peilstokhouder gezakt?
Laatst gewijzigd door thor op di 08 mar 2016, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
niets is zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Oliepeil fiat 23 multijet



Bericht door 't Busje »

Volgens mijn instructieboek is de inhoud van het carter voor de 2,3 MultiJet (130 en 150 PK) 5,3 liter zonder oliefilter en 5,9 liter met oliefilter.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
thor
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 12:39
Locatie: Roden

Re: Oliepeil fiat 23 multijet



Bericht door thor »

Dat zou inhouden dat mijn instructieboek niet de juiste info weergeeft.
Moet ook even een kleine correctie maken.
Het niveau was niet 5 cm maar 1 cm te hoog.
Ik moet dus nu even zien welke info juist is.
Bedankt.
niets is zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door joske501 »

Beste,

Op het instructieboekje kun je nooit voort gaan.
Bij mijn 3.0 L motor klopt het ook niet. Volgens mijn garagehouder kwam ik te weten dat er 3 verschillende carterinhouden zijn bij de 3.0 L motor.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door javanes »

Daarom ook niet gelijk de aangegeven hoeveelheid die in het boekje staat er in kappen, maar bij een liter of 5 stoppen.
Daana peilen eventueel bijgieten enz... totdat bijna het max van de peilstok is bereikt. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door Dafluc »

Waarbij ik me dan afvraag: is 1 cm te hoog op de peilstok een probleem?
Afbeelding
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door joske501 »

Beste,

Een echt probleem is dat zeker niet. De constructeur legt een minima en maximum vast en daar is zeker nog een veiligheidsmarge ingebouwd. Slechts in extreme omstandigheden kan dit een nadeel zijn, bijvoorbeeld bij hele hoge toerentallen, lange afdalingen bij remmen op de motor, kan het gebeuren dat er te weinig overblijvende vrije ruimte is om de olie en de mechanische onderdelen goed zijn gang te laten gaan en extra warmte ontwikkeld, of het zware gevolgen kan hebben, denk het niet, maar niet gaan overdrijven hé.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door 't Busje »

Als je met deze link instructieboekjes van bouwjaren 2010 en 2011 opvraagt, zie je dat er rond die tijd een modelwisseling geweest is. De oudere instructieboekjes geven inderdaad 5,9 en 6,5 liter aan en de nieuwere met Euro4 5,3 en 5,9 liter. Bouwjaar 2010/2011 is dus wat tricky.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door Meine »

Dafluc schreef:Waarbij ik me dan afvraag: is 1 cm te hoog op de peilstok een probleem?
Ik heb in een grijs verleden een Seat Terra met een 1.4 VW diesel er in gehad. Die dronk via de carterventilatie de overmaat olie(damp) op waarbij de motor op hol sloeg. En dan hoefde de olie maar een weinig te hoog staan. Een voordeel is het dus nooit...........
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door Chateau »

Als je met deze link instructieboekjes van bouwjaren 2010 en 2011 opvraagt,
Handige website, maar als je hier http://aftersales.fiat.com/elum/Home.aspx?id_language=6 het voertuigidentificatienummer van je wagen invoert - staat op je kentekencard - dan krijg je direct de juiste handleiding.

Groet,
Hans
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door KTManiac »

Dafluc schreef:Waarbij ik me dan afvraag: is 1 cm te hoog op de peilstok een probleem?
Hoeft niet direkt maar als ik mag kiezen dan liever 1cm te laag dan te hoog.
En ja, uiteraard is op peil beter. :wink:
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door @3 »

thor schreef:Onjuiste aanduiding oliepeilstok?
...
Bijzonder of een vaker voorkomend gebeuren.
Verkeerde peilstok?, peilstokhouder gezakt?
Kan allebei maar de hoofdoorzaak ligt in de beschouwing van de opgegeven hoeveelheden.
Deze volumes gelden bij een volledig leeg, als nieuw, motorblok. En dat is natuurlijk niet het geval. Bij een afgetapt motorblok zijn er altijd plekken in een motor waar een plasje en soms plas olie blijft staan. Daarnaast is de motor inwendig aan alle mogelijk oppervlaktes voorzien van een laagje olie. Bij koude olie zal dat laagje dikker zijn dan bij warme olie. Dit blijft dus achter in de motor en gaat af van de vulhoeveelheid nieuwe olie. Daarnaast kan het nieuwe oliefilter verschillen van inhoud. Al met al tesamen kan dit een aanzienlijke hoeveelheid zijn.
Zoals reeds opgemerkt is het raadzaam om bij vervanging eerst een liter te kort te vullen, oliedruk te draaien en na een paar minuten te peilen en proefsgewijs te vullen tot net over de helft tussen min en max.

Is die centimeter teveel een probleem?
Goed is het niet, zoveel mag duidelijk zijn. Wat mogelijk kan gebeuren is dat bij bedrijfswarme olie dit peil nog verder stijgt. Bedrijfswarme olie is iets anders dan 'op temperatuur' volgens de dashboardindicator. Denk daarbij aan een rit van 30km buiten de stad en in een vakantietrip een snelweghelling. Het motoroliepeil stijgt daarbij aanzienlijk en als bij koude olie dan al een centimeter boven max aanwezig was dan kan het misgaan. De krukas kan dan de olie raken en een dikke oliemist in het carter veroorzaken die uiteindelijk door de carterventilatie in de motor terecht kan komen die dit als brandstof verbrandt. Het 'op hol slaan'. Daarnaast kan de olie tot schuim geslagen worden die een goede smering in de weg staat.
In minder extreme situatie's duurt het langer om de olie op bedrijfstemperatuur te krijgen, het brandstofverbruik neemt daardoor toe. Door het hoge peil neemt ook de inwendige weerstand toe wat eveneens leidt tot verhoogd brandstofverbruik.
Moet die extra centimeter er nu uit? Ik zou dat wel aanraden. Misschien gebeurd er niets, misschien wel en hoeft dat helemaal niet met de olie of het peil te maken te hebben. Maar er zal zeer zeker door de verantwoordelijken op gewezen worden als oorzaak.
Zo'n peilstok zit er natuurlijk niet voor niets in. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door Gerard056 »

Ik meen me te herinneren dat ik eens iets heb gelezen dat een fiat ducato net voor vakantie vertrek een servicebeurt heeft gehad en die na een poos stil kwam te staan langs de kant van de weg met een indicatie van een motorstoring !
Pechhulp opgeroepen en die constateerde dat er teveel olie in het carter zat , iets afgetapt en de gehele vakantietrip heeft men er geen last meer mee gehad !
En ik weet dat ik vanaf die tijd voorzichtig ben met het vullen van motorolie in de fiat ducato.

Gerard.

jammer dat ik het niet meer kan terugvinden !
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door vmax »

javanes schreef:Daarom ook niet gelijk de aangegeven hoeveelheid die in het boekje staat er in kappen, maar bij een liter of 5 stoppen.
Daana peilen eventueel bijgieten enz... totdat bijna het max van de peilstok is bereikt. :wink:
yep maar eerst ff starten en laten lopen en dan peilen :wink:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Plaats reactie