Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Onjuiste aanduiding oliepeilstok?
Heb de motorolie met een warme motor afgetapt en oliefilter vervangen.(carter was absoluut leeg)
Hierna de motor met 6 liter olie afgevuld.
Vervolgens motor op temp. laten komen en vervolgens enige tijd gewacht.
Bij controle middels de oliepijlstok gaf deze aan dat er te veel olie in het carter zou zitten.
Het pijl stond ongeveer 1 cm boven de bovenste merkstreep.
Dit terwijl het instructieboekje aangeeft dat het carterinhoud zonder filter 5.9 l en met filter 6.5 liter zou moeten zijn.
Er is geen vergissing gemaakt met de afgevulde hoeveelheid.Had een kan van 5 liter en een 1 van liter.
Betreft een fiat 23 multijet 130 pk, bouwjaar 2010/2011.
Bijzonder of een vaker voorkomend gebeuren.
Verkeerde peilstok?, peilstokhouder gezakt?
Heb de motorolie met een warme motor afgetapt en oliefilter vervangen.(carter was absoluut leeg)
Hierna de motor met 6 liter olie afgevuld.
Vervolgens motor op temp. laten komen en vervolgens enige tijd gewacht.
Bij controle middels de oliepijlstok gaf deze aan dat er te veel olie in het carter zou zitten.
Het pijl stond ongeveer 1 cm boven de bovenste merkstreep.
Dit terwijl het instructieboekje aangeeft dat het carterinhoud zonder filter 5.9 l en met filter 6.5 liter zou moeten zijn.
Er is geen vergissing gemaakt met de afgevulde hoeveelheid.Had een kan van 5 liter en een 1 van liter.
Betreft een fiat 23 multijet 130 pk, bouwjaar 2010/2011.
Bijzonder of een vaker voorkomend gebeuren.
Verkeerde peilstok?, peilstokhouder gezakt?
Laatst gewijzigd door thor op di 08 mar 2016, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
niets is zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben
Re: Oliepeil fiat 23 multijet
Volgens mijn instructieboek is de inhoud van het carter voor de 2,3 MultiJet (130 en 150 PK) 5,3 liter zonder oliefilter en 5,9 liter met oliefilter.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Oliepeil fiat 23 multijet
Dat zou inhouden dat mijn instructieboek niet de juiste info weergeeft.
Moet ook even een kleine correctie maken.
Het niveau was niet 5 cm maar 1 cm te hoog.
Ik moet dus nu even zien welke info juist is.
Bedankt.
Moet ook even een kleine correctie maken.
Het niveau was niet 5 cm maar 1 cm te hoog.
Ik moet dus nu even zien welke info juist is.
Bedankt.
niets is zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Beste,
Op het instructieboekje kun je nooit voort gaan.
Bij mijn 3.0 L motor klopt het ook niet. Volgens mijn garagehouder kwam ik te weten dat er 3 verschillende carterinhouden zijn bij de 3.0 L motor.
Joske
Op het instructieboekje kun je nooit voort gaan.
Bij mijn 3.0 L motor klopt het ook niet. Volgens mijn garagehouder kwam ik te weten dat er 3 verschillende carterinhouden zijn bij de 3.0 L motor.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Daarom ook niet gelijk de aangegeven hoeveelheid die in het boekje staat er in kappen, maar bij een liter of 5 stoppen.
Daana peilen eventueel bijgieten enz... totdat bijna het max van de peilstok is bereikt.
Daana peilen eventueel bijgieten enz... totdat bijna het max van de peilstok is bereikt.
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Waarbij ik me dan afvraag: is 1 cm te hoog op de peilstok een probleem?
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Beste,
Een echt probleem is dat zeker niet. De constructeur legt een minima en maximum vast en daar is zeker nog een veiligheidsmarge ingebouwd. Slechts in extreme omstandigheden kan dit een nadeel zijn, bijvoorbeeld bij hele hoge toerentallen, lange afdalingen bij remmen op de motor, kan het gebeuren dat er te weinig overblijvende vrije ruimte is om de olie en de mechanische onderdelen goed zijn gang te laten gaan en extra warmte ontwikkeld, of het zware gevolgen kan hebben, denk het niet, maar niet gaan overdrijven hé.
Joske
Een echt probleem is dat zeker niet. De constructeur legt een minima en maximum vast en daar is zeker nog een veiligheidsmarge ingebouwd. Slechts in extreme omstandigheden kan dit een nadeel zijn, bijvoorbeeld bij hele hoge toerentallen, lange afdalingen bij remmen op de motor, kan het gebeuren dat er te weinig overblijvende vrije ruimte is om de olie en de mechanische onderdelen goed zijn gang te laten gaan en extra warmte ontwikkeld, of het zware gevolgen kan hebben, denk het niet, maar niet gaan overdrijven hé.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Als je met deze link instructieboekjes van bouwjaren 2010 en 2011 opvraagt, zie je dat er rond die tijd een modelwisseling geweest is. De oudere instructieboekjes geven inderdaad 5,9 en 6,5 liter aan en de nieuwere met Euro4 5,3 en 5,9 liter. Bouwjaar 2010/2011 is dus wat tricky.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Ik heb in een grijs verleden een Seat Terra met een 1.4 VW diesel er in gehad. Die dronk via de carterventilatie de overmaat olie(damp) op waarbij de motor op hol sloeg. En dan hoefde de olie maar een weinig te hoog staan. Een voordeel is het dus nooit...........Dafluc schreef:Waarbij ik me dan afvraag: is 1 cm te hoog op de peilstok een probleem?
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Handige website, maar als je hier http://aftersales.fiat.com/elum/Home.aspx?id_language=6 het voertuigidentificatienummer van je wagen invoert - staat op je kentekencard - dan krijg je direct de juiste handleiding.Als je met deze link instructieboekjes van bouwjaren 2010 en 2011 opvraagt,
Groet,
Hans
Groet, Hans
LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Hoeft niet direkt maar als ik mag kiezen dan liever 1cm te laag dan te hoog.Dafluc schreef:Waarbij ik me dan afvraag: is 1 cm te hoog op de peilstok een probleem?
En ja, uiteraard is op peil beter.
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Kan allebei maar de hoofdoorzaak ligt in de beschouwing van de opgegeven hoeveelheden.thor schreef:Onjuiste aanduiding oliepeilstok?
...
Bijzonder of een vaker voorkomend gebeuren.
Verkeerde peilstok?, peilstokhouder gezakt?
Deze volumes gelden bij een volledig leeg, als nieuw, motorblok. En dat is natuurlijk niet het geval. Bij een afgetapt motorblok zijn er altijd plekken in een motor waar een plasje en soms plas olie blijft staan. Daarnaast is de motor inwendig aan alle mogelijk oppervlaktes voorzien van een laagje olie. Bij koude olie zal dat laagje dikker zijn dan bij warme olie. Dit blijft dus achter in de motor en gaat af van de vulhoeveelheid nieuwe olie. Daarnaast kan het nieuwe oliefilter verschillen van inhoud. Al met al tesamen kan dit een aanzienlijke hoeveelheid zijn.
Zoals reeds opgemerkt is het raadzaam om bij vervanging eerst een liter te kort te vullen, oliedruk te draaien en na een paar minuten te peilen en proefsgewijs te vullen tot net over de helft tussen min en max.
Is die centimeter teveel een probleem?
Goed is het niet, zoveel mag duidelijk zijn. Wat mogelijk kan gebeuren is dat bij bedrijfswarme olie dit peil nog verder stijgt. Bedrijfswarme olie is iets anders dan 'op temperatuur' volgens de dashboardindicator. Denk daarbij aan een rit van 30km buiten de stad en in een vakantietrip een snelweghelling. Het motoroliepeil stijgt daarbij aanzienlijk en als bij koude olie dan al een centimeter boven max aanwezig was dan kan het misgaan. De krukas kan dan de olie raken en een dikke oliemist in het carter veroorzaken die uiteindelijk door de carterventilatie in de motor terecht kan komen die dit als brandstof verbrandt. Het 'op hol slaan'. Daarnaast kan de olie tot schuim geslagen worden die een goede smering in de weg staat.
In minder extreme situatie's duurt het langer om de olie op bedrijfstemperatuur te krijgen, het brandstofverbruik neemt daardoor toe. Door het hoge peil neemt ook de inwendige weerstand toe wat eveneens leidt tot verhoogd brandstofverbruik.
Moet die extra centimeter er nu uit? Ik zou dat wel aanraden. Misschien gebeurd er niets, misschien wel en hoeft dat helemaal niet met de olie of het peil te maken te hebben. Maar er zal zeer zeker door de verantwoordelijken op gewezen worden als oorzaak.
Zo'n peilstok zit er natuurlijk niet voor niets in.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
Ik meen me te herinneren dat ik eens iets heb gelezen dat een fiat ducato net voor vakantie vertrek een servicebeurt heeft gehad en die na een poos stil kwam te staan langs de kant van de weg met een indicatie van een motorstoring !
Pechhulp opgeroepen en die constateerde dat er teveel olie in het carter zat , iets afgetapt en de gehele vakantietrip heeft men er geen last meer mee gehad !
En ik weet dat ik vanaf die tijd voorzichtig ben met het vullen van motorolie in de fiat ducato.
Gerard.
jammer dat ik het niet meer kan terugvinden !
Pechhulp opgeroepen en die constateerde dat er teveel olie in het carter zat , iets afgetapt en de gehele vakantietrip heeft men er geen last meer mee gehad !
En ik weet dat ik vanaf die tijd voorzichtig ben met het vullen van motorolie in de fiat ducato.
Gerard.
jammer dat ik het niet meer kan terugvinden !
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet
yep maar eerst ff starten en laten lopen en dan peilenjavanes schreef:Daarom ook niet gelijk de aangegeven hoeveelheid die in het boekje staat er in kappen, maar bij een liter of 5 stoppen.
Daana peilen eventueel bijgieten enz... totdat bijna het max van de peilstok is bereikt.
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/