Oliepeil Fiat 2.3 Multijet

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door 't Busje »

Chateau schreef:
Als je met deze link instructieboekjes van bouwjaren 2010 en 2011 opvraagt,
Handige website, maar als je hier http://aftersales.fiat.com/elum/Home.aspx?id_language=6 het voertuigidentificatienummer van je wagen invoert - staat op je kentekencard - dan krijg je direct de juiste handleiding.

Groet,
Hans
Dat weet ik, maar er zijn hier op het forum mensen bij wie dat niet werkt. Als je in mijn link de laatste 7 cijfers van het VIN intikt in plaats van de xxxxxxx, krijg je direct het goede boek.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
thor
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 12:39
Locatie: Roden

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door thor »

Op website van Fiat aftersales het vin nummer ingevoerd en daar hopelijk de goede info verkregen.
Zoals door Evert wordt opgemerkt zou het een overgangsmodel van euro 4 naar euro 5 kunnen zijn.
Het kenteken is afgegeven in mei 2011, maar de productie van het voertuig zal zoals de meeste campers enkele maanden tot misschien wel een half jaar eerder zijn geweest.Zo ver als na te gaan in oktober/november 2010
Maar goed dit terzijde.

In het bij het voertuig behorende instructieboekje (euro 4) wordt aangegeven dat het carterinhoud 5,9 liter is en met filter 6.5 liter.
Op de aftersales site staat in het instructieboekje (euro 5) staat dat de inhoud van het carter 5.3 liter en met filter 5.9 liter is.

Gezien de inhoud van het carter zou ik dus een euro 5 motor moeten hebben.
Terwijl in de voertuig gegevens van de RDW staat dat het een euro 4 motor is.

Maar gezien de hoeveelheid olie dit ik heb afgevuld concludeer ik dat dit een euro 5 motor moet zijn.
Ik zou ik 100 cc olie te veel heb afgevuld.

Blijft natuurlijk de vraag heb ik nu een euro 4 of euro 5 motor.
Dit i.v.m. de soort olie die ik moet gaan gebruiken, 5w/40 B4 of 5w/30 c2
Euro 4 oxidatiefilter en euro 5 diesel partikel filter(roetfilter)

Maar om risico te vermijden ( euro 5 verstopt roetfilter) ga ik denk ik nogmaals een oliewissel doen en 5 w/30 c2 gebruiken
niets is zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt er genoeg van te hebben
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door 't Busje »

De Fiat Professional dealer moet aan de hand van het VIN na kunnen gaan welk type motor erin zit en welke en hoeveel olie daarin moet.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door pepon »

De meeste Fiat Ducato' campers staan enigszins voorover, er staan ook altijd blokken onder de voorwielen, (ook bij mij).
Zet de camper waterpas en meet dan nog eens het oliepeil.
De peilstok zit aan de voorkant dus alle olie staat dan ook aan deze kant wat hoger als de camper niet waterpas staat.

Oliepeil moet altijd gemeten als het voertuig waterpas staat.

Groet Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Jefke
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 mar 2021, 16:46

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door Jefke »

Beste,Opgepast! als er teveel olie in het carter bevind, kan bij scheefstand van de camper ,bij het opstarten een geel driehoekje op je instrumentenbord verschijnen.Deze waarschuwing blijft branden tot u de camper op een vlakke ondergrond plaats en minsten 5 minuten uw contact afzet.
deze waarschuwen heeft alles te maken dat door een fout in het fap reinigingssysteem waardoor er brandstof in het carter kan komen.
in uw geval geen fap probleem maar te veel olie in carter.
dus olieniveau max = een mm of 2 onder max is juist op vlakke ondergrond.
succes
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door AadenAnke »

Het klinkt gek maar ik heb ooit het verhaal gehoord dat er een verkeerde (te korte) peilstok in een wagen zat had dus vanaf de 1e beurt tot de 2e extreem veel olie verbruik (uitgegooid) garage kwam er achter dat bij het vullen op de peilstok te weinig aangaf i.c.m. De klacht dat er elke week flink olie bij moest. Weet niet of de stok ooit verwisseld kan zijn maar nakijken/opmeten kan geen kwaad?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door Peter LMC »

Het probleem van TS zal al wel opgelost zijn.
Topic is van 2016. :wink:
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oliepeil Fiat 2.3 Multijet



Bericht door AadenAnke »

:lol3:
Gr. Aad
Plaats reactie