camper schorsen en in buitenland rijden?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door twente1946 »

mmdem schreef:Onderweg een interessante zienswijze gehoord van een ex politieman. Hij heeft e.e.a uitgezocht en met de belastingdienst afgestemd. Kwam op het volgende neer:

Het criterium in de schorsings regeling is het begrip"openbare weg".
De belastingdienst heeft toegegeven dat dit begrip slechts in Nederland toepasbaar is. De wetgeving gaat uit van het toepassingsgebied binnen de Nederlandse grens.
Als het kenteken dus ongeldig (geschorst) is voor gebruik op de openbare weg, geldt dit niet voor het buitenland.

Aldus gehoord van iemand die hier uitgebreid op is ingezoomd.

Wat ik zelf doe, vertel ik lekker niet.(de muren hebben oren)

je kan zo in de 2e kamer
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Saviemeke »

ducati 900 schreef:Hier is al uitgebreid over gediscussieerd en ontschorsen hoeft niet, dit gebeurt automatisch door gebruik te gaan maken van de openbare weg.

Ben.
Dit staat er op de site van de RDW,

Op het moment dat de schorsing is opgeheven, mag u weer met het voertuig op de openbare weg rijden. Het voertuig moet dan wel verzekerd zijn en (mits van toepassing) een geldige APK hebben.

Ze willen in ieder geval wel weten wanneer de schorsing is opgeheven, wanneer je niet meldt dat je hem weer op de openbare weg gaat gebruiken zou je zomaar een forse boete kunnen krijgen......

Hier staat trouwens ook het een en ander erover geschreven...
http://www.spanjevandaag.com/spanjeverh ... in-spanje/
Laatst gewijzigd door Saviemeke op wo 16 dec 2015, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Opgezegd »

Je camper mag tijdens de schorsing niet in het buitenland zijn. Zie http://camperlanden.eu/kenteken-schorsen-buitenland/
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Mirte »

Bob Diesel schreef:Hoe zo verschillende
Informeer bij jou verzekering :idea:
En trek je plan
Ik neem aan dat een bonafide verzekeraar niet toestaat dat je onwettig van de weg gebruik maakt, en anders zal de premie er ook wel naar zijn. (?)
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Kroppie »

,t lijkt wel olie ,ook zoveel keus in de verschillende meningen .
mijn mening zeg ik lekker niet :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door mmdem »

Martin schreef:Je camper mag tijdens de schorsing niet in het buitenland zijn. Zie http://camperlanden.eu/kenteken-schorsen-buitenland/
Martin,
Dit staat niet meer in de voorwaarden bij schorsing.

Savemieke,
Het gaat juist om het begrip "Openbare Weg".
De Wegenverkeerswet is een Nederlandse wet die reikt tot de landsgrenzen. Wat hier een Openbare weg is kan in het buitenland weer heel anders worden uitgelegd. Als je in het buitenland rijdt val je onder de wetgeving van dat land en eventuele Europese verdragen.

Mirte,
Een bonafide verzekeraar verzekert je wagen tegen schade, als jij de premie op tijd betaald.
Jouw relatie met de belastingdienst is niet aan de orde.

Natuurlijk zal geen enkele instantie, verzekeraar,belastingdienst of politie, jouw adviseren geen wegenbelasting te betalen.
Overigens zit er in het buitenland vaak wegenbelasting begrepen in de brandstofaccijnzen, tolwegen, en of autobaan vignetten. Dat betekent dus dat je als Nederlander altijd dubbel betaald.!
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Opgezegd »

mmdem schreef:Onderweg een interessante zienswijze gehoord van een ex politieman. Hij heeft e.e.a uitgezocht en met de belastingdienst afgestemd. Kwam op het volgende neer:

Het criterium in de schorsings regeling is het begrip"openbare weg".
De belastingdienst heeft toegegeven dat dit begrip slechts in Nederland toepasbaar is. De wetgeving gaat uit van het toepassingsgebied binnen de Nederlandse grens.
Als het kenteken dus ongeldig (geschorst) is voor gebruik op de openbare weg, geldt dit niet voor het buitenland.

Aldus gehoord van iemand die hier uitgebreid op is ingezoomd.

Wat ik zelf doe, vertel ik lekker niet.(de muren hebben oren)
@mmden

Dan slaat hij en jij de plank wel een eind mis, want de Wet zegt: "Onder de naam «motorrijtuigenbelasting» wordt een belasting geheven ter zake van het houden van een personenauto, een bestelauto, een motorrijwiel, een vrachtauto of een autobus". Je blijft ook in het buitenland houder van een Nederlands gekentekend voertuig. Als je een voertuig schorst, schors je de motorrijtuigenbelasting, die omdat het houderschapsbelasting is ook in het buitenland geldt. Het heeft dus voor wat betreft de motorrijtuigenbelasting weinig te maken met het begrip 'openbare weg', dat is alleen van toepassing op de schorsing. Die vervalt in het buitenland dus niet als je op de openbare weg komt! Je rijdt dus met een ongeldig kenteken in het buitenland.

Ik zou die man er maar eens opnieuw op laten inzoomen.
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Mirte »

mmdem schreef: Dat betekent dus dat je als Nederlander altijd dubbel betaald.!
Dat idee had ik inderdaad ook al :sick:
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door mmdem »

Die vervalt in het buitenland dus niet als je op de openbare weg komt!
Maar dat is het hem nu juist, wat is in het buitenland de Openbare weg? De Wegenverkeerswet geeft daar geen antwoord op.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Opgezegd »

mmdem schreef:
Martin schreef:Je camper mag tijdens de schorsing niet in het buitenland zijn. Zie http://camperlanden.eu/kenteken-schorsen-buitenland/
Martin,
Dit staat niet meer in de voorwaarden bij schorsing.
Je vergeet de belastingverdragen die er zijn met het buitenland ook even gemakshalve. Daarnaast rij je met een ongeldig kenteken, immers is op grond van artikel 67 lid 1 is de tennaamstelling geschorst en daarmee heeft het zijn geldigheid verloren. Daarnaast moet je dan ook even kijken wat dat voor een gevolgen heeft voor de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
campergenot
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door campergenot »

Ik ben bang dat sommige betweters net zolang door discussiëren totdat iemand ze gelijk geeft.
Nou... bij deze :-B :mrgreen:
Voor diegenen die met hun geschorste kenteken in het buitenland rondrijden, al dan niet op wat hier in Nederland onder een openbare weg wordt genoemd; gewoon doen! ik geef jullie groot gelijk!!! En wat is nou helemaal het risico? Worst case scenario; je rijdt een of meerdere personen dood en raakt zelf ernstig gewond. hooguit dat je je camper kwijtraakt omdat die ook total loss is en je je leven lang de materiele en immateriële schade moet betalen aan de nabestaanden van de slachtoffers. Oh ja, misschien ook wel gevangenisstraf en/of een hele hoge boete.
Daar tegenover staat dat je wel minstens een paar honderd euro uitspaart aan MRB. :crazy: :crazy:
En als je dan toch zo eigenwijs bent, een rood stoplicht betekent niets meer dan dat je goed moet opletten om geen schade te rijden. Volgas door rood loop je het minste risico omdat je dan het kruispunt sneller over bent. Enne... winterbanden hebben ze in Duitsland alleen verplicht gesteld om boetes uit te kunnen delen als je ze niet hebt omgelegd (mooie woordspeling trouwens) als de winterse weersomstandigheden dat noodzakelijk maken. In mij bescheiden opinie is dat slechts als er twee meter sneeuw ligt :mrgreen:

Campergenot, die wel op Hugo lijkt met zo'n reactie :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :clap: :clap: :clap: :clap:
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Opgezegd »

:lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :lol3:
JAN60
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 22:22

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door JAN60 »

Ik begrijp niet waarom TS niet de RDW belt of erheen gaat om te vragen hoe het zit,maar misschien weet hij het wel :silent: :wink:
Gr Jan
Gebruikersavatar
Wim L
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 08 apr 2012, 12:14
Locatie: Kamperveen

Re: camper schorsen en in buitenland rijden?



Bericht door Wim L »

Ik heb niet bepaald een geldboompje in mijn tuin, maar ik begrijp deze discussie absoluut niet!
Stel je hebt een camper met een leeg gewicht van 3000 kg betaal je per maand ong. € 79.-- daarvoor ga je toch niet allerlei risico's nemen van boetes en mogelijke verzekerings perikelen als je in je achterhoofd weet dat het waarschijnlijk niet mag.


Vriendelijke groet,

Wim uut Kamperveen
Plaats reactie