Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Gerard.Smolders »

Al een aantal jaar Flatjacks in gebruik , de camper uitvoering (1,5 bar)
Bevalt ons prima . Wel met droogloopmatje er onder, en wiel in de zon ,hoes over de band.

Gerard
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 490
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door HJM »

Nu in Frankrijk voor het eerst zoveel hoogteverschil dat ik ze te voorschijn heb gehaald. Om een beetje "in model :lol3: " te blijven pomp ik met de fietspomp. Werkt makkelijk en doeltreffend tnt. aanrader omdat ze geen ruimte innemen en heel vlot schoon zijn.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Zijspan »

Ik lees dit draadje met belangstelling, de fj neemt inderdaad weinig ruimte in en weegt niets.
Na wat getreuzel van mij blijkt een buur hier die ook te bezitten, ik mocht die wel even lenen om te proberen.
Na een middag proberen gaan wij ze niet gebruiken, wij blijven gewoon bij de plastic oprijblokken.
Ik heb die al wel aangepast met een dikke plank er onder wat dan een extra trede maakt. En dan zakken ze niet weg in de zachte ondergrond.
De verhalen van de felle zon doen bij ons de keuze maken, we gaan graag naar Portugal en daar schijnt de zon en daar zit weer het werk, de fj moet je dan weer afdekken.
Op zich een mooi stuk om mee te nemen en neemt geen plaats in en weegt zowat niets.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Camperic »

Neemt weinig plaats in, weegt vrijwel niets, kun je ook oppompen nadat je eerst een kop koffie (of biertje) hebt gedronken en geven een goede start op drassige ondergrond :idea:

Ik heb ze nog nooit afgedekt, ook niet een paar weken geleden in Frankrijk toen het overdag 40°C in de schaduw.
Wel vrijwel altijd een dunne multiplex plaat er onder zodat de ondergrond de FJ's niet kan beschadigen.

Handmatig oppompen met fietspomp gaat inderdaad prima heb ik deze vakantie ook ervaren :thumbup:
De compressor deed het niet meer en de oorzaak bleek in de 12V stekker te zitten :roll:
Eerst de FJ's handmatig opgepompt en toen rustig de stekker provisorisch gemaakt.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Sun »

Staan nu op een camping met een veenachtige ondergrond. Mijn gele blokken zakten gelijk voor de helft de grond in. De FJ’s hierna gebruikt om de camper omhoog te brengen. Die zakken niet weg. In deze toepassing ideaal. Ik ga tot max 0,9 bar. Dan heb ik al veel hoogte gewonnen.

Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door de Viking »

Zuri
Voorafgaand aan mijn reizen pomp ik deze dan op (eerdere ervaring was al niet tot 1.5bar maar tot 1.2 bar max.
De compressortjes die gebruikt worden zijn vaak goedkoop.
Kan het ook zijn dat na drie keer ploffen dat je monometer niet goed is omdat het jou wel 3x overkomt.

Ik heb ze gekocht maar niet echt gebruikt, vind het te veel gedoe en met de Fiamma blokken ben ik zo klaar.
Gebruik ze nu alleen maar al ik de bus omhoog moet hebben bij het olie verversen om de bodemplaat te verwijderen.
Maar dat is maar 1x in de 2 jaar :)
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door gjvonk »

Ik heb in mijn camper een goede hand fietspomp met een manometer die in ieder geval overeenkomt met wat de manometer bij een bandenvulpomp aangeeft (20 jaar geleden gekocht bij Halfords). Die gebruik ik zelfs af en toe als het nodig is om mijn camperbanden van wat extra lucht te voorzien. Daarmee moet het toch ook goed mogelijk zijn om een flatjack op te pompen? Dan gaat het in ieder geval gedoseerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door isoplus »

Zuri schreef:
wo 19 aug 2020, 15:36
Wat een slechte kwaliteit kussens zijn dit. Gisteren 17/8/20 bij een temp van 23 gr, ontplofte voor de 3e (derde !!!!) keer weer eens een kussen.
Gebruik deze alleen op mijn vlakke oprit voor mijn huis die wat schuin afloopt. Voorafgaand aan mijn reizen pomp ik deze dan op (eerdere ervaring was al niet tot 1.5bar maar tot 1.2 bar max. Doel mijn camper enigszins waterpas te krijgen voor het inschakelen van de koelkast voor een goede werking daarvan.
Bij de 1e plof had ik zoiets van pech en onder garantie een nieuwe.
Bij de 2e plof toch de pest in omdat ik dat kussen niet harder had opgepompt tot 1.2 bar. Na veel soebatten toch weer 1 onder garantie.
Nu gisteren voor de 3e keer het kussen naar de kloten. Iedere keer plofte de kussen aan de zijkant op de lasnaad. Dit alles in een tijdsbestek van ca.2 jaar.
Mijn advies: waardeloos systeem en NIET KOPEN !!!!!!!
Wat bedoel je met: voorafgaand aan mijn reizen pomp ik deze dan op??
Het is beslist NIET de bedoeling dat je met je camper een al "opgepompte" Flat-Jack oprijdt.
De bedoeling is dat je de platte Flat-Jack volgens de peilen midden onder het te heffen wiel legt.
Dat moet wel nauwkeurig en vergt enig geduld en oefening de eerste keer, daarna is het een kwestie van goed neerleggen en oprijden.
In ieder geval spaart het de koppeling van menig chauffeur die het oprijden op keggen niet goed kan.

Natuurlijk gaat een of twee keggen neerleggen en oprijden sneller, dus dat doen wij vaak als we ergens alleen maar voor een nacht staan en laat aankomen.
Staan we ergens een paar dagen dan halen we de Flat-Jacks voorgaats en nemen even de tijd om dat rustig te doen met de compressor van de Fiat of de fietspomp(als de buren een middagdutje doen :wink: )
Vaak is een Flat-Jack voldoende, we staan in de winter in Portugal waar het soms in maart al aardig heet kan zijn.
Ik dek de banden en de Flat-Jacks nooit af.
Je moet wel enig gevoel hebben voor wel of niet schuin staan omdat je niet van een gevulde Flat-Jack kunt rijden, dus heb je je vergist in de positie dan moet het ding weer leeg, eraf rijden etc.
Heb je een ongeduldige bijrijder dan kan je beter keggen nemen :cheers:
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Camperic »

isoplus schreef:
zo 23 aug 2020, 10:48
Wat bedoel je met: voorafgaand aan mijn reizen pomp ik deze dan op??
Het is beslist NIET de bedoeling dat je met je camper een al "opgepompte" Flat-Jack oprijdt.
(...) je niet van een gevulde Flat-Jack kunt rijden, dus heb je je vergist in de positie dan moet het ding weer leeg, eraf rijden etc.
Inderdaad :DD
Niet op een opgeblazen FJ rijden of eraf. Hoe verzin je het :wtf:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Janpinz »

Wordt lid van een forum, en verbaas u!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door gjvonk »

Lijkt me toch knap om een opgeblazen flatjack op te rijden? Lukt me eerder dat ie dan wegschiet? Dat ie vervolgens klapt als je wiel er wel grip op krijgt, is voor mij zo klaar als een klontje.

Maar inderdaad: wordt lid van een forum en verbaas u: want of topic staat er een aantal posts terug een voor mij verbazingwekkende opmerking over olie verversen. Ik weet niet beter of verversingsintervallen zijn in ieder geval voor de motor olie jaarlijks?!

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Gino608D »

Camperic schreef:
zo 23 aug 2020, 14:10
isoplus schreef:
zo 23 aug 2020, 10:48
Wat bedoel je met: voorafgaand aan mijn reizen pomp ik deze dan op??
Het is beslist NIET de bedoeling dat je met je camper een al "opgepompte" Flat-Jack oprijdt.
(...) je niet van een gevulde Flat-Jack kunt rijden, dus heb je je vergist in de positie dan moet het ding weer leeg, eraf rijden etc.
Inderdaad :DD
Niet op een opgeblazen FJ rijden of eraf. Hoe verzin je het :wtf:
Nergens schrijft deze beste man dat hij dit doet. Hij schrijft alleen dat hij ze opblaast voor zijn reis om de camper thuis waterpas te zetten voor een betere werking van de koelkast.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie