Gaskacheltje of petroleumkacheltje?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
antonius
Berichten: 238
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 19:10
Locatie: enkhuizen

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door antonius »

Jullie doen maar.
Ik begin er niet aan,in de meeste campers zit een goede veilige kachel.
Dat gepriek met die losse rommel.
Veel succes
er is geen beter leven dan een camperleven en een trotse bezitter van een knaus travelliner 710G genaamd djeems
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door de Jonckheer »

't Busje schreef:
de Jonckheer schreef:Koolmonoxide krijg je alleen bij onvolledige verbranding. Daar heeft zo'n petroleum kachel, mits hij normaal goed brand, geen last van. Zouden ze écht gevaarlijk zijn zou de verkoop allang verboden zijn, denk je ook niet? En van hoeveel sterfgevallen lees of hoor je m.b.t. dit soort kachels? Je kunt natuurlijk overal paniek over proberen te zaaien maar beter is het bij de feiten te blijven. Ik beweer niet dat het zaligmakend is maar als bijverwarming werkt zo'n ding prima en staan de kosten niet in verhouding tot de aanschaf en aanleg van een gesloten systeem.
https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/veilig_wonen/koolmonoxide/ schreef:Nog elk jaar overlijden in Nederland zo'n 11 mensen door koolmonoxidevergiftiging. Per jaar worden gemiddeld 150 mensen in een ziekenhuis opgenomen na vergiftiging door koolmonoxide waarvan men ook weet dat het koolmonoxidevergiftiging betreft.
Komt dus eigenlijk nooit voor!
Waren dat petroleum kachels? Niet waarschijnlijk want dit soort sterfgevallen worden vrijwel altijd door ondeugdelijke gaskachels en / of geisers veroorzaakt, dus waar slaat dit op?
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door smitjr »

Ik snap beide punten wel, ongeacht de brandstof (Petroleum of Gas) komt er koolmonoxide vrij bij een onvolledige verbranding...die op zijn beurt weer veroorzaakt kan worden door te weinig zuurstof (uit de ruimte)...wat weer veroorzaakt kan worden doordat de kachel zuurstof verbrandt. Dit kan dus ook bij een petroleumkacheltje.

Gewoon zorgen dat je er niet zomaar mee gaat slapen (sowieso, met 'open' vuur binnen) en ventileert.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80324
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door Dafluc »

Waarmee ik denk dat dit punt duidelijk genoeg is gemaakt. Graag weer terug naar de vraag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door Transitje »

Maar de vraag bestaat eigenlijk niet meer, topicstarter heeft inmiddels besloten een kachel te laten inbouwen. :P
Groeten

Klaas
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door myway »

Alleen is het niet te hopen dat TS met de kachel die is ingebouwd boven de 1500 meter komt, er zit in die kachel geen hoogte compensatie.
Whale, de naam zegt het al, is eigenlijk voor een boot.
Kan uiteraard ook in een camper als je maar niet op grote hoogte komt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door Gommel »

smitjr schreef: 2) De Broilfire GAS kachel met daarin zowel omvalbeveiliging als een ODS beveiliging waarmee deze geschikt is voor binnengebruik (zuurstof), deze werkt op de € 1,20 euro gasbusjes van de Action.
Zou qua verbruikskosten hetzelfde moeten zijn, maar voor ons handiger ivm het koken op dezelfde gasbusjes/stelletjes.
Kacheltje is vrij compact en kost €50 via
Het is dus de Broilfire geworden


Heb ook nog even naar zo'n Broilfire gekeken, maar een brandtijd van 2/3 uur vind ik toch wat kort? Of valt dat in de praktijk mee.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door smitjr »

Hoewel we deze pas net hebben, gebruiken we de kachel alleen 's avonds om de kou uit de bus te krijgen en bijvoorbeeld 's ochtends als we net opstaan.
Over de brandtijd kan ik nog niets zeggen, wel dat zelfs op 'half gas' er een ongelofelijke hoeveelheid warmte uit komt en we hooguit de kachel 5 minuutjes op vol vermogen hoeven te zetten en daarna op max 1/4.

De echte langduur test moet nog komen.
Ter vergelijk, een liter parafine voor in een Petroleum lamp kost al snel 6/8 euro de liter en is niet overal te koop.
Daarbuiten is een gasbusje (inhoud 400 gram) slechts 1,20 bij de Action en zullen de stookkosten eerder lager dan hoger liggen met gas.
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 29 apr 2015, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Bij rechtstreeks reageren graag de knop Nieuw Antwoord gebruiken :-)
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
campergenot
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door campergenot »

Ik heb deze: http://www.gaswinkel.com/catalogus/mobi ... kachel.htm een tijd geleden bij de Kijkshop gekocht voor € 27,95. Die werkt inderdaad op een gasbusje zoals bij de Action te koop. Mijn ervaring is dat ie na ongeveer 20-30 minuten uitgaat omdat de temperatuur in de Butaangasbus te ver afkoelt, veroorzaakt door het uitstromende gas. Hier heb je dus niet zoveel aan. Bovendien niet echt goed regelbaar! Brandtijd op vol vermogen ongeveer 2,5 uur.
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door smitjr »

Ha grappig, ik heb de winkel voor mijn aanschaf gebeld voor advies. Mede omdat ik ook twijfelde over de ODS beveiliging (zuurstof % beveiliging, zodat deze geschikt is voor indoor-genbruik). De kachel van 27,95 heeft die niet, en de Brolfire wel.

De adviseur/verkoper gaf aan dat je deze (1000W 27,95) kachel niet continue op vol vermogen (100%open) moet laten staan ivm kans op bevriezing van de leiding. Hij adviseerde deze max 15 min vol open te zetten en daarna naar half vermogen oid. De Brolfire had daar minder last van, maar het advies bleef hetzelfde.
Laatst gewijzigd door smitjr op wo 29 apr 2015, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
Jan Adriaan
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 16:38
Contacteer:

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door Jan Adriaan »

Wij gebruiken in de unimog een whale heater. Doet het goed. Is op gas een gesloten systeem en kan ook op 220v.
Nooit in een kleine ruimte zonder goede ventilatie een open systeem gebruiken. Als de zuurstof voor de verbranding in de ruimte verbruikt is heb je een overmaat van CO2 . Hier ga je net als met CO aan dood. Dus nooit gebruiken.
Gr Jan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80324
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door Dafluc »

Beste Smitjr, als je een reactie plaatst meteen onder de post waarop je reageert, zou je dan alsjeblieft de knop Nieuw Antwoord (links) willen gebruiken. En niet de knop Citeer (rechts). Want quoten hoef je niet te doen als je meteen reageert. Dan staat alles er onnodig dubbel op. Dat leest niet fijn en kost een bak ruimte. Citeren hoeft alleen als je reageert op een bericht dat al een stuk hoger staat. Dus als er al een boel reacties tussen staan. Dan is het duidelijker als je de Citeer knop gebruikt. Anders de knop Nieuw Antwoord alsjeblieft. Mijn dank is groot :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door smitjr »

Hi Dafluc, jazeker, ik betrap me er steeds vaker op dat ik op de "citeer" knop klik, excuses.
Dat komt waarschijnlijk omdat op (veel) andere fora op die plaats ook de knop "antwoord" staat, voor mij is het een logische plek en soort gewoonte geworden. PS. ik heb m'n quote gewijzigd (weggehaald).

Wellicht is het een optie om dit iets intuïtiever in te kleden op het forum, mits mogelijk, door ook naast de 'citeer' knop een 'antwoord' knop (zoals links onder) te plaatsen. Gevoelsmatig blijkt toch vaak dat mijn muiscursor zich het meest rechts in beeld bevindt.
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80324
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Gaskacheltje of petroleumkacheltje?



Bericht door Dafluc »

:thumbup: Dank je. En helaas, ik snap het verhaal, ben het met je eens, maar kan de knoppen niet veranderen.
Afbeelding
Plaats reactie