Oudere banden

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Prince_camper
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 20 sep 2013, 15:54

Oudere banden



Bericht door Prince_camper »

Voor het eerst in mijn leven ben ik aan het kijken geweest naar een setje banden(winterbanden). Maar man oh man wat een hoop bangmakerij kom ik tegen:

"Banden moeten na max 10 jaar vervangen worden. maakt niet uit of ze er goed uitzien of niet want de binnenkant kan beschadigt zijn!!! Na 5 jaar je banden controleren! Eigenlijk liever banden na 5 jaar al vervangen. NKC adviseert banden niet langer dan 6 jaar te gebruiken."

Ik begrijp al die voorzorgsmaatregelen best... Maar waar is de grens tussen rationaliteit en bangmakerij? Wat is wijsheid? Weet iemand eigenlijk duidelijk onderbouwde statistieken?

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik misschien een beetje bevooroordeeld ben; vroeger in Suriname reden veel mensen op 10+ jaar oude banden die er niet uitzagen. En dan hebben ze daar ook nog eens zo een prachtig wegdek tot hun beschikking. Hoe kunnen banden dan in hemelsnaam in Nederland maar 6 jaar meegaan?

Het enige wat ik kon vinden was een onderzoek van de VACO (wij van wc eend....) en een hoop plaatjes van vrachtwagens die een personenauto aan gort reden, of een ferrari die met 300 km/h zichzelf naar de eeuwige jachtvelden heeft geholpen.

Dus, wie heeft goed beargumenteerde informatiebronnen die aantonen dat 5+ jaar oude banden die redelijkerwijs bruikbaar ogen substantieel onveiliger zijn dan nieuwe banden?
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Oudere banden



Bericht door Inferno »

Reden ze in Suriname ook voortdurend 120km/u?
Daar zit wel een deel van het probleem namelijk.

Die banden hebben een snelheidsindex en een gewichtsklasse. De fabrikant garandeert dat gedurende een bepaald aantal jaren.
Er zijn overigens ook hier mensen die met klapband te maken hebben gehad. Ik had het met een caravan.

Neem nou die camper, het hele jaar 3500 kilo of meer. Staat dan ongeveer 3/4 van de tijd stil. Ik denk dat tien jaar netjes is. Maar ik zeg, probeer het uit.
Ecleo
Berichten: 719
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 13:54

Re: Oudere banden



Bericht door Ecleo »

Hier is al veel over geschreven, probeer ook de zoekfunctie.
Leeftijd Banden

Wettelijk (APK) is er geen maximum.
Verder kijken naar het merk of type, niet alleen
leeftijd.
Oudere banden niet meer maximaal belasten.

Houd ze goed op druk, want door te lage druk gebeuren
er veel meer ongelukken dan door banden van hogere
leeftijd.

Zelf houd ik zo'n 10-15 jaar aan.
Gebruikersavatar
wivabo
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 08 dec 2008, 10:18
Locatie: Europa en soms iets daarbuiten

Re: Oudere banden



Bericht door wivabo »

Hoi, Prince_camper
Zelf controleer ik altijd het loopvlak op beschadigingen en slijtage en bij de wangen op scheurtjes en beschadigingen. Leeftijd vind ik niet zo belangrijk want, vanwege de vele kilometers die we jaarlijks rijden over voornamelijk niet al te beste binnenwegen, zijn ze al voortijdig aan vervanging toe. Als we eind november van de najaarsreis terugkomen gaan gelijk de winterbanden eronder. En die blijver eronder tot we eind maart weer in NL terug zijn. Daarna worden ze weer gewisseld.
Het gaat om de veiligheid, het stukje rubber is het enige contact met het wegdek. En houdt ze op druk, dat voorkomt vervorming, warmteontwikkeling en daardoor mogelijk een klapband.
Succes met je zoektocht
Met vriendelijke groet van Wim.
Wij waren met onze Knaus Traveller 630 op Ducato 290 / 1992 in:
NL; B; L; D; F; MC; DK; S; N; CH; I; RSM; A; FL; SLO; AND; E; MA; P; GR; TR; H; RO; BG; SYR; HKJ; AL; MNE; HR; BIH; CZ; SK; SRB; PL; LT; LV; EST; RUS; KZ; KS; UZ; TM; IR; ARM; GE
Nu reizen we in een Chausson Welcome 98.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Oudere banden



Bericht door ducati 900 »

Hey prince-camper zoekfuntie of deze:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8442665
En niet alles geloven.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Ida
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 sep 2006, 14:50
Locatie: Hoogland (gem. Amersfoort)

Re: Oudere banden



Bericht door Ida »

Uit eigen ervaring kunnen wij spreken dat als je op banden rijdt die 6 jaar of ouder zijn en je krijgt een ongeval met banden dan krijg je niets vergoed. Wij hebben een klapband gehad en de hele bodem van de camper was eruit geslagen. 4500 euro schade, de verzekeringsmaatschappij gaf nog net de vergoeding maar zei er bij dat als de banden 1 jaar ouder waren geweest dat je naar de vergoeding kon fluiten. Veel mensen realiseren dit niet, sinds die tijd houden wij dit dus goed in de gaten. Zo op het oog zie je er ook niets aan maar de fijne haarscheurtjes kunnen er wel degelijk zitten.
je bent dus een gewaarschuwd mens, bel eventueel je verzekering eens op voor informatie hierover.

Ida
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Oudere banden



Bericht door DHM »

Ik kan nergens op mijn banden een datum met ten minste houdbaar tot vinden op mijn michelin agilis banden.
Welke code is dit op de band, weet iemand dit?
Ook in mijn verzekeringspolis kan ik negens een datum vinden.
En de apk meester kan mij ook geen leeftijdsgrens vertellen.
Kortom hoe moet men hier nu mee omgaan met deze wet die ik negens kan vinden.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Oudere banden



Bericht door vanHooltje »

Op de band staat in een ovaal rondje 4 cijfers ingesmolten, bijvoorbeeld 2308 dat is dus de productie code week 23 08 (2008).
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Oudere banden



Bericht door javanes »

DHM schreef: Ook in mijn verzekeringspolis kan ik negens een datum vinden.
En de apk meester kan mij ook geen leeftijdsgrens vertellen.
Kortom hoe moet men hier nu mee omgaan met deze wet die ik negens kan vinden.
Niet elke verzekeringsmij. heeft een dergelijke vreemde clausule dat er geen uitkering plaatsvindt als de banden een bepaalde leeftijd hebben
Voor de APK geldt er ook geen leeftijdsgrens.
Er is dus geen "wet"
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronk
Berichten: 497
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 22:25

Re: Oudere banden



Bericht door Ronk »

Mijn verzekering (Aveco) geeft alleen na een taxatie het advies om de banden na 6 jaar te vervangen, omdat er bij een camper die doorgaans zwaar belast is schijnt relatief vaak een klapband voorkomt. Maar een wet bestaat niet alleen de APK norm.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Oudere banden



Bericht door Cee Pee »

Ida schreef:je bent dus een gewaarschuwd mens, bel eventueel je verzekering eens op voor informatie hierover.
Je verzekering bellen? als er niets over een uitsluiting in de voorwaarden staat kunnen ze zich er ook niet op beroepen.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Oudere banden



Bericht door WhiteVanMen »

Prince_camper schreef:Voor het eerst in mijn leven ben ik aan het kijken geweest naar een setje banden(winterbanden). Maar man oh man wat een hoop bangmakerij kom ik tegen:

"Banden moeten na max 10 jaar vervangen worden. maakt niet uit of ze er goed uitzien of niet want de binnenkant kan beschadigt zijn!!! Na 5 jaar je banden controleren! Eigenlijk liever banden na 5 jaar al vervangen. NKC adviseert banden niet langer dan 6 jaar te gebruiken."

Weet je wat ik nu echt niet begrijp ? :think:
Als je al die adviezen afdoet als bangmakerij dat je hier dan de mening van anderen nog vraagt.
Als jij er geen probleem in ziet met 10 jaar oude banden te rijden dan doe je dat toch lekker!
Maar niet gaan mopperen he als je eens aan de andere kant van de vangrail ligt met je camper in puin , of gewoon failliet ben omdat je uit eigen zak het leed van anderen moet bekostigen wegens nalatigheid.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Oudere banden



Bericht door hathi »

Wie had het over bangmakerij??
Hans
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Oudere banden



Bericht door vanHooltje »

de ts.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Plaats reactie