fris drinkwater

Algemene campervragen en -opmerkingen.
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

fris drinkwater



Bericht door vrijbuiter »

onze friswater wat uit de kraan komt stinkt!!ik heb al alles geprobeerd,citroenzuur,azijn, soda, het blijft stinken.
nu heb ik op... http://www.kastenwagen.de...een" onclick="window.open(this.href);return false; artikel gelezen over DANCLORIX,wie kent dit spul?ben een beetje bang om het te gebruiken want er staat CLO in van closet.
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: fris drinkwater



Bericht door Yvonne57 »

Dit is vergelijkbaar met gewone Glorix lijkt mij. Hoofdbestanddeel Chloor. Kun je wel verdund gebruiken in je friswatertank, maar dan daarna wel de leidingen meermalen goed doorspoelen!
Yvonne
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: fris drinkwater



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, het kan dus maar zo zijn dat er toch ergens een hoop bacteriën en of rot zit in leiding of misschien wel in de boiler etc.
Ik heb er niet een pasklaar antwoord op maar heb zelf laatst ook de boel grondig schoongemaakt en ik leef nog! :lol:
Als eerste heb ik zover dat ging met die watertank van mij en al z'n schotjes en verdiepingen/uitsparingen schoongemaakt door het deksel. Hierna met een rager de vulhalsopening schoongemaakt. Daarna heb ik 3 liter bleekwater gehaald bij Aldi en deze in de watertank gedaan. Ongeveer 50 liter warm water er in gedaan. Dat duurde even, want dat moet bij mij aan de zaak uit een boiler komen. Maar wel meteen de boileren alle leidingen) vol laten lopen met de eerste sloot (supergeconcentreerde bleekwater oplossing) Nog even de watertank flink geroerd en het geheel de nacht laten staan.
Zondags heb ik alle kranen laten lopen totdat de watertank leeg was. Zowel de keukenkraan als douchekraan beurtelings naar warm en koud gedraaid. Je schrikt ervan als je ziet dat het water wat er uit komt, beslist niet helder is.
Daarna heb ik met de tuinslang de watertank zéér goed van binnen uitgespoten. De pomp heb ik er af gedraaid en de tuinslang aan de leiding van de pomp gezet. Alle kranen op lauw gezet een kwartiertje met volle kracht laten stromen.
Alles is perfect schoon geworden, op de watertank na. Nu heb ik zo'n endoscoop en die nog even door de vulhals naar binnen gestoken. Door vulhals en slangen alsmede ribbels en overgangen zat daar nog een hele groene aanslag waar de rager niet schoon kon maken. Dus de boel maar even losgenomen en schoongemaakt.

Hierna, denk je nog steeds bleekwater te proeven in je koffie :lol:
Bij navraag proeft niemand anders zoiets dus zit het wellicht tussen de oren.

Oh ja, het lijkt veel werk, maar het is niet meer dan een drie kwartier klus.

Tip: Na reiniging schijnen "zilverbollen" voor een fris en smaakvol water te kunnen zorgen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Obelix
Berichten: 1159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 19:23
Locatie: Gilze

Re: fris drinkwater



Bericht door Obelix »

Volgens de eigen site van Danklorx is het zeker te gebruiken voor de schoonwatertank. Het wordt zelfs aanbevolen om babyflesjes te desinfecteren. http://www.danklorix.de/tipps_desinfektion.php

Ik ben niet goed thuis in de schoonmaakmiddelen maar er zullen vast en zeker vergelijkbare schoonmaakmiddelen in Nederland te koop zijn.

Jack
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: fris drinkwater



Bericht door eef van baal »

25 gram citroenzuur op 20 liter warm water moet normaal voldoende zijn om alles te reinigen en te ontkalken.
in jou geval zou ik dan 50 gram nemen.

een dagje in de leidingen en de tank laten zitten, eventueel een ritje maken.


Citroenzuur (E330)
Citroenzuur is een organisch zuur dat van nature in heel veel levende wezens voorkomt. Ook mensen maken citroenzuur aan en zetten dit weer om. Vooral citrusvruchten bevatten citroenzuur. Het werd vroeger vooral gewonnen uit citrusvruchten, maar het wordt tegenwoordig vooral gewonnen uit suiker met behulp van bepaalde schimmels, zoals Aspergillus niger. Dit industriële product is dus nog steeds een natuurproduct. Citroenzuur wordt op dit forum weleens verward met ascorbinezuur (Vitamine C) omdat deze ook voor het eerst werd geïsoleerd uit citrusvruchten. Dit is toch een heel andere stof.

Toepassingen
Er zijn talloze publicaties op het www te vinden voor citroenzuur (of citroensap waar het in zit). Zelf een oplossing maken van citroenzuur (bv. 5-10%) is véél goedkoper dan citroensap bij de AH kopen en preppen. Bovendien zijn citroenen niet te preppen maar puur citroenzuur met een oneindige houdbaarheid wel. Zuiver citroenzuur kun je heel goedkoop preppen.

Citroenzuur is net als zuiveringszout een manusje-van-alles huishoudmiddeltje. Voor de prepper is het belangrijk te weten dat je ermee de houdbaarheid van zelf geweckte of ingemaakte frisse producten (jams, groenten, etc) geweldig goed mee kan verlengen. Het is een schimmel- en bacteriegroei remmer. Vooral tegen E-Coli, salmonella en Clostridium. E330 of citroenzuur is verwerkt in meer dan 487 voedingsmiddelen. Voornoemde info verraadt veel over de toepasbaarheid (meestal conservering) in voedsel.

Populaire toepassingen:

Deodorant
Luchtverfrisser
Insectenspray
Vlekkenverwijderaar
Natuurlijk bleekmiddel
Toiletreiniger
Booster voor de stofwisseling
Goedkope highlights in haar.
Hulp bij een kater
Anti-roos
Metaalpolijster
om levensmiddelen op de juiste zuurtegraad te brengen (zuurteregelaar)
om cosmetica op de juiste zuurtegraad te brengen
als hulpmiddel bij het etsen van metalen
als schoonmaakmiddel om kalkaanslag en aanslag van algen.
Het ontkalken van huishoudelijke apparatuur, zoals koffiemachines.
om metalen voorwerpen te ontdoen van roest (ook uw gereedschap ! ).
als reukloos stopbad bij het ontwikkelen van fotoafdrukken
als antistollingsmiddel bij bloedafname
als (biologische) toiletreiniger
Bacterie remmende werking (pH 2-3).
Tegen schimmelinfecties (pH 2-3)
Tegen E-Coli en Clostridiuminfecties (pH 2-3)
pH verlagend.

Info 1 t/m 11 : Link
Info 12 t/m 20: Link
Info 21 t/m 24: Link

Citroenzuur heeft een aangename smaak en daardoor een gunstige invloed op de wateropname. Veel bacteriën zoals bijvoorbeeld E-Coli, salmonella en vooral Clostridium groeien minder snel en kunnen daardoor vaak niet ziekteverwekkend worden. Met Citroenzuur verlaagt u ook de zuurgraad in uw drinkwatersysteem. Daardoor ontstaat minder bacteriegroei en kalkaanslag. Een WTSHTF-frisdrank kan worden gemaakt door een eetlepel suiker in water op te lossen met een flinke mespunt aan citroenzuur. Het is ook een geschikte basis voor een ijzer-suppletie met ferrosulfaat.

Citroenzuur is in dit forum te sprake gekomen voor de bereiding van calciumcitraat en het toepassen van een nood-kaliumsuppletie uit kampvuur-resten. Het komt nog ter sprake in de bereiding van een magnesium- en zink-suppletie.
@vheeswijk (huischemicus)
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: fris drinkwater



Bericht door jaap en greet »

Ehhhhhh, wat zijn zilverbollen :think:
Jaap.
Gebruikersavatar
De Gouden Koets
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
Contacteer:

Re: fris drinkwater



Bericht door De Gouden Koets »

jaap en greet schreef:Ehhhhhh, wat zijn zilverbollen :think:
Die hebben wij ook: vier bolletjes in een netje. Die gooi je met net en al in je schoonwatertank en klaar is Clara: altijd vers drinkwater. De bollen geven bepaalde ionen af die het water vers houden. Schijnen ze in Zuid-Amerika standaard te gebruiken voor het drinkwater. Alleen in de winterstalling, wanneer de watertank leeg is ivm vorst, moet je ze er uit halen. Voor de rest geen omkijken naar.....

Ideaal!
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: fris drinkwater



Bericht door Trebor953 »

In de kennisbank staat dit artikel over reinigen/ontkalken van de schoonwatertank.
25 gram citroenzuur op 20 Liter water zet geen zoden aan de dijk, bij lichte kalkaanslag 25 gram per Liter, bij zware aanslag 50 gram per Liter.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: fris drinkwater



Bericht door jaap en greet »

Dus als ik het dan goed begrijp zijn dat gewoon stalen kogeltjes bijvoorbeeld

uit een kogellager. Of heb ik het helemaal mis!!
Jaap.
vrijbuiter
Berichten: 563
Lid geworden op: ma 02 apr 2007, 18:15
Locatie: wanssum.nrd.limburg

Re: fris drinkwater



Bericht door vrijbuiter »

@ Eef. ik heb 25 kg citroenzuur gehaald bij boeren bond.hoef niet op een kilo te kijken :lol: .maar de reuk blijft.ik denk dat ik het advies van de hoofdnoorman gaat opvolgen,POETSEN EN RAGGEN.Ben benieuwd of Danclorixn:te koop is in Nederland.anders maar dunne bleek van de aldi.
schildpadden kunnen meer vertellen over de weg dan hazen.
Gebruikersavatar
Yvonne57
Berichten: 888
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 13:23
Locatie: N.-Br.

Re: fris drinkwater



Bericht door Yvonne57 »

jaap en greet schreef:Dus als ik het dan goed begrijp zijn dat gewoon stalen kogeltjes bijvoorbeeld

uit een kogellager. Of heb ik het helemaal mis!!
Eh..nee, zijn keramische bollen met een laagje zilver (ionen) (?) erop, dat langzaam afgegeven wordt aan het water. Google maar eens op Plation.
Maar dan maak je normaal gesproken eerst je tank goed schoon, met citroenzuur of verdunde Chloor ofzo, dan spoel je het goed door en dan voeg je die bollen toe aan het schone water in je schone tank. En dan blijft het water lang fris. :cheers:
Yvonne
Gebruikersavatar
jaap en greet
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 04 feb 2013, 0:39
Locatie: Rotterdam en omstreken

Re: fris drinkwater



Bericht door jaap en greet »

Ok, dank je voor de tip. :thumbup:

Ik ga eens op google kijken.
Jaap.
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: fris drinkwater



Bericht door de toren »

Wij gebruiken ook gewoon chloor even zorgen dat alles in de leidingen ook zit zowel warm als koud dan na uurtje even naspoelen 1 keer per jaar . Wij hebben een horeca bedrijf en hebben ook professioneel spul maar dat ruik je niet dus dat vertrouw ik niet ^^.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: fris drinkwater



Bericht door Ronmekel »

Fijn dat je je zo bekommert om je gasten.
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Plaats reactie