Zijn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wingman01
Berichten: 7546
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 20:52
Locatie: Vinkel, in (privé)vriendschap verbonden met Vanrhynsdorp (Zuid Afrika)

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben



Bericht door wingman01 »

ik vind het helemaal prima, en ik wist het dus niet..... :oops:
Old Truckers never die....they get a new Daf 105 XL
Afbeelding
Louis & Roeleen
CAMPERCLASSICS.NL
Peugeot J5 Pilote, 55KW, 1989.
hedu2012
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 7:18

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door hedu2012 »

Ik denk dat er genoeg animo is om een 27 MC in je camper te hebben en misschien moeten we mensen aansporen om het te gebruiken. Ook wij hebben er eentje maar dat is wel een handportofoon (Midland Alan 42 DS AM-FM 27mc portofoon) van 40 kanalen 4 Watt.

Als het 27 MC hobby in het bloed zit dan gaat dat er niet meer uit dus nu ook niet. Alleen in de camper staat hij aan en rijdend op kanaal 19 en als we geparkeerd staan op kanaal 4. Ik wil er nog wel een antenne bijplaatsen met een raamklem want ik ben niet zo'n technische held om een antenne op het dak te schroeven en een antenne met een magneetvoet zie ik met 120-130 Km/u langs de weg vliegen. Andere suggestie zijn welkom.

De roepnaam is 'hedu2012'. Wat vroeger de QSL-kaart was is nu de QSL-Email geworden. mijn e-mail is hedu2012@outlook.com
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Cee Pee »

Is wel een topic waar de laatste reactie in 2013 was.
Misschien is 27mc ook al wat achterhaald.😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door hurktoilet »

Gebruikt er eens iemand de zoekfunctie ipv nieuw draadje te starten, is het weer niet goed :bow:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Aloys »

Welkom Hedu2012!

Als je spiegels hebt met stalen armen zou je daar een antenne op kunnen monteren. Er zijn ook zware magneetvoeten die er echt niet afwaaien bij 120/130 Km/h. Moet je wel een metalen, niet-aluminium dak hebben.

Maar hoor je nog wel eens wat op 27 MHz tijdens het rijden? En in het buitenland?

Als gelicenseerde radioamateurs hebben we dat ook wel een beetje: op 145 MHz en 430 MHz hebben we door heel Europa repeaters (steunzenders), maar het is er vaak akelig stil. Sinds we allemaal één of meer mobieltjes bij ons hebben, hebben we minder vaak een mobilofoon in de auto/camper...

Voor de meelezer: de radiohobby bestaat uit veel meer dan het kletsen over korte afstand via een mobilofoon. Ik neem wel altijd mijn kortegolfzender mee in de camper en maak radioverbindingen over de hele wereld. Bijv. met Duitse wetenschappers/radioamateurs op de zuidpool vanuit het noorden van Noorwegen. Of ik doe een digitale uitzending van 4 x 15 seconden vanaf een camping in zuid-Frankrijk en krijg dan, via een Amerikaanse server, bericht terug dat ik gehoord ben door Xenia ZL4YL in Nieuw-Zeeland.
Radio, een boeiende hobby waarvan ik nog jarenlang hoop te genieten! :D

https://www.aloys.nl/radio
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Snarfsel »

Vroeger echt veel gedaan met 27MC, zowel basis als mobiel, vossenjacht etc.
Mobiel met een president Jackson ondersteund door een 250 watt kachel! :G :lol:.

Nu alleen nog maar groot mobiel.

Heb de Jackson met kachel nog liggen, maar denk niet dat het veel zin heeft om in te bouwen.
Tis erg stil op de frequenties de laatste jaren.

Wel jammer
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Camper_01

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Camper_01 »

Dan ga je problemen krijgen met je accu. Dus niet doen met 250 watt output!!!
Laatst gewijzigd door Aloys op do 17 jun 2021, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Aloys »

Er zijn/waren overigens wel zo'n 100 radioamateurs in dit forum die óók een camper hebben: viewtopic.php?f=1&t=1767
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Wim Corduwener »

Vroegâh had ik ook een bakkie met een GPA 27½ op het dak en dan praat ik over een vette veertig jaar geleden. Veel later -mobiele telefoons bestonden nog niet- kocht ik twee bakkies omdat we met twee auto’s naar Zuid-Frankrijk reden en dat heeft z’n diensten wel bewezen.
Ik heb er nog steeds een in m’n garage liggen en heb me eigenlijk nooit gerealiseerd dat er überhaupt nog mensen zijn die ze gebruiken. Misschien overweeg ik een keer om dat ding in de camper in te bouwen.
In Duitsland mag je alleen met een headset communiceren, mag je in Nederland een microfoon in je hand houden tijdens het rijden?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Cee Pee »

Op die laatste vraag is het antwoord ja, een microfoon is geen telefoon.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5450
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Atoz »

Goede manier om de Poolse taal te leren.
Al die Poolse busjes hebben een bakkie
Zijn ook aan de antenne herkenbaar
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Aloys »

Cee Pee schreef:
do 17 jun 2021, 18:28
Op die laatste vraag is het antwoord ja, een microfoon is geen telefoon.
De wet is veranderd.
Tegenwoordig mag je geen electronica in je handen hebben tijdens het rijden. Dus geen telefoon, geen navigatie, geen portofoon, geen dicteerapparaat enz.
Maar, het ministerie geeft toe, een microfoon is geen elektronisch apparaat. Een hele uitleg daarvan heb ik geprint in de camper, voor het geval ik in Nederland wordt aangehouden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
hedu2012
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 7:18

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door hedu2012 »

Ja, die zullen er ongetwijfeld wel zijn. Ik heb twee portofoons aan boord [Midland Alan 42 DS AM-FM 27mc portofoon] voor het geval achteruitrijden met de camper, ondanks de camera, toch assistentie noodzakelijk is. Uiteraard staat een portofoon hij onderweg ook aan maar ik denk dat er een andere en dus betere antenne op de camper gemonteerd dient te worden.

Natuurlijk is het niet meer zo dat het enorm druk is op de 27Mc maar er zijn een paar mensen nodig die het verhaal weer nieuw leven kunnen inblazen zodat het weer groot in gebruik zal worden. Ik ben zelf op zoek naar wat ouder materiaal van mensen die hun 27Mc spulletjes op zolder hebben liggen en er vanaf willen. Stuur dan een mailtje naar hedu2012@outlook.com Ben nog op zoek naar een mobiele antenne, kabels met connectoren en een microfoon. Wil het kwijt dan hoor ik dat graag of bouw alles weer op in je auto of thuis en zoek contact met HEDU2012.

Succes allemaal
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: ZIjn er camperaars die 27 Mc zendbakkie aan boord hebben?



Bericht door Wim Corduwener »

Gevonden!

Afbeelding
Mijn 27 Mc bakkie. De antenne met magneetvoet lijkt wat brak, maar er werd zowaar getokkeld op kanaal 9. Ontvangst betekent natuurlijk nog niet dat anderen mij ontvangen, dus moet ik eens op zoek gaan naar een antenne die op de camper past. :wtf:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie