Nog meer hier met een Ford Transit Connect campertje?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Nog meer hier met een Ford Transit Connect campertje?



Bericht door jan- »

Ik ben bezig met het ombouwen van een Ford Transit Connect tot een camper. Hij is inmiddels gekeurd door de RDW en ook het omzetten naar een kwart tarief is gelukt. Ik heb hem ook al op een vakantie uitgeprobeerd en het viel me niet tegen dat het meeste al aardig werkt.

Ik vraag me af of hier meer eigenaren van een Connect zijn, want ik lees er verder weinig over. Het lijkt mij handig om hier met andere eigenaars ervaring over uit te wisselen. Ik zal dus maar alvast van start gaan:

Mijn auto is uit 2005. De 1,8 TDDI 75pk/175NM dieselmotor vind ik voldoende sterk. In de bergen hoef je niet vaak terug te schakelen. Verbruik valt niet tegen. Als je rustig rijdt, is het tussen 1:15 en de 1:18 Met Airco, elektrische portiervergendeling en elektrische ramen al aardig wat luxe. Nog geen ABS, airbag voor de passagier en Cruise controll. De auto heeft al een elektronisch gaspedaal dus de standaard Conrad Cruise control zal wel niet eenvoudig in te bouwen zijn. Iemand hiervoor nog tips? Als het vriest heeft de kachel moeite om op temperatuur te komen.

Ik heb de werkplaats software (Ford TIS) met o.a schema's, maar het is me niet gelukt om het D+ signaal te vinden die rechtstreeks een relais aan kan sturen. Dus je kan beter zo'n computergestuurd relais gebruiken of een D+ simulator. Huishoud accu laden met een scheidingsrelais lijkt wel goed te gaan met de standaard dynamo. Ik heb een zuinige compressorkoelboxje in een la onder de zitbank gemaakt en dat lijkt wel goed te bevallen. Maar heb nog geen hitte meegemaakt.

Er zit een beveiliging in dat als je de interieur verlichting op constant branden zet, deze na een half uur uit gaat. Nadeel is dat daardoor een half uur lang, 1 of meer relais aan staan die 300 ma trekken. Dus ook als de binnenverlichting niet aan staat. Dat half uur gaat weer opnieuw in zodra je een deur open doet of van slot haalt. Nu is 300ma niet zo veel, maar als je de hele tijd deuren open doet en lang ergens staat en je startaccu slecht is, kan het wel een probleem worden.

Meestal heeft een Connect achter 2 symmetrisch openslaande deuren. Omdat ik in het midden een vrij pad heb tussen links een bank en rechts een keukenblok en kast, moet je achter eigenlijk 2 deuren openen om comfortabel in te kunnen stappen. Mij bevalt de zijschuifdeur beter om in en uit te stappen.

Je loopt niet makkelijk van woon naar bestuurdersplaats. Ik heb het een keer 's ochtends gedaan toen het regende en ik op een camperplaats in het centrum van een Frans dorpje had overnacht. Toen ik de motor startte ging het alarm af. Dat had ik nog niet eerder mee gemaakt en het duurde even voordat ik door had dat ik eerst de auto van slot moest doen voordat ik de motor kon starten. Gelukkig was het niet heel vroeg meer. Maar wel lastig dat je juist op zo'n moment er achter moet komen en dan ook nog maar net wakker bent. :bang:

Nu eerst maar eens kijken of hier nog meer Connect eigenaren zijn. Dan kunnen we wel kijken of er nog meer informatie uit te wisselen is.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door pepon »

Wilde wel eens zien hoe dat er uitziet.

Is het zo iets: http://www.autotekoop.nl/occasion/minic ... 676/photos :?:

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
kisse
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 08 feb 2008, 18:18

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door kisse »

Heb vanaf 2004 5 jaar rond gereden in een vergelijkbare Transit Connect. Zelfde uitvoering maar met ABS. Prima auto en veel plezier van gehad. Ombouw naar kampeerauto lukte indertijd niet omdat de lengte van de laadvloer 1.98 m was en het lage tussenschot er niet uit mocht. Is de laadvloer nu langer? Ik had er een heel eenvoudige inrichting ingemaakt die er binnen de kotste keren uit te tillen was. Voordat we Nederland weer inreden werd alles door elkaar gezet. Samen met mijn vrouw ging ik we 2 keer per jaar een maand naar Portugal en juli of aug nog een paar weken naar de Franse zuidkust of de Verdon. Voordeel was dat je gewoon onder de hoogte balken doorreed. We sliepen er al die tijd prima in en konden overal terecht.

Het accu probleem is bekent. Ik heb 2 maal met een lege startaccu gestaan en snapte eerst niet wat er mis was. Na veel zoeken kwam ik achter de oorzaak. Daar wij in Portugal veel langere tijd stil stonden en als we buiten de auto waren de schuifdeur open hadden bleef ondanks dat de binnenverlichting uitwas het relais van de binnenverlichting aangetrokken. Ook deden we de schuifdeur 's nachts alleen in het eerste slot trekken om wat luchtstroming te hebben in de auto. De deurshakelaar word dan niet ingedrukt. Oplossing was om aan de passagierszijde de draad op de deurschakelaars los te maken. Hierna geen last meer gehad. Wel oppassen dat de draad niet terugvalt in de kokerbalk. Ik had er een touwtje aan vast gemaakt en dat tussen de deurschakelaar geklemt.

Ik wens je veel camperplezier in deze auto.

Geke
Swieber
Berichten: 422
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 11:04

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door Swieber »

Hallo.

Er is in Soest een bedrijf die ze maakt.
Zie http://www.campers4you.nl
Heb ze gezien daar, het zit wel leuk en degelijk in elkaar.

Groetjes van Swieber Rinus
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door jan- »

pepon schreef:Wilde wel eens zien hoe dat er uitziet.

Is het zo iets: http://www.autotekoop.nl/occasion/minic ... 676/photos :?:

Groet, Ron.
Het lijkt daar wel wat op. Ik heb alleen een hefdak in laten bouwen wat aan de achterkant schaniert. Dicht is het dak mooi vlak. Bij mij zaten 2 ramen in de 2 achterdeuren en 1 in de schuifdeur. Dat heb ik zo gelaten. Je ziet aan de buitenkant (nog?) nauwelijks dat het een camper is als het dak dicht is. Wat precies de voordelen zijn weet ik nog niet, maar valt misschien minder op voor inbrekers. Ander verschil is dat ik naast de keuken nog een opening heb en dus via de schuifdeur kan in en uitstappen. En mijn interieur is (nog?) niet zo mooi.

Mijn bedbank is vrij hoog zodat ik daar de koelbox onder kwijt kan. Ik wil daar ook nog iets onder maken om een chemisch toilet kwijt te kunnen. Over een kachel zit ik nog na te denken.

@Geke: Goed te horen dat hij jullie goed is bevallen. De meningen over (dit type?) Ford zijn nogal verdeeld. Ik denk niet dat de laadvloer langer is geworden. Maar het tussenschot is er uit en je kan nu tot de stoelen meten. Omdat ik wist dat bedrijven deze auto ook goedgekeurd kregen, heb ik de gok maar gewaagd. Ik heb van te voren bij de belasting geinformeerd, maar het bleef vaag. Ik heb begrepen dat als je de voorste stoelen draaibaar maakt, je ook nog wat ruimte kan winnen.

En over het leeglopen van de startaccu: ik had uit voorzorg de stroom gemeten als alles uit was. Het heeft mij ook wel wat uitzoekwerk gekost om te achterhalen waar het precies aan lag. Maar heb gelukkig nog geen lege accu gehad
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door jan- »

Zo te lezen nog niet veel andere eigenaren met een Ford Transit Connect als camper. Maar ik zal mijn ervaringen hier maar blijven schrijven.

Vandaag voor de eerste keer de camper APK laten keuren. Daar kwamen toch nog een paar probleempjes uit.

1) Ik dacht met mijn kleine camper geen problemen te hebben dat de auto niet op de brug past, maar dat viel tegen. Bij de eerste garage was mijn auto te lang en bij de 2e was hij weer te hoog?! En zo groot is mijn camper niet: lengte 451cm, wielbasis 291 cm, hoogte 200 cm. Veel personenautos zijn nog langer.

2) Omdat ik mijn fiets nog uit de auto moest halen nam ik de afstandbediening mee en liet de sleutel achter zodat ze o.a. de motor konden starten. Maar bij de keuring hoort ook de test of de schuifdeur wel open kon. Bij een bestelauto hoeft dat niet, maar na de keuring is het een personenauto geworden. En wat blijkt: zonder afstandbediening kan de schuifdeur niet van slot! Heel vreemd, maar er zit alleen maar een dichte dop. Als je de deur van de bestuurder met de sleutel van slot haalt, gaat de passagiers kant ook open maar achter blijft alles dicht. En met de sleutel kan je achter alleen de achterdeur van slot halen. Dus ik moest eerst de afstandbediening brengen voordat de auto afgemeld kon worden. Dus voortaan de afstandbediening ook maar achterlaten of de schuifdeur niet op slot doen.

3) Verder moesten de gasslangen voor koken enz. nog gekeurd worden. Maar die heb ik niet. Ik gebruik van die spuitbussen:
Afbeelding De keurmeester kon de gasslangen ook niet vinden omdat ik het gasstel weer in zijn koffertje had gedaan en in een krat opgeslagen in huis. Maar de slangen konden dus ook niet lek zijn.

4) De koplampen schenen te hoog. Misschien door het extra gewicht door de inbouw, hoewel dat bij mij nog wel mee moet vallen. Maar dat hebben ze zelf meteen bijgesteld.

Verder was alles goed. Dus voor 19 euro (kwikfit) + 22 euro voor de roetmeting is de camper weer voor een jaar goedgekeurd. Ik heb tot nu toe altijd goede ervaringen om de APK bij KwikFit te laten doen. Ze proberen je af en toe wel b.v. nieuwe banden te verkopen, maar zeggen er eerlijk bij dat het voor de keuring nog niet nodig is.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door durisotti »

Apart dat er naar de gasslangen wordt gekeken, normaal wordt er alleen gekeken of de gasfles goed vast zit voor de APK.
Zou je wat foto's van de camper kunnen plaatsen ?
Ik ben wel benieuwd naar het hefdak.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door pepon »

Zo te lezen nog niet veel andere eigenaren met een Ford Transit Connect als camper. Maar ik zal mijn ervaringen hier maar blijven schrijven
Goed idee hoor, komt tie ook weer eens boven aan de lijst.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door jan- »

durisotti schreef:Apart dat er naar de gasslangen wordt gekeken, normaal wordt er alleen gekeken of de gasfles goed vast zit voor de APK.
Zou je wat foto's van de camper kunnen plaatsen ?
Ik ben wel benieuwd naar het hefdak.
Het zou ook kunnen dat hij op zoek was naar de gasfles. Maar goed dat ik de flesjes thuis had gelaten want deze staat meestal los in een bak of kastje :-B

Als hij weer wat verder af is zal ik wat foto's maken. Het dak heb ik op aanraden van jou bij Atrium laten inbouwen. Is volgens mij iets anders als die van jou want er zit een spoiler voor, maar lijkt er verder veel op. Ik zag na het inbouwen hier en daar wat vliegroest, dus het is wel slim om dat in de gaten te houden, want hoe eerder je daar bij bent, hoe makkelijker je het weg kan halen. Dak was niet duur en ben verder wel tevreden met het dak. Ik heb wel eens dat bij regen en wind een druppeltje door het ventilatie raam gaat en dan s' nacht in mijn gezicht valt. Beter is het om het doek dan niet helemaal open te doen, want er zit wel een klein afdakje boven.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door durisotti »

Mijn dak heeft ook een spoiler aan de voorkant, dat hebben alle Atrion daken.
Ik heb zelf klittenband op de bovenste rand van het dak geniet.
Hier kan ik een stuk tentdoek aan vast maken dat ik dan over de spoiler heen met magneten aan het dak boven de stoelen vast zet.
Zo heb je het dak 100 % waterdicht en het kost niet veel.
Ik kreeg zelf namelijk liters water binnen als de wind op de voorzijde van het dak stond.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door jan- »

Klopt, ik zag bij jou nu ook een spoiler. Misschien is het wel het zelfde dak. Volgens mij kan je die op lengte afzagen. Maar misschien is die van mij wel iets breder, maar dat zit wel in het profiel. Het doek wordt ergens anders gemaakt want bij mij duurde de inbouw wat langer omdat tot 2 maal toe het verkeerde doek was geleverd.

En bedankt voor de tip met dat extra doek. Ik zal in de gaten houden hoe veel het bij mij lekt. Ik dacht dat bij het openen van de schuifdeur wat water op mijn aanrecht viel, maar dat kwam misschien wel door de ventilatie klep.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door durisotti »

Het dak is gemaakt voor de VW transporter T4, het past toevallig ook op de verlengde Expert en dus ook op de verlengde transit connect.
Dat het dak op de transit past is nieuw voor mij, het is voor zover ik weet het enige grote dak dat dan past dus dat is mazzel hebben.
Het dak wordt inderdaad door zagen in de lengte aangepast, in de breedte lukt dit niet want dan zit je met de bolling van het dak en daar kun je niet aan zagen.
Het doek wordt inderdaad elders gemaakt, het dak zelf wordt bij silobouwer gemaakt.
De stof voor de regenflap heb ik bij de vrijbuiter in Roden gekocht.
De regenflap loopt om ongeveer 15 cm om de hoek van het dak heen zodat de stiknaad ook voor regen wordt beschermd.
Het doek en de afkitting is 100% waterdicht, maar de stiknaden en het muggengaas niet.
Apart dat je vliegroest had, het gat voor het dak wordt geknipt en niet gezaagd voor zo ver ik weet.
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door Dave Nada »

Beste Camperaars,

Sinds kort hebben wij het campervoirus van mijn ouders overgenomen.
En ja we beginnen klein.
Yesss, sinds kort ook een connect camper gekocht.
We mogen hem van het camperbedrijf ook begin voorjaar halen.
Dus dat gaan we doen.

Groetjes,
Dave Nada
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Nog meer hier met een Ford Transit Connect Campertje?



Bericht door annoh »

Fijne vakanties toegewenst!!
Plaats reactie