geschorst en rijden in het buitenland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door cobes »

zijn er ook verzekeringen die gewoon uitbetalen als je in het buitenland een ongeluk krijgt met een geschorste auto??

niet om lullig te zijn maar als ik een half jaar in het buitenland zou rijden met mijn geschorste auto,daar doe ik Nederland niet tekort mee want ik rijdt niet op nederlandse wegen , en natuurlijk wil je dan ook verzekerd zijn.

deze vraag stel ik gewoon uit intresse want mijn auto's staan gewoon op Spaans kenteken.( das wat goedkoper)
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Opgezegd »

Als je schorst rijdt je ook in het buitenland met een ongeldig kenteken. De verzekering zal hooguit de WA schade betalen en het vervolgens op je verhalen. Daarnaast loop je het risico dat je camper in beslag wordt genomen omdat je kenteken geschorst (niet geldig) is.
Gebruikersavatar
Carel Camperfreak
Berichten: 12802
Lid geworden op: za 13 nov 2004, 22:26
Locatie: ut noorden v/h land
Contacteer:

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Carel Camperfreak »

niet verstandig :!:
Caravan Camper Check
voor uw (aankoop) camperkeuringen
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door cobes »

dan blijft het dus eigenlijk een vreemd verhaal dat je auto ook niet in het buitenland mag rijden zonder dat je in nederland wegenbelasting betaald, maar tijden het typen realiseer ik mij dat het houderschapsbelasting heet tegen woordig, maar toch.

het inbeslag nemen zal wel wat mee vallen want je hebt gewoon nog je normale kentekenbewijs als je via internet schors, dan moeten ze al contact gaan opnemen met nederland om te vragen hoe het zit, en dat zal hooguit bij een ernstig ongeval gebeuren .

een van de redenen waarom ik dit wou weten is dat er regelmatig discursies zijn hier in Spanje van mensen die met personen auto's rondrijden die geschorst zijn, waarbij verschillende mensen melden dat ze de auto bij een spaanse verzekering hebben verzekerd en dat die er niks om geeft of de auto in holland geschorst is, volgens mij hebben die gasten ook geen APK
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Edmund
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 22:04
Locatie: Hilvarenbeek

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Edmund »

Cobes

Je mag volgens mij met een geschorst motorvoertuig niet op de openbare weg komen.
Ook niet in het buitenland.

Edmund
Gebruikersavatar
Autocaravana
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 10 okt 2006, 23:28
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Autocaravana »

Als je schorst rijdt je ook in het buitenland met een ongeldig kenteken. De verzekering zal hooguit de WA schade betalen en het vervolgens op je verhalen. Daarnaast loop je het risico dat je camper in beslag wordt genomen omdat je kenteken geschorst (niet geldig) is.
Dit lijkt me alles onzin.
Je kenteken is nog steeds geldig, maar je bent tijdelijk ontheven van de verplichting van belasting, verzekering en apk.
De verzekering betaalt ook gewoon uit, er is immers niets aan de hand met de auto. Of de apk moet verlopen zijn, maar zelfs dan is er meestal niets aan de hand. De verzekeraar zal moeten aantonen dat de schade echt te maken heeft met zaken die bij een tijdige apk zouden zijn opgemerkt.
Inbeslagname lijkt me wel het meest onwaarschijnlijk. Het enige wat je verkeerd hebt gedaan is immers het niet betalen van belasting. Een naheffing van de mrb ligt wel voor de hand.
Maar ja, wie betrapt je in het buitenland?
Overigens schors ik mijn camper nooit.

Nog een opmerking: als je de geschorste auto in Spanje wil verzekeren dan zul je wel de Spaanse ITV-keuring moeten laten doen. Dat is verder geen enkel probleem.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door MoParMart »

cobes schreef:
een van de redenen waarom ik dit wou weten is dat er regelmatig discursies zijn hier in Spanje van mensen die met personen auto's rondrijden die geschorst zijn, waarbij verschillende mensen melden dat ze de auto bij een spaanse verzekering hebben verzekerd en dat die er niks om geeft of de auto in holland geschorst is, volgens mij hebben die gasten ook geen APK

dat klopt, er zijn spaanse verzekeraars die je in dekking nemen, echter moet je wel met je voertuig naar de itv ( spaanse apk ) en die is wel wat strikter dan de nederlandse apk :wink: .... overigens hoef je niet op zoek te gaan naar spaanse verzekeraars, ook nederlandse verzekeraars nemen een geschorst voertuig in dekking, je moet het wel aangeven, en spaanse itv moet je erop hebben
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Opgezegd »

Autocaravana schreef:
Als je schorst rijdt je ook in het buitenland met een ongeldig kenteken. De verzekering zal hooguit de WA schade betalen en het vervolgens op je verhalen. Daarnaast loop je het risico dat je camper in beslag wordt genomen omdat je kenteken geschorst (niet geldig) is.
Dit lijkt me alles onzin.
Site RdW
Als de geldigheid van het kenteken is geschorst, mag u met het voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet op de openbare weg geparkeerd staan.

Wegenverkeerswet artikel 4 b lid 1 onder c
Het opgeven van kentekens voor motorrijtuigen en aanhangwagens en het ter zake van die opgaven afgeven van kentekenbewijzen, het schorsen van de geldigheid van kentekenbewijzen, het ongeldigverklaren van kentekenbewijzen, het geldig verklaren van kentekenbewijzen, alsmede het houden van toezicht als bedoeld in artikel 37, vierde lid,

Dat betekent dus gewoon dat je bij controle geen geldig kenteken hebt. Dit staat in het kentekenregister geregistreerd, wat internationaal gebruikt kan worden door politie (opsporingsinstanties).
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door hymertje644g »

Cobes schreef: het inbeslag nemen zal wel wat mee vallen want je hebt gewoon nog je normale kentekenbewijs als je via internet schors, dan moeten ze al contact gaan opnemen met nederland om te vragen hoe het zit, en dat zal hooguit bij een ernstig ongeval gebeuren.

Ik snap werkelijk niet hoe een weldenkens iemand een dergelijke teks op papier durft te zetten. Dat is dus pure fraude: papieren laten zien die niet langer rechtsgeldig zijn. de RDW draagt je zelfs op het oude kentekenbewijs te vernietigen.

Houderschapsbelasting hoef je alleen niet te betalen als je GEEN gebruik maakt van de openbare weg, zowel in Nederland als in het Buitenland. Je beschikt dan dus ook niet meer over het benodigde kenteken.
Als je dat wel doet ben je dus belasting aan het ontduiken.
Ik vind het knap belachelijk dat hier in dit Forum, in dit topic, advies kan worden gevraagd over hoe de belasting te ontduiken.

Greetz, hymertje
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Opgezegd »

MoParMart schreef: ook nederlandse verzekeraars nemen een geschorst voertuig in dekking, je moet het wel aangeven
Klopt, alleen zullen ze niet uitbetalen en schade dekken als je ermee op de openbare weg komt. Een maatschappij mag het voertuig wel verzekeren allleen de plicht tot verzekeren is vervallen.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door cobes »

hymertje644g schreef: Ik vind het knap belachelijk dat hier in dit Forum, in dit topic, advies kan worden gevraagd over hoe de belasting te ontduiken.

Greetz, hymertje
goed lezen is ook een kunst,

ik vraag niet hoe ik iets kan ontduiken ik zoek helderheid in deze, zoals ik al schreef mijn auto's en ook mijn camper staan op Spaans kenteken, en ik betaal gewoon mijn wegenbelasting.
het is gewoon goed te weten hoe een en ander in elkaar steekt.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door javanes »

Is niemand van jullie in een ver verleden de weg opgegaan zonder de datum in te vullen op de 60-dagen kaart.
Dat was volgens mij precies hetzelfde.

Want wat is nu eigenlijk het doel van een schorsing?
Toch alleen om o.a. voor een bepaalde periode geen houderschapsbelasting meer te hoeven betalen?
Of heeft het nog een ander doel/nut?
De APK tijdens die schorsing is namelijk geen probleem, want die kun je gewoon laten doen tijdens de schorsing.

De enige "fraude" die je pleegt is inderdaad het niet betalen van de houderschapsbelasting.
Da's net zo iets als reizen zonder een geldig vervoersbewijs.
Dat mag ook niet.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het goedkeur.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Abe »

Dus houderschapbelasting is gewoon wegenbelasting zoals de Nederlandse staat aangeeft. Immers, je mag de camper/auto wel in je bezit houden, maar je mag er niet mee op de wegen rijden zodra je stopt met belasting betalen (schorsen).
Maar ja, van Europa mag het geen wegenbelasting meer heten. Men noemt het nu dus houderschapbelasting en hiermee zou je moeten betalen voor het in het bezit houden van de camper/auto. Je betaalt dus niet voor het gebruik maar voor het bezit. Echter, je mag de camper/auto wel in je bezit hebben zolang je maar niet op de openbare wegen komt. (dus toch wegenbelasting!!)
Een beetje slimme advocaat zou hier toch iets leuks mee kunnen zou je zo zeggen. :wink:

Zoals ik er tegenaan kijk (en die slimme advocaat misschien ook wel) kun je in het buitenland gewoon rijden als hij is geschorst want je rijd er niet mee op de openbare weg. Of het zou zo moeten zijn dat er nog ergens een stukje Nederlandse weg in het buitenland ligt. :-B
Groeten Abe
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: geschorst en rijden in het buitenland



Bericht door Stieneke en Donald »

Is het niet zo dat je bij schorsen een adres moet opgeven waar je voertuig staat? E.e.a. ter controle door de belastingdienst? Dit heb ik ooit ergens gelezen/gehoord. Of is dit gewoon niet waar?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie