Welk motorvermogen voor een camper van max. 3.5 ton?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Welk motorvermogen voor een camper van max. 3.5 ton?



Bericht door herbybg »

Mogelijks is die vraag al veel aan bod geweest?
Maar momenteel rij ik met een 2.4diesel (zuigdiesel) en bergop kom ik veel vermogen te kort!

Is dit verholpen door een turbo?
Voldoet een 1.9 Turbo diesel voor een 3.5T camper om die vlot naar boven te laten rijden ipv kruipen aan 25-30 km/u?
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door silvervägen »

Belangrijker dan de vraag welke maximaal vermogen de motor heeft is de vraag welk koppel je beschikbaar hebt bij het toerental dat je kunt/wilt rijden.

Om het extreem te stellen: een motortje van 998cc van de suzuki GSXR motorfiets heeft een vermogen van zo'n 165pk bij ruim 12.000 toeren. Daar krijg je de camper niet de berg mee op, misschien zelfs op een vlakke weg nauwelijks van zijn plek.

Je wilt voor de camper een motor die al bij lage toerentallen een grote trekkracht (= hoog koppel) heeft.
(het vermogen is koppel maal toerental)

Koppel is de kracht van de verbrandingsdruk op de zuiger maal de arm van de krukas. Bij dezelfde krukas kun je voorstellen dat die kracht groter is bij een groter verbrandingsvolume of een betere vulling (bijv: grotere cilinderinhoud, meer kleppen, variabel inlaatsysteem, turbo, compressor, aanpassing brandstof).

Een 2,4 zuigdiesel vergelijken met een 1,9 turbodiesel is een beetje appels met peren vergelijken, als je niet weet hoe het koppelverloop is. Er zijn 1,9 TD motoren met een relatief lage turbodruk die minder koppel hebben dan een 2,4 zuigdiesel.

Als je motorkarakteristieken voor de camper vergelijkt, kijk dan bijvoorbeeld naar het maximum koppel en het toerental waarbij dat bereikt wordt. Voor veel trekkracht in bergen wil je een hoog maximum koppel, wat bij voorkeur al bij een laag toerental beschikbaar is.

De oude fiat 2,5 TD had een vermogen van 70kW (95pk) bij 3800 toeren per minuut en een maximum koppel van 216 Nm wat al beschikbaar was bij 2000 toeren per minuut.
Dezelfde motor zonder turbo had maar 116Nm bij 2200 toeren.

Bij de 2,8 zuigdiesel was er 180Nm beschikbaar bij 2000 toeren, bij de 1,9 turbodiesel ook 180Nm, maar dan bij 2500 toeren.

Ik weet niet welk merk en type jouw 2,4 diesel motor is. Als de motor geschikt is voor uitbreiding met een turbo zul je zeker aan vulling en dus aan koppel kunnen winnen. Maar het kan niet zomaar bij alle motoren, er een turbo aanschroeven, zonder smerings en warmte problemen.

groet,
Peter




Of je nu
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door herbybg »

Als je de tweedehandsrubrieken afloopt zie je alleen welke KW er ter beschikking staan, nooit welk koppel!
Vb: 66 kW / 90 PS en zeldzaam: Fiat 230 1,9 TD, EZ 4/01, 66 kW,
Dus hiermee weet ik nog niks?
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door Hermy »

Misschien helpt dit overzicht: http://www.wvopzeeland.nl/motorcode.html
Het hangt even af van welk jaar de motor is.
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door silvervägen »

herbybg schreef:Als je de tweedehandsrubrieken afloopt zie je alleen welke KW er ter beschikking staan, nooit welk koppel!
Vb: 66 kW / 90 PS en zeldzaam: Fiat 230 1,9 TD, EZ 4/01, 66 kW,
Dus hiermee weet ik nog niks?
Jawel dan weet je wat het maximum vermogen is en de cilinderinhoud. Daaruit kun je afeleiden welke motor erin zit. Daar zoek je dan even het koppel bij. Dat kan op de site van fiat (als je een fiat zoekt) of op wikipedia , in een werkplaatshandboek, instructieboek etc.

Welke merk, type 2,4 zuigdiesel rij je eigenlijk?

Groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door herbybg »

Ik rij T4 Carawelle 2.4D (5cyl audimotor) AAB motor '93, de slak der bergen!
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door Japie »

Wij hebben slechts 67 pk aan boord en een 2.3 diesel en ik klaag niet over de kracht bergop.
Het gaat niet supersnel, maar we komen overal, ook de steilste hellingen, dus niet klagen met een 5 cyl 2.4.

Ik kiep wel aceton in de diesel en na de revisie begint hij steeds beter te lopen ( 8000 km after), een vrachtauto inhalen is een fluitje van een cent alleen op steile hellingen blijft hij iets achter. Ik heb vakantie dus geen prbleem.Tpsnelheid echte km is > 115 km p/u.

Trekkracht onderin is belangrijk, vind ik belangrijker dan topsnelheid.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door herbybg »

Ik wil "meekunnen" met de "grote jongens" met mijn kleintje...
Omdat de topsnelheid ook niet zo hoog is ca 135km/u en hij bij 120/u nogal luidruchtig is, heb ik toen m'n 5de kapot was (olielek) een andere tandwielverhouding laten inbouwen, en z'n toerental nu bij 120 is 2600rpm ipv 3300rpm, wat enorm scheelt in luidruchtigheid en ook minder dieselverbruik.
Maar omdat het altijd 's avonds een verhuis is denk ik eraan een "echte" camper te kopen.
Die biedt ook wat meer plaats.
Ik ben aan het uitkijken voor een goede tweedehands die mij bevalt, vandaar m'n vragen dat ik niet opnieuw de bergen intrek op een slak! :bang:
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door Hermy »

En dat noem je langzaam? :?
Maar ik begrijp ook dat er andere motieven zijn om naar een andere camper om te zien.
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Welk motorvermogen voor een camper van max. 3.5 ton?



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik beschik over een koppel van 400 Newton/meter en dat kan je best goed gebruiken in de bergen. Een motor met een hoog koppel remt ook beter op de motor en dat is dan weer nodig in de afdalingen.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Welk motorvermogen voor een camper van max. 3.5 ton?



Bericht door silvervägen »

Omdat de topsnelheid ook niet zo hoog is ca 135km/u en hij bij 120/u nogal luidruchtig is, heb ik toen m'n 5de kapot was (olielek) een andere tandwielverhouding laten inbouwen, en z'n toerental nu bij 120 is 2600rpm ipv 3300rpm,
Was dat alleen een andere tandwielverhouding voor de 5de versnelling, of ook een ander kroon en pignon in het differentieel?

Het verschil tussen 3300 toeren en 2600 is 27% (!). Wanneer de bak via aanpassing van het diff "langer" is gemaakt in overbrengingsverhouding, dan verklaart dat wel waarom je vindt dat hij geen berg meer opkomt.

de 2,4 heeft 60Kw (80 pk) en en 164 Nm bij 2400 toeren.

Hou je er rekening mee dat je bij een grotere camper meer massa meezeult (bijvoorbeeld door meer bergruimte, grotere tanks enz) en een hogere luchtweerstand hebt.
De meeste campers kruisen niet met 135 km/u zelfs niet met 120 km/u. Dus als trekkracht en vermogen voor jou belangrijk is, kies dan bij een zwaardere en grotere camper voor een ruime portie meer dan dat je nu gewend bent.

De mooie motor van Joske501 is de nieuwe 3,0 l turbo (variabele geometrie) Fiat met 400Nm die bovendien al vanaf 1400 toeren beschikbaar is. Het blokje perst er op toeren ook bijna 180 pk uit. Dan mag je speedboot of paardentrailer ook mee de bergen in.
Afbeelding

Niet te hard verder vertellen: die motor van Fiat/Iveco maakt zo'n indruk dat hij ook in de Mercedes Vario geleverd wordt (!)

Vergelijk dat met mijn 2,9 liter Mercedes die niet verder komt dan 95 pk, bedoeld voor een chassis met een MTM van 4600kg.

De goede tweedehandsen met die motor zullen wel te vinden zijn als de spreekwoordelijke naald in de hooiberg en bovendien nog niet goedkoop.

groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen

Re: Welk motorvermogen voor een camper van max. 3.5 ton?



Bericht door Henry van der Veen »

Hmzzz..... de berg niet op komen?
Met 51 KW (70 Pk) en 2700 Kg. gaat het ook.
Ga je soms in een te hoge versnelling bergop?
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
Oldtimer
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 10:15
Locatie: Vegelinsoord (Fryslân)
Contacteer:

Re: Welk motorvermogen voor een camper van max. 3.5 ton?



Bericht door Oldtimer »

Tjonge 135 km p/u.
Waar blijf ik dan met max. 92 km p/u bij normale weersomstandigheden. (43kw) met de vollastschroef op het alleruiterste. Beladen rond de 2900kg.
In de bergen gaat het met een slakkengang. Dan denk ik wel eens Oh... oh. Ik heb nog maar een versnelling over en dat is zijn achteruit! Maar de ouwe reus heeft me nog nooit in de steek gelaten... afkloppen :bang:
Oant sjen...
Oant in oare kear,

Gerard
_____________________
Renault Pilote T1200D '86
2,1 Diesel, 43kw

"Carpe Diem"
_____________________
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Welk motorvermogen voor een max 3.5T camper?



Bericht door bikerwally »

herbybg schreef:Ik rij T4 Carawelle 2.4D (5cyl audimotor) AAB motor '93, de slak der bergen!
Heb ik vroeger ook nog gehad en veel plezier mee gehad (behalve die kapotte cylinderkoppakking dan).
In de bergen ging het wel, het was enkel de zwarte rookpluim die mij (en de achterkomers) het meest stoorde.
Afbeelding
Plaats reactie