Nivo verschil tussen woongedeelte en cabine?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Nivo verschil tussen woongedeelte en cabine?



Bericht door trix »

een goedenmidag toegewenst.

ik ben vandaag bij een zaak wat campers wezen bekijken, en daar viel me wat op wat ik niet goed begrijp.
het nivo verschil tussen woongedeelte en cabine. bij de wat oudere campers is de cabine lager dan het woongedeelte best wel veel zelfs en bij de wat nieuwere is dat gelijk of een stuk minder.
waar zit hem dat in?

het probleem dat ik daar in zie is dat het bij die oudere campers lastiger is om de bestuurdes en de berijdersstoel draaibaar te maken waardoor de bank aan 1 zijde van de tafel weg kan en daarmee zeg maar een halve meter te winnen.
je zit dan met je knieen in je nek zeg maar.

bij voorbaat dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door Kroppie »

zit er maar 1 ding op ,een nieuwere kopen .
het hoogteverschil is constructief bepaald en niet zomaar te wijzigen ,alleen door de vloer in de cabine te verhogen ,maar dat geeft weer aan de bovenkant problemen . :roll:
komt doordat het van oorsprong een bestelwagen is .
kruip er maar eens onder en zie hoe het chassis loopt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door trix »

Kroppie schreef:zit er maar 1 ding op ,een nieuwere kopen .
tsja..... dan zit er inderdaad maar een ding op......dat jij de meerprijs bijlegd :P


maar is dat trouwens bij de nieuwere van oorsprong geen bestelwagen ? en bij een bestelwagen is dacht ik de vloer meestal (na mijn weten) gelijk. dan zou je alleen maar het verschil van de isolatie + plaat + vloerbekleding krijgen. dat is hooguit 5 cm.
maar de verschillen die ik heb gezien zijn wel....pak hem beet...20 cm.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door Transitje »

Doe nou eens wat Kroppie zegt, kijk even onder wat bussen naar de chassisbalken, dat zal veel verduidelijken.
:idea:
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door Kroppie »

ik mee betalen voor een nieuwere ?,ik heb zo,n oudje en geen enkel probleem met dat verschil .
maar misschien wil ik wel te weinig :D
succes met het vinden van een vlakkere.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door silvervägen »

Het verschil zit hem inderdaad in de chassisbalken. Bij de Fiat Peugeot citroen die in de basis als pickup zijn uitgevoerd zijn de chassisbalken dubbel zo hoog als bij de gesloten busjes af fabriek. Als daar je camper opgebouwd is heb je deus een afstapje (20 cm vind ik wel veel, ik dacht dat het om ongeveer de helft ging.
Sommige andere merken hebben dat niet (Mercedes bijvoorbeeld). Daar is de cabinevloer ook gewoon hoog (want daar moet de cardanas onderdoor)

Veel campers (eind vorige eeuw) zijn op een ALKO tiefbau chassis met torsie-as achter gebouwd. Daar is de vloer van de opbouw ook een stuk lager en heb je dat probleem dus niet of minder. De laatste jaren hebben Fiat peugeot Citroen zelf een verlaagd chassis in het leveringsprogramma.

Voor de draaistoelen maakt het echt niet uit. Doordat de zittinghoogte van de cabinestoelen op draaiplateau hoger is dan de zittinghoogte van het meubilair in het woongedeelte wordt het verschil weer aardig gecompenseerd.

Waar je wel even op kunt letten is de vrije doorloophoogte onder het voorbed. Laat ik voorzichtig zeggen dat ik mij zelf wel eens een helm gewenst heb...
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
trix
Berichten: 189
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 21:08
Locatie: oss

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door trix »

silvervägen schreef:Het verschil zit hem inderdaad in de chassisbalken. Bij de Fiat Peugeot citroen die in de basis als pickup zijn uitgevoerd zijn de chassisbalken dubbel zo hoog als bij de gesloten busjes af fabriek.
kijk dat verklaard natuurlijk wel het een en ander, als je naar die pickup bussen kijkt dan ligt de vloer van de bak inderdaad hoger dan die van de cabine. waarom zouden ze voor die pickup versie hebben gekozen om een camper te bouwen ? wellicht het draagvemogen ?

die 20 cm was een wilde gok, ik heb het niet nagemeten.

en mischien is het probleem inderdaad niet zo groot als ik denk, maar omdat ik een leek ben wat campers betreft zag ik dit als een mogelijk probleem vandaar de vraag.

dank voor de reacties.

edit: ik had er touwens wel onder gekeken en zag dat inderdaad 2 balken op elkaar waren, maar ik begreep het waarom niet.
een voor deel is dan denk ik wel extra bouwruimte voor je water tanks en dergelijke.
elk nadeel heb zijn voordeel. (of wast het andersom :? )
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door Kroppie »

bij een gesloten bus is de opbouw ook mededragend en kunnen er lagere balken onder.
maar een camper opbouw kun je niet echt dragend noemen dus hogere balken .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door silvervägen »

De pickup versies zijn het makkelijkst voor de bouw. Het chassis heeft zelfstandig alle draagvermogen. Bij de gesloten bussen draagt de carrosserie mee.

Door fiat citroen peugeot werd ook een chassis-cabine platform geleverd. Daar zat tijdelijk een hulpconstructie op bij de aflevering. De opbouw moest daarop zo geconstrueerd worden dat die bijdroeg in de sterkte van de hele constructie, volgens specificaties van fiat citroen peugeot. Carrosseriebouwers maakten er dan marktwagens of stoffeerdersvoertuigen e.d. van.
De gemiddelde camperopbouw was van vurenhout, piepschuim en aluminiumhuid (lekker licht). Zou je die op zo'n platform bouwen, kun je je voorstellen dat scheuren en lekken niet ondenkbeeldig zouden zijn (of bij houtrot het helemaal doorzakken van de stalen bodemplaat).

Vandaar dus de pickup, met als nadeel een hogere camper. Vandaar dus de Alko-oplossing en vanwege het succes van die Alko oplossing nu ook af fabriek.

Gewoon lekker veel campers bekijken en zitten in de stoelen. Dan kom je er wel achter of het hinderlijk is of niet. Voor het zitten heb ik hte nooit hinderlijk gevonden.

groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
VTECMaster
Berichten: 625
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 22:58
Locatie: Oakly Hill

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door VTECMaster »

Bij de Ford Transit zie je dat eigenlijk niet

Afbeelding

Afbeelding

Net vlakke vloer

(ik hoop dat ik deze foto's mag gebruiken, had zo snel geen andere :roll: )
Grietings, Frans

Binnen :P
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door hathi »

In ieder geval is het niet zo sterk,als sommigen hier wel denken, gewoon vergeten vast te zetten,en dan moet je natuurlijk niet remmen,met zo,n oprijwagen...attachment=0]CF467C6C-1B16-4823-9BC1-45A6DB3F61DA.png[/attachment]
Bijlagen
CF467C6C-1B16-4823-9BC1-45A6DB3F61DA.png
CF467C6C-1B16-4823-9BC1-45A6DB3F61DA.png (344.19 KiB) 450 keer bekeken
Hans
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door Meine »

Het verschil wordt vaak bepaald door de achterwielaandrijving bij bepaalde merken. Dat levert een hogere laadvloer op.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: nivo verschil woongedeelte - cabine ?



Bericht door Bob Diesel »

Koop een Frankia met dubbele bodem :idea:
En je vloer gaat vlak over naar de cabine

Misschien ook wl bij andere merk modellen met dubbele bodem
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nivo verschil tussen woongedeelte en cabine ?



Bericht door Peter LMC »

Hoe een 10 jaar oud topic weer tot leven komt. :-B
Plaats reactie