Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Beugeltje gemaakt want die tijdens de vakantie was los gekomen waardoor de klep van een bovenkastje niet meer dicht bleef.
Ventilator in het bankje gemaakt waar de LFP met AC lader in zitten zodat de warmte in het bankje er sneller uitgetrokken wordt, ventilator start alleen als de lader aan gezet wordt omdat dan de meeste warmte ontstaat.
Nieuwe start accu geplaatst want die was een dag nadat we terug kwamen leeg en de accu had het begeven.
En ook nog de bus gewassen want die zag er niet meer uit na alle graffel wegen in Zweden en Noorwegen.
Tomtom weer ge-update met de nieuwste truck kaart en zodra de nieuwe zuivere sinus omvormer binnen is dan gaan we weer op pad, kunnen we weer senseo koffie drinken :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door dedruivenplukker »

Een verse ruitenwisserarm, een vers stukje flexibele uitlaat en een verse APK tot sept 2023.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door PaulBng »

Bij het ophalen uit de stalling vanmorgen werd gemeld dat de start accu leeg was.

Vanmiddag, met alles uit, de min klem losgehaald en gemeten.
Begint met 370mA, na een paar seconden zakt het terug naar 240mA.

Dat is wat veel.

Dat wordt dus een zoekactie van het weekend.
Ik gok voorlopig op de Softclose... Maar waarom die soms wel en soms niet werkt met de hoofdschakelaar uit, is me nog even een raadsel dat opgelost moet worden.

Verder twee usb laders Ingebouwd:
Eén sigarettenaansteker ding in het dashboard vervangen een dubbele 2.1A usb lader, voor de tomtom
Eén sigarettenaansteker ding boven de dinette vervangen.
Derde gaat binnenkort in de achterkant van het keukenblok.


Paul
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4383
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jheeck »

Ik gebruik dat sigaretten ding boven de dinette juist met een USB autolader er in omdat mijn telefoon de standaard aanwezige USB contacten steeds overbelast...
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door gsm »

Verrassing, de omvormer kwam vandaag al binnen zonder extra kosten dus gelijk maar inbouwen.
Dat viel tegen want ik dacht even op zijn plek zetten en kabels aansluiten en klaar maar alles behalve dat.
Hij moest op de plek van de oude omvormer komen en die was groter maar die zit een beetje verstopt dus moeilijk bij te komen.
Eerst een lip gemaakt waar die in schuift en aan de voorkant met 2 schroeven vast gezet maar toen de afstandbediening plaatsen.
Gat maken war de afstandbediening in kom en vandaar een UTP kabel aanleggen naar de omvormer, daarvoor moest de koelkast er even uit.
Na een uurtje of 3 werk was ik tevreden en werkt alles goed, ook de senseo werkt nu goed :wink: :-B

Zo zit die verstopt
IMG_3818.jpg
IMG_3818.jpg (96.29 KiB) 440 keer bekeken
En zo wordt die bedient
IMG_3817.jpg
IMG_3817.jpg (71.37 KiB) 440 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Toon »

PaulBng schreef:
do 26 aug 2021, 17:50

Dat wordt dus een zoekactie van het weekend.
Ik gok voorlopig op de Softclose... Maar waarom die soms wel en soms niet werkt met de hoofdschakelaar uit, is me nog even een raadsel dat opgelost moet worden.

Paul
wij hebben hem vervangen naar een AGM stop & Go van 105 AH
deze schijnen tegenwoordig (door technici) aanbevolen te worden voor campers
ook de leverancier die had hem al klaar staan toen we daar aankwamen
we hadden vooraf gebeld of die een 110 AH accu op voorraad had als start accu in een camper
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
fred101060
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 18:40
Locatie: Purmerend

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door fred101060 »

Yellowtop van 74 ah vervangen door een Exide Sonnenschein GF 12 105 V dryfit gel drive accu 12V 105 Ah
Was wel wat groter dus gepiel om hem op zijn plaats te krijgen.
Fred die tegenwoordig met een T2 rondrijd.
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door staal571 »

Toon schreef:
wo 25 aug 2021, 12:00
inderdaad
een enkele as laten vervangen ben je zo €2000 of meer kwijt
en je wilt niet weten hoeveel er rond rijden met assen waar een nippel op zit maar geen gram vet erin
en dan zijn er nog garages die zeggen een rubber gelaagde as hoeft niet gesmeerd te worden
Nou ik kan je vertellen dat er rubber geveerde (AL-KO - Knott- Nieper - BPW en nog enkele kleinere merken) en staal geveerde assen welke nu onder een AL-KO camper chassis zitten, op de rubbergeveerde welke onder de meeste caravan zitten zit geen vetnippel waarom ook?, op een staalgeveerde as wel en die moet ook geregeld gesmeerd worden.

Peter
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door macfocus »

Grote beurt laten geven bij de garage.
Ook de remvloeistof moest vervangen worden en is dus ook gedaan.

Camper stond er verder netjes bij wat fijn is om te horen als je hem zelf particulier koopt en importeert.

Wel zijn en 4-tal aandachtspunten.
1. Remschijven en blokken vóór kunnen nog max 10K mee. Gezien de kosten die men rekent ga ik dat zelf volgend jaar doen. Da’s gen verwijt naar de garage, maar ik kan het gewoon zelf.

2. Zijmarkeringsverlichting achter. Die is niet aanwezig, want in buitenland blijkbaar niet verplicht. (Scijnt bij 70% van alle campes die ze zien zo te zijn.)

3. Dimlicht geeft verkeerd lichtbeeld. Schijnt te liggen aan de Philips lampen die ik erin heb zitten (van die lampen met een wat groene gloed. Had ik nog liggen toen er een normaal lampje kapot ging.)

4. De rechter keerring van de bak lekt iets. men heft voor nu de bakolie bijgevuld en de bol schoongemaakt. Er geen ruim een halve liter bij. We kijken het even aan, voeren na een 1000km een controle uit en als ie dan weer lekt, dan vervangen we de keerring.

Al met al blij mee.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Toon »

staal571 schreef:
vr 27 aug 2021, 18:16
Toon schreef:
wo 25 aug 2021, 12:00
inderdaad
een enkele as laten vervangen ben je zo €2000 of meer kwijt
en je wilt niet weten hoeveel er rond rijden met assen waar een nippel op zit maar geen gram vet erin
en dan zijn er nog garages die zeggen een rubber gelaagde as hoeft niet gesmeerd te worden
Nou ik kan je vertellen dat er rubber geveerde (AL-KO - Knott- Nieper - BPW en nog enkele kleinere merken) en staal geveerde assen welke nu onder een AL-KO camper chassis zitten, op de rubbergeveerde welke onder de meeste caravan zitten zit geen vetnippel waarom ook?, op een staalgeveerde as wel en die moet ook geregeld gesmeerd worden.

Peter
nou ik kan je vertellen dat je het zelfde zegt als ik :lol3: :lol3: :lol3:
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door macfocus »

Even bij de dealer langsgereden om te vragen of je een bumperhoek konden leveren.
Dat kon, ze hadden hem zelfs op voorraad liggen….
Met een beetje korting €400,-… :bang:

Kan de dealer ook niks aan doen, maar holy shit, wat een geld voor een stukkie plastic.
Ben allang blij dat we een bumper in delen hebben.
04A822E9-2D4F-46AF-949B-18ECECB3BCE9.jpeg
04A822E9-2D4F-46AF-949B-18ECECB3BCE9.jpeg (294.54 KiB) 1179 keer bekeken
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jasperenpriscilla »

Ik moet bekennen dat ik het niet vandaag heb gedaan maar 2 weken geleden op een camping aan de bodensee...

We hadden net een week door zwitserland gehobbeld met onze bertus. We kwamen erachter dat bergpassen best te doen zijn, maar soms terug moeten naar de eerste versnelling, dan schiet het toch echt niet op :P Al met al lekker avontuur gehad (en af en toe beste files achter ons gehad, maar stoppen op een steile bergweg vonden we minder slim dan door blijven pruttelen tot we boven waren (een keer stil moeten gaan staan, en dan wegtrekken dan komen we gewoon niet in de 2e versnelling tot het een beetje vlakker wordt) een 1.9td komt overal tegenop, dat weet ik zeker, maar snel zal het nooit gaan!

Kennelijk wel wat veel van de koppeling gevraagd. Eenmaal weer op vlakkere grond in duitsland een camping bij de bodensee gepakt. Ik moest half wegslippend in de modder een krappe plaats op manouvreren, en hij wilde eigenlijk niet meer in de 1, en de achteruit was de laatste tijd ook al vaak tandenpoetsen, en dat werd erger en erger...

Uiteindelijk stond ie op zijn plek, en na een paar bier en een schnitzeltje toch maar eens het camperforum opgedoken. En mijn monteur een appje gestuurd, We waren er snel achter, de koppeling kwam niet lekker vrij. Toen vond ik hier dat de juiste afstelling van de koppeling is als het pedaal van rem als koppeling even hoog staan. Snel gekeken, mijn koppelingspedaal zat 5cm lager in rust.

Eronder gekropen met mijn gereedschap, blijkt mijn koppelingskabel volledig door het stelbereik heen te zijn. gek genoeg is de kabel vrij nieuw (2jaar/7000km) en de koppeling nagelnieuw (1jaar/1200km). Mijn monteur vertelde wel dat hij mogelijk niet 100% het juiste type kabel had geplaatst toen.

Meer stelbereik was met ringetjes of een busje makkelijk te creeren overigens, had ik allemaal niet bij. Wel tyrips :lol3: dus 2 tyrips achter het stelmechaniek om de kabel getrokken, hiermee de kabel ongeveer 5mm korter afgesteld, pedalen netjes even hoog. En hij schakelt weer als een nieuwe camper!!!

Lang verhaal kort, ik heb 2 tyrips onder de camper gemonteerd. Daarna nog een 1500km vakantie weggetjes gereden, tyrips zijn een beetje gecomprimeerd, maar schakelt nog altijd soepeltjes :-B

Permanente oplossing wordt dat ik een busje ga draaien en die plaatsen. Zodat ik gewoon midden in het stelbereik kom te zitten. (vind het zonde om een andere kabel te monteren, het zit verder allemaal super in elkaar.)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door iSonic »

macfocus schreef:
za 28 aug 2021, 12:55
Even bij de dealer langsgereden om te vragen of je een bumperhoek konden leveren.
Dat kon, ze hadden hem zelfs op voorraad liggen….
Met een beetje korting €400,-… :bang:

Kan de dealer ook niks aan doen, maar holy shit, wat een geld voor een stukkie plastic.
Ben allang blij dat we een bumper in delen hebben.
04A822E9-2D4F-46AF-949B-18ECECB3BCE9.jpeg
Wij hebben zo'n plastic bak in de alkoof. Kun je je spulletjes in kwijt als je wil gaan slapen. Die gaan vaak kapot omdat je ze makkelijk kapot stoot als je het laddertje in de alkoof legt. Nieuw kosten ze 550 euro.....
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

jasperenpriscilla schreef:
ma 30 aug 2021, 20:52

Eronder gekropen met mijn gereedschap, blijkt mijn koppelingskabel volledig door het stelbereik heen te zijn. gek genoeg is de kabel vrij nieuw (2jaar/7000km) en de koppeling nagelnieuw (1jaar/1200km). Mijn monteur vertelde wel dat hij mogelijk niet 100% het juiste type kabel had geplaatst toen.
-----
Permanente oplossing wordt dat ik een busje ga draaien en die plaatsen. Zodat ik gewoon midden in het stelbereik kom te zitten. (vind het zonde om een andere kabel te monteren, het zit verder allemaal super in elkaar.)
Ik zou toch eerst even dit willen kortsluiten met de monteur. Het zou ook kunnen zijn dat de vingers van de diafragmaplaat te heet zijn geworden en verbogen. Zeker als hij eerst goed is geweest en nu, na 1200 km was uitgesteld. Trap je er doorheen, dan is het leed niet te overzien.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie