Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Metor schreef:
za 02 feb 2019, 15:24
En toch, alles aangesloten op de IVT. Meet deze slechts 16,9 Volt en pakweg 10 A terwijl de accu's beslist nog niet vol zijn.
Volgens dezelfde IVT zijn de accu's nu helemaal leeg
Jammer dat je toen de accu laadspanning niet erbij gemeten hebt om vast te stellen hoe vol de accu's waren.
Het zou ook kunnen dat de accu's slecht zijn en dat die de volle laadstroom niet op kunnen nemen, waardoor die beperkt blijft tot de gemeten 10A bij b.v. 14.4V max.
Andere meting die je zou kunnen doen. Sluit met een ampere-meter de parallelle zonnepanelen kort (zonnepanelen even afkoppelen) en lees de kortsluitstroom af. Dat is dan de momentane Isc.
Als die hoger is dan de laadstroom zijn de accu's vol (of slecht in staat de stroom op te nemen).
Ik was inderdaad een beetje chaotisch in dit opzicht.
Je hebt gelijk, ik had even de accu's opnieuw moeten nakijken.
Enige weken geleden had ik al het vermoeden dat ze niet goed zijn. Ze zijn echter nog niet zo oud en ook niet van een dubieus merk. Toch had ik al een forumlid ingeseind dat ik 3 LFP accu's ging bestellen, maar daar had ik nog even van afgezien. Na die controle, een paar weken geleden, leken ze toch goed.

De IVT pendelt elke sec naar een nieuwe waarde. Als die dat morgen weer doet, stop ik er weer even een SD kaart in om het op te nemen.
Ik durfde niet alle panelen samen te kortsluiten, want dan loop ik het risico dat de zekering in mijn meter het gaat begeven, en dat is ook weer een dure. Ik heb wel een reserve gekregen van een forumlid, maar ik ben er toch zuinig mee. Ik heb wel een Amperetang, maar die meet alleen maar wisselstroom.


EDIT:
Toch ga ik morgen eens kijken of ik iets kan vinden.
Ik heb nu de kachel met aanjager aan. Accuspanning is nu 12,5 volt.
Maar......zodra ik op de computer een pagina ververs, hoor ik de aanjager zachter lopen. :shock:
Zodra de nieuwe pagina op het scherm staat, gaat de aanjager weer sneller.

Vroeger had ik alle verbruikers rechtstreeks op de accupolen. Nu zitten ze via de regelaar. Misschien, en ik hoop het, is daar ergens toch iets niet helemaal goed.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Janpinz »

Dat laatste werd mij pas nog met klem afgeraden.....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

zit er niet ergens in het circuit een grote overgangsweerstand, die van invloed is zo gauw er een redelijke stroom in of uit de accu,s gaat, die meet je bijna niet met enkel een voltmeter maar zo gauw er amperes gaan lopen gaat die van invloed zijn.
met de (milli)volt meter op het begin en het eind van dezelfde draad meten onder een redelijke belasting wat de spanningsval over die draad MET de aansluitpunten is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door mfellman »

Vandaag weer even bezig geweest. Hout en electra.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Atoz »

Hoofdnoorman schreef:
za 02 feb 2019, 18:33
Maar......zodra ik op de computer een pagina ververs, hoor ik de aanjager zachter lopen. :shock:
Zodra de nieuwe pagina op het scherm staat, gaat de aanjager weer sneller.
Gebruik je nog altijd deze?
old-time-problems_o_1849055.jpg
old-time-problems_o_1849055.jpg (83.34 KiB) 536 keer bekeken
Misschien toch eens overwegen om een nieuwe te kopen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Katwee
Berichten: 877
Lid geworden op: vr 06 mei 2005, 20:40

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Katwee »

mfellman schreef:
za 02 feb 2019, 23:19
Vandaag weer even bezig geweest. Hout en electra.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Hoeveel verdiepingen komen er in ? :wink:
Gr. K2
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door mfellman »

De kelder volgt nog

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

ON4BGC - Guido schreef:
zo 03 feb 2019, 0:12
Hoofdnoorman schreef:
za 02 feb 2019, 18:33
Maar......zodra ik op de computer een pagina ververs, hoor ik de aanjager zachter lopen. :shock:
Zodra de nieuwe pagina op het scherm staat, gaat de aanjager weer sneller.
Gebruik je nog altijd deze?
old-time-problems_o_1849055.jpg

Misschien toch eens overwegen om een nieuwe te kopen.
Ik heb een laptop. Als ik de voeding los maak en op de batterij werk is er natuurlijk geen probleem.

Afgelopen zomer heb ik de voeding van de computer en alle 12 Volt aansluitingen voor de laders etc (dat wat niet standaard al in mijn camper zat), afgetakt van de uitgang van de IVT regelaar. Deze kan 30 Amp aan. Waarschijnlijk is toch de totale belasting niet zo in orde en hoor ik dus het spanningsval als er een ventilator aan staat. Deze stroomvoorziening gaat dus weer rechtstreeks aan de accu. Dat wilde ik vandaag doen, ware het niet dat plotseling vanochtend de IVT weer goed aangeeft en de accu's volop laadt. ::S
Dat komt goed uit, want het waait hier als een gek en ik moet de luiken en vloerbedekking er uit hebben om alles netjes te maken. Vind ik niets bij dit weer. Ik heb dus besloten om de boel de boel te laten en alleen op te treden als het noodzakelijk is. De laatste weken zal het nog wel goed gaan, thuis maar eens netjes alles aansluiten, met misschien 3 nieuwe LFP à 100 Ah. De zonnepanelen zijn prima, maar misschien komen er ook nieuwe panelen op het dak. Gewoon omdat ik het dan maar gelijk netjes wil hebben.
Mijn Hartal dakluik is defect en daar is een lipje van het handvat afgebroken. Nu was dat toch een onding (klap/schuifdak). Ik denk dan ook dat ik een 3 laags frame maak van Acrylglas en deze in het gat in het dak lijm. Dat wordt dan dus een 3 laags Thermopane. Daar overheen komt dan ruimte voor een paneel en daar schijnt nog altijd wat licht door.
Het zonnewering van dat dakluik is bijna altijd dicht omdat ik geen instraling wil hebben. Alleen in de winter was het handig. Overigens blijft het frame met de zonnewering gewoon zitten. Anders moet ik het plafond ook nog afwerken van binnen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

nu doet opeens de ivt het weer goed?, dan word het eens tijd om dat ding eens openteschroeven en op een slechte soldering te inspecteren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb dat soort dingen steeds weer.
Magische krachten.
Als ik kom te dreigen met en stuk gereedschap, geven ze zich over. :-B

Ja, hij deed het een uur geleden prima.
Nu, 10 seconden geleden, springt hij weer van hak op de tak.

Ik zie het wel, heb er schoon genoeg van en kijk het thuis wel na tenzij er een calamiteit ontstaat.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

ergens een slecht contact, en dan flink wat amperes, zou voor mij de aanleiding wezen meteen de oorzaak te vinden en te verhelpen, stel je voor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door bertt »

Inderdaad, zijn er hier al meerdere door 12V stroom perikelen de hens in gegaan :(

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Zodra het weer rustig is zal ik dit gaan doen.
Nu stormt het en komt er niets van terecht. Alle contacten zijn goed en geen verspilling. Ik denk eerder aan het relais in de IVT (vervuild?).

Maar de nieuwe regelaar ligt al klaar, de BMV 712 van Victron wordt besteld en ik denk ook drie nieuwe LFP accu's. Mogelijk ook een aantal nieuwe panelen. Eind maart zal het allemaal wel in orde wezen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

succes Rudy

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie