Klap of niet klap

Algemene campervragen en -opmerkingen.
D-J
Berichten: 89
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 18:27
Locatie: Over den IJssel

Klap of niet klap



Bericht door D-J »

Misschien heb je het al door; we zijn echt aan het zoeken.
Om maar met mn vader te spreken "De centen branden je in de handen" :lol: :wink:

Twijfel tussen bv. een Pössl of toch een VW Westfalia, daar komt het toch wel op neer. Wij hebben het meest met een westfalia, maar snappen wat een Pössl kan bieden.
Maar goed, ook zeker mijn vrouw vind zo'n westfalia gewoon wat hebben. Daarbij hebben we reeds 2 vakantie gebruik gemaakt van een westfalia-achtige.

De vraag van dit moment is: Zouden we dan een klapdak of een vastdak (een zgn. compact-dak) willen?

Zijn hier menschen die dezelfde keuze ooit hebben gemaakt? En waarom hebben jullie toen daarvoor gekozen?

BVD :!: :D

D-J
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2479
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:



Bericht door rob2 »

Hallo D-J

Wij hebben eerst (onze probeercamper) een klapdak gehad.
We hadden nog niet zo in de gaten dat het camper-kampeerseizoen
12 maanden per jaar zou zijn, en da's fris met een hefdak :lol: .
We hebben dus na een half seizoen besloten om de hefdak in te ruilen
(zelfde geld teruggekregen :D ) voor een VW westfalia Exclusive, dus met
hoogdak, en eigen toilet(ruimte), zodat je minder "camping"afhankelijk bent.
Uiteraard kun je met een porta potti ook nog wel in je eigen sanitair voorzien.
Ik zou voor een compact/hoogdak kiezen.
Maar het ligt misschien een beetje aan het gebruik, als het ook je dagelijkse auto is, heb je weer andere prioriteiten.

Succes
Gr.
Rob
Groet,
Rob
frame

hefdak of vastdak



Bericht door frame »

Een hefdak heeft een aantal voordelen:
1. je bus is lager; daardoor krijg je bijvoorbeeld gemakkelijker kano's bovenop (dat hadden wij) of iets anders (zoals bagagebox);
2. je betaalt minder voor een overtocht met een ferry; in de meeste gevallen de 2 mtr. hoogte van een VW is een kantelpunt in de tarifering;
3. je vangt minder wind; dat scheelt brandstof (en veelvuldig bijsturen);
4. je campertje (wij noemden het een "reiswagen") lijkt meer op een gewone bestelbus, valt dus minder op en kan gewoon op een parkeerplaats voor je huisdeur staan;
5. je kunt de reiswagen beter als gewone auto gebruiken;

Een hefdak heeft ook nadelen:
1. je hebt minder vaste bergruimte; je moet dus -voordat je geinstalleerd bent voor de nacht- eerst alles ompakken;( wij hadden veel bagage in tassen die, als we reden, achterin lagen en/of op de achterbank); als we ergens stonden lag veel bagage bovenin; we sliepen op de neergeklapte bank beneden;
2. je moet, wil je achterin kunnen staan, het dak eerst omhoog doen; overigens is dat een fluitje van een cent;
3. het is minder goed geisoleerd of te isoleren dan een vastdak; overigens heb je prachtig isolatiemateriaal speciaal voor hefdaken (zie Reimo-catalogus);

Ik praat in de verleden tijd omdat we sinds begin dit jaar zijn overgestapt van een VW California met hefdak (meer dan 15 jaar gehad) naar een Karmann Davis 590 FB (buscamper). De belangrijkste reden was het hebben van een wc aan boord en het bed overdwars achterin, zodat je niet steeds alles hoeft over te pakken/ombouwen. Bovendien kan iemand nu een dutje doen na een heftige fiets- of kanotocht of gewoon eerder naar bed dan de ander.
D-J
Berichten: 89
Lid geworden op: do 04 dec 2008, 18:27
Locatie: Over den IJssel



Bericht door D-J »

Kijk, dat zijn de verhalen. bedankt hoor!!!

Enne "keep'em coming" zou ik zeggen :!:
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:



Bericht door vwbusje »

Wij hebben 5 jaar lang een hefdak gehad, erg handig en comfortabel.
Maar na een aantal keren met storm te hebben gestaan in Schotland waarbij we het dak moesten laten zakken omdat we bang waren dat het doek zou gaan scheuren hebben we nu een compactdak.
Voordeel, je hebt minder last van wind en koude van buiten.
Comfortabeler, het compactdak heeft vaste kastjes bovenin zodat je niet elke keer je bagage moet verplaatsen. Minder condens in de auto omdat alles echt dicht is.
Nadeel is de hoogte van 2,5M je kan gewoon niet overal komen.

Belangrijk is de vraag zou je weer zo'n auto kopen? ja en dan ook een compact dak of een vast hoogdak. Dat gedoe met zo'n hefdak heb ik gehad.

Leo
Gebruikersavatar
Jansje
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 03 sep 2008, 20:26
Locatie: Hoorn



Bericht door Jansje »

Hallo D-J,

Ook ik heb vorig jaar een keuze gemaakt.
Klapdak vond ik geen optie, wil ook met de camper naar de wintersport.

Een andere eis die ik had was toilet en douche, maak veel fietstochten en dan wil kunnen douchen.
Ook motorairco had ik als belangrijk +punt op mijn lijstje staan.

De zoektocht bracht me bij een Westfalia specialist in Nijverdal. Daar mijn wensen besproken en de verkoper vertelde me toen dat hij iets heel bijzonders had ingeruild een Dehler.
De Dehler 5.4 Optima is een iets verlengde T4 met en douchemogelijkheid en wc en verwarming , 2 hh accu's en keukentje.
Het dak is wat verhoogd, stahoogte ca 190 cm

2 slaapplaatsen op de uittrekbare bank en een noodslaapplaats in een hangmat.

De Dehlers zijn echter altijd 10-11 jaar oud, want de fabriek ging in 1999 failliet.
De mijne had slechts 102.000 km gelopen VW t4 2,5 TDI, bouwjaar 1998

Ben er zeer tevreden mee.

Succes met je zoektocht.


Groet

Jans
In "La Strada Nova ", sla ik "nieuwe wegen" in................
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Wij zet net terug uit Normandië.
Het lijkt erop dat de populariteit van de VW t4 - t5 camper aan het teruglopen is.
Mij valt op dat je op camperplaatsen bijna geen T4 of T5 meer tegen komt.
Daar in tegen kom je de Possl campers volop tegen.


Hoog dag is windgevoelig en het verbruik is hoger.
Je valt bij de tolwegen in een hogere categorie. (klasse 2 Frankrijk).

Gebruik je de camper ook voor woon werkverkeer dan zou ik kiezen voor een klapdak.
Gebruik je de camper vnl voor het camperen dan zou ik kiezen voor een hoogdak.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Voordelen van een hefdak:

Je past in de meeste nieuwe parkeergarages
Laag verbruik door geringe hoogte, goedkoper toltarief op wegen en bruggen, lager veerboot tarief.
Is lichter, dus minder wegenbelasting en verbruik.
Geschikt voor dagelijks gebruik.
Goede ventilatie, koel in de zomer.
Meer "kampeergevoel".
Wc/douche aan boord meestal niet mogelijk.

Vast dak:
Warmer in de winter, minder last van lawaai van buitenaf, hoger brandstofverbruik, meer kastruimte, minder gedoe met ombouwen.
Zijwind gevoeliger.
Minder kans op lekkage/defecten aan het dak.


Weer eens iets anders als een VW bus:
Burow alibi op peugeot expert basis.

http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
Anita67
Berichten: 103
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 11:30
Locatie: Eerbeek



Bericht door Anita67 »

Eigenlijk is alles al gezegd.
Wij hebben heel bewust voor een hefdak gekozen omdat we 'm ook voor dagelijks verkeer gebruiken.
Ja, we hebben iets minder bergruimte, maar ach, overal zijn winkels.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:



Bericht door henk en lila »

Alles is inderdaad al gezegd, op één ding na: als je zoals wij een bestaande bus laat ombouwen, is het prijsverschil relatief gering; zeg maar 1500 of 2100 euri's.
En zoals onze dakbouwer zei: wanneer zit je in je campertje? Als het koud, nat en/of donker is. Hefdak gaat niet zo goed samen met koud en nat.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Aagje
Berichten: 1654
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 14:30
Locatie: Rotterdam



Bericht door Aagje »

Wij hebben de afgelopen jaren allerlei soorten en maten gehuurd.
En als je alleen de zomermaanden weg gaat vinden wij een hefdak prima, lekker geventileerd slapen ook, en een beetje het tentkampeergevoel. We hebben ook eens een Ford Nugget met verhoogd compactdak gehuurd. Ik kreeg het Spaans benauwd onder dat verhoogde dak ’s nachts, net alsof je levend begraven was.
Nadeel van een bus met vastbed achterin vind ik de krappe dinetteruimte als het eens slecht weer is. Tot nog toe is ons de Globecar Trenscout en de Possl for2 het best bevallen, met een ruime dinette achter en snel om te bouwen tot een bed.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Wij hebben ook lang met die vraag geworsteld...

De Volkswagen heeft ons inziens een té smal bed, vooral als het 's nachts erg warm is.
En met klapdak gewoon té weinig opbergruimte. Wij hebben een T3 gehad met verhoogd
dak, daar konden we tassen op kwijt, twee stoelen en een tafel etc.

Een Possl daarentegen, mooi hoor. Maar wel helemaal volgebouwd, met zo'n WC/douche
erin. Je kunt elkaar niet meer passeren, en een keukenblok in de deuropening is wel
het laatste wat we zouden willen!

Nou hebben we zelf een Fiat Ducato (verlengd/verhoogd, model Possl) ingebouwd, min
of meer als een Volkwagen! Ideaal voor ons: twee omdraaibare voorstoelen met direct
daarachter aan beide kanten een uitklaptafeltje. Ook achter de bijrijderstoel: een
Porta Potti, overdag met een jasje aan (niemand ziet 'm...).

Recht tegenover de grote schuifdeur het keukenblok: goede werkhoogte, 50cm diep en
130cm breed. Vóór het keukenblok, als je instapt, een open ruimte van 130 x 180cm!
Je zou er met 4 man aan een "sta-tafeltje" kunnen hangen :lol:

Achterin een ruime 4 persoons dinette, die 's avonds in een handomdraai wordt
omgebouwd naar een bed van 140 x 190cm. Ik snap wel dat mensen balen van het bed
opmaken, maar dat geldt niet voor ons: Femma staat binnen, aan de ene kant van
het bed, ik sta buiten tussen de achterdeuren aan de andere kant van het bed. Zo
samen is het een paar minuten: kussens plat, hoeslakens eromheen, dekbed bij het
voeteneind instoppen. Die spullen stoppen we overdag weer op het "zoldertje" achterin,
ook afgekeken van Volkswagen (dekbed-rol bovenin links op de foto).

Afbeelding

Op de foto nog net te zien: links en rechts bovenin een "boekenkastje", hadden we niet
in de Volkswagen.

Zijn we met zijn tweeën dan doen we in voor- en najaar vroeg "het bed plat". Ik zit
dan nog lekker op mijn bestuurdersstoel achter mijn laptop of mijn kortegolfzendontvanger.
Femma ligt bijvoorbeeld fijn even te lezen op bed. Als we hele dagen weg zijn, bij
het bezoek aan een grote stad bijvoorbeeld, laten we het bed liggen. We kunnen
immers ook prima in de omgedraaide stoelen zitten?

Afbeelding

Probleem alleen: je ziet dit vrijwel niet te koop... Dus ben ik hem zelf gaan bouwen.
Aan de andere kant: er zijn genoeg bedrijfjes waar je een camper kunt láten bouwen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Ha ha heerlijk he als dat geld brand.
Hoop dat jullie wat mooi op de kop tikken.
Nou we zullen wel zien wat het gaat worden .
Iedergeval veel voor pret. :wink: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Possl-tje
Berichten: 3497
Lid geworden op: di 21 dec 2004, 16:33
Locatie: Somewhere over the ocean
Contacteer:



Bericht door Possl-tje »

Persoonlijk vinden wij de nadelen die Aloys opnoemt bij de Pössl niet zwaarder wegen als de voordelen.
Het is natuurlijk je eigen keuze.
Als we onderweg zien wat een geklooi in de westfalia's dan zijn we blij met ons Pössl-tje.
Ook onze buurman had een westfalia, maar heeft na 4 jaar toch maar ingeruild voor een Pössl.
Nogmaals, dit is slechts mijn mening. :wink:
Groetjes van Jan

Met de Pössl en TomTom, kom ik dra weerom.
Typ- en spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie