Boete laadvermogen Zwisterland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

wolf schreef:Hetis mogelijk dat ik nu het hele forum over me heen krijg, maar:
het valt me op dat er heel wat campers 'serieus flirten' met het max. gewicht. :shock:

Hoe spijtig het ook moge wezen, maar het is toch normaal dat je bij een overschrijding beboet wordt?
Je het helemaal gelijk. Het maximum gewicht is er niet voor niets. Remmen en vering is daar helemaal op afgestemd.

Ik vraag me af of iemand met een camper van 3500kg ook over een brug rijdt met een max toelaatbaar gewicht van 3000kg

Groeten,
Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Chris & Reina
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 19:46
Locatie: Hoorn
Contacteer:



Bericht door Chris & Reina »

Hoi Pieter

je heb mazzel gehad want ik ben 3 jaar geleden ook aan gehouden aan de duitse kan ik was op weg naar Italie ik moest in Zwitserland 300 euro betalen en ik mocht niet verder moest omdraaien op de grens.
Maar dat was nog niet alles toen Duitsland ook nog eens 300 euro boete en niet verder mogen rijden moest maar een bus huren om het over gewicht in te doen .
ons gewicht was toen 3200 kilo maar ik mag toch 3500 kilo wegen
dit was met mij oude camper ik heb hem meteen verkocht was er helemaal klaar mee
Voor ik in Italie was kosten de vakantie al twee keer een boete van 300 euro en bus huur dit kosten voor veertien dagen 1000 euro totaal was het 1600 euro
Ik zei toen ik ga nooit meer naar of door zwitserland en heb dat niet meer gedaan .
p.s ook waren we de paspoorten 24 uur kwijt we hebben 24 uur moeten wachten aan de grens om weer weg te kunnen

Ben er nog ziek van

Groet Chris & Reina
groetjes Chris & Reina
www.mihoentjuh.nl
De touringcamper is nu klaar !

Van horen zeggen, komen de leugens in het land.
Campervan
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 12:44
Locatie: Breda



Bericht door Campervan »

Even vooraf, Pieter, ik begrijp je frustratie én je boosheid na zo’n vervelende ervaring tijdens je welverdiende vakantie, maar…… In onze westerse miljoenen-mensen-maatschappij zijn ontelbare regeltjes noodzakelijk om alles een beetje in goede banen te leiden. Zonder die regeltjes zouden we met z’n allen -naar goed middeleeuws gebruik- zijn overgeleverd aan het recht ven de sterkste….. In dat oerwoud van regeltjes heb ik dan nog het minste moeite met de (verkeers-) veiligheidsvoorschriften! (Een gevoel van) Veiligheid is toch iets wat we allemaal graag willen?

Een max. totaalgewicht, max. aslasten en daarbij behoren max. laadvermogen, veilig afgestemd op de technische spec’s van het voertuig, zijn onmisbaar voor een veilig wegverkeer. Ik heb daar in principe géén enkele moeite mee, sterker, ik juig duidelijke en adequate regels op dit vlak toe!
De bovengrens voor wat je met een klein rijbewijs mag besturen, is óók zo’n veiligheidsmaatregelregel. Wat ik (in NL) mis is een functonaliteitstoets voor dat men een kenteken afgeeft voor grensgevallen als de zg meubelbakken, grote campers, opleggers ed. Een handelaar in piepschuim of eendedons komt natuurlijk een nog heel eind. Maar voor een 20m3 meubelbak met 730kg laadvermogen, de chauffeur en zijn potige bijrijder daaronder begrepen, zou gewoon géén (B-) kenteken moeten worden afgegeven. En hetzelfde geldt in mijn opinie voor een bakwagen met een 2-tons-kraan of voor grote alkoof met 6 slaapplaatsen / 9 zitplaatsen!

Dat er in zulke gevallen structureel zal worden overbeladen, kun je op je klompen aanvoelen.
De bestuurder is verantwoordelijk! We gaan –neem ik tenminste aan- voor ons plezier met vakantie. Elk probleem of conflict onderweg is er één teveel. Zorg daarom ook dat je voertuig technisch, juridisch én adminstratief tiptop is. Een nieuwe wagen in gebruik nemen? Maak een beladingslijst, stouw alles volgens de regeltjes van de kunst en rijdt met alle inzittenden er ook in, naar de weegbrug. Nu géén trucjes met (bijna) lege tanks, verwijderde gasflessen etc. Weeg het totaal én de afzonderlijke assen. Te zwaar? Ga niet knutselen met zwaardere of met hulpveren maar breng het gewicht gewoon terug door zoveel als nodig “overbodige” spullen van de lijst te schrappen en thuis te laten.

Ik denk dat iedereen die regelmatig reist wel een aantal –min of meer- negatieve reiservaringen kan ophoesten. Voordat we de schuld hiervan gaan leggen bij en onze frustraties gaan afreageren op één enkele individuele ambtenaar moeten we toch even tot 10 tellen denk ik. Criminelen en corruptie vind je in elk land en zeker NIET alleen bij de overheid. Daarnaast zijn ook ambtenaren gewoon mensen. Misschien had die Zwitser net zijn lievelingshuisdier begraven of was hij door zijn vrouwtje voorgoed buiten de deur gezet? Of spaart ie van zijn karige salaris al jaren voor een eigen campertje en was dat ook dit jaar weer net niet voldoende gebleken voor een serieuze aankoop? Om op die ene ervaring gelijk maar met héél Zwitserland af te rekenen, is in mijn ogen een beetje kortzichtig. Temeer nog waar het hier een duidelijk geval van eigen schuld (mét voorbedachte rade –het zal zo’n vaart niet lopen-??) betreft.

Mijn advies: als je gaat reizen, bereidt dat dan goed voor, zorg dan dat je handeltje in ELK land waar je komt de toets der kritiek kan doorstaan. Lukt dat zo snel niet, blijf dan nog even thuis en maak eerst de zaak goed in orde. Je kunt dan vervolgens fluitend elke (politie-) controle doorstaan. Dat geeft een veel beter vakantiegevoel!

Een veilige, probleemloze reis voor iedereen die gaat, groetjes, Henk.
Groetjes, Henk
____________________________________

Het is beter rijk te leven dan rijk te sterven.
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Geen speld tussen te krijgen Henk, ben het er helemaal mee eens.
Alleen frustrerend als je camper nieuw en leeg maar een laadvermogen heeft van twee inzittenden, hoe moet je dat aanpakken? De leverancier verantwoordelijk stellen? Lijkt mij de beste optie.... want frustrerend blijft het.

Groet, Willem
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Henk,

Je had het niet beter kunnen opschrijven.

Jacuqes
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Hymercamp schreef:Geen speld tussen te krijgen Henk, ben het er helemaal mee eens.
Alleen frustrerend als je camper nieuw en leeg maar een laadvermogen heeft van twee inzittenden, hoe moet je dat aanpakken?

Groet, Willem
Hoi,
Mischien moet of had men de camper dan niet moeten kopen?:wink:

Groeten,
Jaap
suurdannet
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 06 aug 2006, 17:01

Overbelading Zwitserland



Bericht door suurdannet »

Ook wij zijn aangehouden (29-6-2006) bij de grens van Zwitserland-Duitsland en moesten op de weegbrug. In totaal waren we 500 kg te zwaar. Massa ledig voertuig op kenteken 3100 kg. Maximum massa voertuig 3500 kg. Maximum last as voor 1850 kg en achter 2120 kg.
Wij zelf waren altijd in de veronderstelling dat er gewogen werd zonder personen in de camper. Wij, twee volwassen en twee tiener kinderen wegen alleen al meer dan 300 kg. Onze camper weegt dan al meer dan 3400 kg en dan hebben we verder nog niks.
Achteraf ga je rekenen: 70 liter diesel (70 kg), 50 liter water (50 kg), 2 gasflessen (25 kg), fiets (25 kg), boot + motor (75 kg), tv (12 kg), tentje (10 kg), kluis (8 kg), kleren, eten en drinken ga zo maar door.

Hebben tijdens de aanhouding nog contact gehad met onze dealer, deze vertelde dat begin 2005 de regels zijn veranderd. Personen worden nu mee gerekend en voorheen niet.

Tijdens het wachten op de politie, mochten verder alle andere campers/caravans doorrijden, dit waren allemaal Duitsers. Wij hebben gehoord dat zij met een gewoon B/E rijbewijs tot 4500 kg mogen rijden. Waarom wordt dit in Nederland trouwens niet bijgesteld tot 4500 kg. We zijn nu toch één Europe. :?: De Zwitserse Douane weet gewoon dat bijna elke Nederlander te zwaar is.
Onze boete was 300 euro, we mochten gelukkig wel doorrijden maar de hele reis denk je wel van als ze ons nu maar niet weer aanhouden.
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Overbelading Zwitserland



Bericht door Hymercamp »

suurdannet schreef:Ook wij zijn aangehouden (29-6-2006)

.....Hebben tijdens de aanhouding nog contact gehad met onze dealer, deze vertelde dat begin 2005 de regels zijn veranderd. Personen worden nu mee gerekend en voorheen niet.....
Weer bedacht door een "wakkere" Europese ambtenaar? Hierdoor komt toch bijna iedereen in de gevarenzone? Fijn om regels even te "veranderen", brengt zo gelijk een hoop geld in het laatje.
Kijk, over veiligheid valt niet te twisten, maar laat geen mensen een camper kopen, dik BTW en BPM betalen en daarna hen het rijden ermee onmogelijk maken.

Dat wordt in ieder geval lijnen geblazen voor ons camperaars..... iedereen twintig kilo (of meer) afvallen? :cry: :cry: . Alhoewel, dat zet hier dan ook weinig zoden aan de dijk.... maar wat nu?

Dit probleem misschien neerleggen bij de NKC, zodat deze belachelijke regel op ministerieel niveau besproken kan worden? Straks mogen we ook nog wegenbelasting gaan betalen voor het gewicht van de auto plus dat van de inzittenden....

Groet, Willem
Kries



Bericht door Kries »

javanes schreef: Ik vraag me af of iemand met een camper van 3500kg ook over een brug rijdt met een max toelaatbaar gewicht van 3000kg
Jacques
Jazeker,
zelf een camping gezien in N-Duitsland die op de 'verkeerde' oeverzijde een camperplaats heeft voozien. Houten brug max 2T. En de camperplaats stond vol met 'groooote' duitsers....
Heb met mijn 4T wat verserop overnacht.
K
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Overbelading Zwitserland



Bericht door javanes »

suurdannet schreef: Hebben tijdens de aanhouding nog contact gehad met onze dealer, deze vertelde dat begin 2005 de regels zijn veranderd. Personen worden nu mee gerekend en voorheen niet.
Weer zo'n onzin dealerpraatje.

Personen telden altijd al mee voor het maximum gewicht.
Onderstel, veerpakket en remmen zijn afgestemd aan het totaalgewicht.

Groeten
Jacques
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Chris & Reina
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 19:46
Locatie: Hoorn
Contacteer:



Bericht door Chris & Reina »

Weer zo'n onzin dealerpraatje.

Personen telden altijd al mee voor het maximum gewicht.
Onderstel, veerpakket en remmen zijn afgestemd aan het totaalgewicht.

Groeten
Jacques
dus als ik het goed begrijp heeft de camper die ik nu heb dus andere veren en remmen want hij is terug gekeurd van 4500 naar 3500

Groet Chris & Reina
groetjes Chris & Reina
www.mihoentjuh.nl
De touringcamper is nu klaar !

Van horen zeggen, komen de leugens in het land.
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Overbelading Zwitserland



Bericht door Hymercamp »

javanes schreef:
suurdannet schreef: Hebben tijdens de aanhouding nog contact gehad met onze dealer, deze vertelde dat begin 2005 de regels zijn veranderd. Personen worden nu mee gerekend en voorheen niet.
Weer zo'n onzin dealerpraatje.

Personen telden altijd al mee voor het maximum gewicht.
Onderstel, veerpakket en remmen zijn afgestemd aan het totaalgewicht.

Groeten
Jacques
Hoi Jacques,

Als dat zo is, heb ik niets gezegd. Dus alle passagiers worden meegewogen bij een controle...? Gezinnetje met pubers weegt al gauw 260 kg ....
Bagage, linnengoed minstens 150 kg, schoonwatertank, chemisch toiklet, fietsen, gasflessen....
Al gauw zo'n 450 kg zonder enige extra's, heb ik nog geen flesje wijn, etenswaren etc. meegerekend.
Wat is het gemiddelde vrije laadvermogen van een moderne camper? Volgens mij niet veel meer dan zo'n 400 kg. ai..ai...

Groet, Willem
Chris & Reina
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 19:46
Locatie: Hoorn
Contacteer:



Bericht door Chris & Reina »

Dus dan allemaal maar een aanhangwagentje mee nemen dat is de oplossing voor dat probleem
denk ik want dan zit je niet zo snel met over gewicht :cry: :cry:


Groet Chris & Reina
groetjes Chris & Reina
www.mihoentjuh.nl
De touringcamper is nu klaar !

Van horen zeggen, komen de leugens in het land.
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Hymercamp »

Chris & Reina schreef:Dus dan allemaal maar een aanhangwagentje mee nemen dat is de oplossing voor dat probleem
denk ik want dan zit je niet zo snel met over gewicht :cry: :cry:


Groet Chris & Reina
En ik was al zo blij dat ik van die sleurhut af was....
Plaats reactie