We zijn net terug van een supervakantie uit Oostenrijk, N-Italie en ... Zwitserland.
Alles goed bevallen behalve Zwitserland. Waarom ?
Via Merano in Noord-Italië (een super mooie en interessante stad overigens, net als Bressano (Brixen)) reden we via de Ofenpas naar Zwitserland. Zwitserland in ging nog (ook al een onprettige douana controle gehad, maar goed), maar Zitserland uit een dag later was een ander verhaal. Ik stop bij de douane op de normale plek maar de douane-ambtenaar vond dat ik niet goed stond. Ik had volgens hem eerder (op een door hem onduidelijk gegeven handgebaar) op een andere plek moeten gaan staan. Op zeeer strenge wijze zei hij dat ik een stukje door moet rijden om daarna een U bocht moest maken om op een andere plek te gaan staan waar een weegbrug stond. Nadat ik daar stond vroeg hij meteen om de autopapieren en ik vermoedde al meteen welke kant hij op wilde. Nadat uit de kenteken papieren het laad vermogen niet bleek moest ik de motorkap openen. Op een plaatje stonden 3 gewichten:
2800 kg
1. 1550 kg
2 1680 kg.
Hij zei dat het max laadvermogen 2800 kg was, en dat ons gewicht 3100 kg was. Een overgewicht dus van 300 kg en dat wij de zaak konden schikken zonder tussenkomst van de politie na een betaling van een boete van 200 Zwit. franken (is ongeveer 130 euro).

Na een hele discussie waarbij de chef erbij werd gehaald kwam ik toch niet onder de boete uit. En aangezien de toon steeds onvriendelijker werd en hij dreigde met de politie (met een hogere boete) koos ik eieren voor mijn geld en heb dus betaald.
Vragen:
is het juist dat het max. totaal gewicht van de auto incl belading, personen etc inderdaad 2800 kg is ?
We hebben een Burstner Alkoof (A 570 ?) op Fiat Ducato uit 1989.
Op het kentekenbewijs staat bij type: 280 MA7 kampeerauto,
massa ledig voertuig 2320 kg
Het max totaalgewicht staat niet op het kenteken.
Uit het instructieboekje van Fiat Ducato staat dat het laadvermogen ongeveer 3100 kg bedraagt (hier had hij overigens geen boodschap aan, het kenteken en/of het typeplaatje in de motorruimte waren volgens hem bepalend).
Nu ben ik gaan rekenen:
20 kg ivm een extra reservenband incl velg
50 kg ivm 2 gasflessen (de normale die in de gasruimte horen)
40 kg ivm halfvolle watertank (is een aanname)
20 kg ivm vuilwatertank
10 kg ivm toiletwater
30 kg ivm scooterdrager (schatting)
10 kg ivm fietsendrager (schatting)
50 kg ivm 3 fietsen (schatting)
10 kg ivm topkoffer
10 kg ivm inhoud topkoffer
10 kg ivm gereedschap (schatting)
170 kg ivm 2 volwassenen en een kind
430 kg totaal
en nu heb ik niet eens zaken als kleding , schoenen, borden en bestek, voedingsmiddelen meegenomen.
Is het laadvermogen inderdaad 2800 kg - 2320 = 480 kg ?
Hoe kan het totaalgewicht "volgens het instructieboekje" dan zoveel hoger zijn?
Kennelijk ben ik nog 300 kg over het max toelaatbare tot.gewicht gegaan.
Waar kan dit dan in zitten ?
Kleding hadden wij zeeeer weinig meegenomen, en ook geen 20 kg aardappelen.
Mijn motto is dat zij mogelijk gelijk hadden maar ik vind het wel zeer flauw om de Zwitserse staatskas op een dergelijke manier te spekken.
Ik zeg niet snel "nooit meer" maar de kans dat wij nog ooit naar Zwitserland gaan is wel zeeeer klein. Wij vonden het basis van een dag Sankt Moritz sowieso al een koel berekend volk, maar goed op basis van een dag mag je geen mening vormen, dat weet ik ook wel.
Dat je een boete moet betalen als je in overtreding bent, vooruit dan, maar de manier waarop werd gecommuniceerd. Te triest voor woorden...
Zelfs de Italiaanse douane beambte 10 meter verderop vond het een zielige vertoning van de Zwitsers !!! Denk ook niet echt dat deze 2 landen boezemvrienden zullen zijn ... Daarvoor schillen de enthousiaste warme Italianen veel te veel van de koele berekenende Zwitsers.
Nog iets: toen wij terug reden werden in de buurt van Karlsruhe op een parkeerplaats alle campers en caravans richting Oostenrijk uit het verkeer gehaald . Ik vermoed dat dit ook met controle van de papieren en gewicht te maken heeft. Kan dit kloppen ?
Kennelijk worden dit soort controles ook in Duitsland gehouden. Heeft iemand hier ervaring mee. (Vast voor de volgende keer, kunnen we vast gaan sparen)