Tweedehands campers veel te duur in Nederland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

gast schreef:
dus jan na 9 jaar betaal je nog 10 % BPM
over de prijs van het kale voertuig ( de prijs die dus 9 jaar geleden berekend werd)
Dat is nou net het probleem:
wat kostte een camper x jaar geleden zonder BPM en zonder BTW, want dat is die kale prijs!
Dat is dus lastig...

Stel een camper van f. 100.000 in 1995. Was dat toen kaal ca. f. 60.000?

Komt er niet ca. 45% aan BTW + BPM bij, op een nieuwe, kale camper?
Dan is het totaal 145%, en is de kale prijs dan de (nieuw-verkoopprijs incl.
BTW + BPM) - ca. 33%? (Dus 1/3 erag?)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Jappie
Berichten: 474
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:06
Locatie: Kollumerzwaag
Contacteer:



Bericht door Jappie »

BPM word berekend over de auto zoals gebruikt voor de camper,in een bestelwagenuitvoering
Dat is wat gast bedoeld met kale prijs,altans dat is de berekenmethode bij de douane
BV een camper van 100.000 gebouwd op een bestelwagen van 30.000
dan is de BPM berekening over 30.000 en niet over 100.000
is de camper 9 jaar tot 25 jaar is de BPMplicht 10% van het totale BPM bedrag is hij ouder dan 25 jaar is hij vrij van BPM.

Als een Nederlander een (tweede hands) camper uit Duitsland (of een ander eeg land)haalt is de BTW niet aan de orde, is door de vorige eigenaar al betaald.
Laatst gewijzigd door Jappie op di 17 jun 2003, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet Jappie
http://www.silvercoach.nl
Hymer 2,5TD
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Jappie schreef:Als een Nederlander een (tweede hands) camper uit Duitsland (of een ander eeg land)haalt is de BTW niet aan de orde, is door de vorige eigenaar al betaald.
Yup, maar dat wil niet zeggen dat-ie niet in de vraagprijs vercalculeerd is. 8)
Knaus TI Sport 650 2007
Gast



Bericht door Gast »

gast schreef:
Aloys schreef:
gast schreef:
dus jan na 9 jaar betaal je nog 10 % BPM
over de prijs van het kale voertuig ( de prijs die dus 9 jaar geleden berekend werd)
Dat is nou net het probleem:
wat kostte een camper x jaar geleden zonder BPM en zonder BTW, want dat is die kale prijs!
Dat is dus lastig...

Stel een camper van f. 100.000 in 1995. Was dat toen kaal ca. f. 60.000?

Komt er niet ca. 45% aan BTW + BPM bij, op een nieuwe, kale camper?
Dan is het totaal 145%, en is de kale prijs dan de (nieuw-verkoopprijs -
1/3 deel?
de bpm wordt berekend over de kale prijs van het voertuig zonder opbouw ( de priis van een vergelijkbare dichte uitvoering bestelbus) incl btw die gold in het jaar dat het kenteken is afgegeven.

dit is niet moeilijk te achter halen in de praktijk je gaat gewoon naar een dealer/importeur die kan precies vertellen aan de hand van het kentekenbewijs ( type) wat de prijs was.
ANDERS KAN JE DIT OOK GEWOON VRAGEN BIJ DE DOUANE IN NEDERLAND DIE JONGENS WETEN HET ECHT.

Berekening van BPM
De BPM wordt berekend over de nettocatalogusprijs van een personenauto of motorrijwiel. Op de nettocatalogusprijs past u het BPM-tarief toe. De uitkomst wordt het bruto BPM-bedrag genoemd. Voor gebruikte personenauto’s of motorrijwielen geldt een kortingsregeling. In dat geval kunt u het bruto BPM-bedrag nog verminderen met een bepaald percentage.

Nettocatalogusprijs bepalen
Uitgangspunt voor de berekening van de BPM is de nettocatalogusprijs van de personenauto of het motorrijwiel. De nettocatalogusprijs is de catalogusprijs, inclusief accessoires, verminderd met de BTW.

Dus:
Nettocatalogusprijs = catalogusprijs – BTW

Om de nettocatalogusprijs te bepalen, moet u eerst de catalogusprijs van de personenauto of het motorrijwiel weten. Met catalogusprijs wordt bedoeld: de in Nederland geadviseerde verkoopprijs op het tijdstip dat het motorrijtuig voor het eerst in gebruik werd genomen (zie hierna). De catalogusprijs wordt door de importeur vastgesteld. Informatie over de catalogusprijs van een motorrijtuig kunt u krijgen bij de importeur of een dealer, Bovag, RAI of ANWB.

Let op!
Met nettocatalogusprijs wordt niet hetzelfde bedoeld als consumentenprijs; de consumentenprijs bestaat uit de nettocatalogusprijs, verhoogd met de BPM en de BTW.

Extra voorzieningen (opties en accessoires)
De waarde van extra voorzieningen, zoals airconditioning, elektrisch bedienbare ruiten en centrale deurvergrendeling maakt deel uit van de catalogusprijs. De waarde van een aantal speciaal aangewezen voorzieningen maakt echter voor de BPM geen deel uit van de catalogusprijs. Het gaat om voorzieningen die de veiligheid bevorderen of een gunstig effect hebben op het milieu.

In de hierna opgenomen tabel vindt u een overzicht van de voorzieningen waarvan de waarde geen deel uitmaakt van de catalogusprijs. Voor de meeste voorzieningen is een vast bedrag vastgesteld. De in de tabel opgenomen bedragen zijn exclusief BTW en worden dus volledig op de nettocatalogusprijs in mindering gebracht. De lijst wordt periodiek aangepast. De vermindering wordt bepaald op het moment van registratie van het voertuig volgens de op dat moment geldende lijst.

Meer informatie over extra voorzieningen kunt u krijgen bij de BelastingTelefoon Ondernemingen en de BelastingTelefoon Douane.

Van BPM vrijgestelde voorzieningen.

- voor personenauto’s tegen een bedrag van
hoofdbeschermingsysteem bij zijaanrijdingen € 575
automatisch bandenspanningcontrolesysteem € 350
whiplash beschermingsysteem € 225 per stoel
standkachel € 675
navigatiesysteem € 1.700

- voor motorrijwielen tegen een bedrag van
antiblokkeersysteem € 1.125
remsysteem met automatische verdeling
van de remkracht over de wielen € 900
(of € 450 als ook een antiblokkeersysteem aanwezig is)
automatisch uitschakelsysteem bij
stationaire motor € 350
hellingshoeksensor € 275

- voor personenauto’s en motorrijwielen tegen een bedrag van
aardgasinstallatie werkelijke waarde
LPG-installatie werkelijke waarde
boordcomputer met brandstofverbruikindicator € 325
cruisecontrol € 325
econometer € 50


Gebruikte personenauto of gebruikt motorrijwiel
Als u BPM moet berekenen voor een gebruikte personenauto of een gebruikt motorrijwiel, moet u uitgaan van de catalogusprijs die in Nederland gold op het moment dat het motorrijtuig voor het eerst in gebruik werd genomen.

De RDW bepaalt dit tijdstip bij de keuring van de personenauto of het motorrijwiel aan de hand van de gegevens die over het motorrijtuig bekend zijn. Als dit tijdstip niet bepaald kan worden, geldt de laatste dag van het jaar waarin de personenauto of het motorrijwiel is vervaardigd. Als de catalogusprijs niet bekend is, wordt de prijs door vergelijking bepaald.

Tot personenauto omgebouwde bestelauto
Als u BPM moet berekenen van een tot personenauto omgebouwde bestelauto, moet u niet uitgaan van de catalogusprijs van de bestelauto. Het gaat in dit geval om de catalogusprijs die in Nederland gold voor de uitvoering als personenauto op het moment dat de bestelauto destijds voor het eerst in gebruik werd genomen. De RDW bepaalt dit tijdstip bij de keuring van het motorrijtuig aan de hand van de gegevens die over het motorrijtuig bekend zijn. Als het tijdstip niet bepaald kan worden, geldt de laatste dag van het jaar waarin de bestelauto is vervaardigd. Als de catalogusprijs niet bekend is, wordt de prijs door vergelijking bepaald.



BPM-tarief toepassen
Nadat u de nettocatalogusprijs heeft bepaald, moet u hierop het BPM-tarief toepassen. Het BPM-tarief bestaat uit een percentage en een verminderingsbedrag of een vermeerderingsbedrag. In de tabel staat een overzicht van de percentages en de verminderings- en vermeerderingsbedragen.

Type vervoermiddel % van de netto catalogusprijs Verminderings-bedrag Vermeerderings-bedrag
Personenauto’s 45,2 € 1.540
(geen dieselmotor)

Personenauto’s met 45,2 € 328
een dieselmotor

Motorrijwiel met een 10,2 € 0
nettocatalogusprijs
van maximaal € 2.133

Motorrijwiel met een 20,7 € 224
nettocatalogusprijs
van meer dan € 2.133


U berekent de BPM als volgt:

BPM = (nettocatalogusprijs x percentage) – verminderingsbedrag.

of

BPM = (nettocatalogusprijs x percentage) + vermeerderingsbedrag.

De uitkomst is het bruto BPM-bedrag.



Kortingsregeling BPM voor gebruikte personenauto’s of gebruikte motorrijwielen
Het bruto BPM-bedrag kunt u bij gebruikte personenauto’s of gebruikte motorrijwielen verminderen met een kortingspercentage. De hoogte van dat kortingspercentage is afhankelijk van de gebruiksperiode van het motorrijtuig. Daarom bepaalt u eerst hoeveel maanden of jaren het motorrijtuig is gebruikt. Daarna kunt u het juiste kortingspercentage toepassen.

Gebruiksperiode bepalen
De gebruiksperiode bepaalt u als volgt:

1. Bepaal de datum waarop het voertuig voor het eerst in gebruik werd genomen (zie "Netto catalogusprijs bepalen").

2. Bepaal de datum waarop de personenauto of het motorrijwiel zal worden geregistreerd. Deze datum ligt ongeveer 10 dagen na de datum waarop u de verschuldigde BPM voldoet.

3. Bereken hoeveel volle maanden of jaren er verstreken zijn tussen de datum van eerste ingebruikname en de registratiedatum.


Bij de berekening van het kortingspercentage wordt uitgegaan van volle maanden of jaren. Een volle maand is een periode van 30 of 31 dagen (februari 28 of 29 dagen). In de tabel hierna wordt verduidelijkt wat een volle maand of een vol jaar is.

Datum eerste ingebruikname Registratiedatum Gebruiksperiode ingebruikname

31 mei 2001 29 juni 2001 minder dan een maand
15 mei 2001 15 juni 2001 een maand
31 mei 2001 30 juni 2001 een maand
31 mei 2001 2 juli 2001 een maand of meer, maar minder dan twee maanden
31 januari 2001 30 april 2002 een jaar of meer, maar minder dan twee jaar


Kortingspercentage toepassen
In de tabel hierna kunt u zien met welk percentage u het bruto

BPM-bedrag van een gebruikt motorrijtuig kunt verminderen. Voor auto’s en motorrijwielen van 25 jaar of ouder hoeft u geen BPM te betalen.

Periode tussen datum eerste ingebruikname en datum van registratie Afschrijvingspercentage

Minder dan een maand 4
Een maand of meer, maar minder dan twee maanden 7
Twee maanden of meer, maar minder dan drie maanden 10
Drie maanden of meer, maar minder dan zes maanden 15
Zes maanden of meer, maar minder dan 1 jaar 24
1 jaar of meer, maar minder dan 2 jaar 37
2 jaar of meer, maar minder dan 3 jaar 47
3 jaar of meer, maar minder dan 4 jaar 57
4 jaar of meer, maar minder dan 5 jaar 66
5 jaar of meer, maar minder dan 6 jaar 72
6 jaar of meer, maar minder dan 7 jaar 77
7 jaar of meer, maar minder dan 8 jaar 82
8 jaar of meer, maar minder dan 9 jaar 86
9 jaar of meer, maar minder dan 25 jaar 90
25 jaar of meer 100




--------------------------------------------------------------------------------




hierboven heb ik nog wat informatie vermelden over de bpm wetgeving.

groetjes klaas
gast



Bericht door gast »

Aloys schreef:Hoi Klaas,

er was wat misgegaan bij je "quotes", ik heb geprobeerd dat te herstellen
(dat mag ik, als beheerder :lol: )

Dat is een groot voordeel van geregistreerd en ingelogd zijn: je kunt
je eigen verhaaltjes wijzigen!
En als je geregistreerd was, had ik je een PB (persoonlijk bericht) kunnen
sturen via het forum.

Vraag: dat verhaal hierboven, heb je dat zelf geschreven of van de een
of andere website gekopieerd? Evt. kan ik er een pagina aan wijden op
de Campersite...
beste aloys


www.douane.nl
www.belastingdienst.nl
er zijn nog meer site`s moet je even goed zoeken

groetjes
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19164
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ricky schreef:Wij zijn ook erg blij met ons derdehandsje.
Ik heb trouwens nog nooit een nieuwe auto gehad, nog maar amper een nieuwe fiets zelfs.
Ricky, pssst... niet verder vertellen: volgens mij is er een soort "wet":
naarmate het bezit toeneemt, neemt het plezier ervan af! :?

Ik denk ook wel eens: was het niet leuker, toen we nog kampeerden
met onze besteleend, zonder digitale camera's, mobiele telefoons,
navigatie-systeem en laptop? Toen durfde ik nog overal mijn auto te
parkeren! :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jan beike
Berichten: 18
Lid geworden op: do 22 mei 2003, 20:36
Locatie: terschelling

t3 syncro invoeren uit duitsland



Bericht door jan beike »

Goedendag,

er is al veel geschreven over invoeren, maar persoonlijk denk ik dat omdat er zo veel 2e hands markt is in duitsland, dat de prijs en kwaliteit positief beinvloed.
Ook heb je niet een bpm tarief daar en is de btw ook lager, dit is dus vooral met iets oudere voertuigen zeer interesant.

Ik wou een T3 syncro (=4x4) bus ombouwen naar camper, hier in nederland zie je heel weinig syncro's rijden, maar in de wintersport gebieden zie je ze vrij veel.
nu wou ik ook een speciale uitvoering ( 16 zoll paket) waar er maar wereld wijd 2100 van zijn verkocht, die vind je hier erg weinig en als je ze vind....duur (zie www.besko.nl)
dus zelf geinporteerd was een van 1992 dus 10% bpm (= 600 euro) afrekenen en klaar (helaas wisten ze gelijk bij de douane dat het een 4x4 betrof, gelukkig niet dat er een extra duur paket op zat)

let wel op met garantie, dit is veel lastiger als je hier zit de handelaar waar ik de bus weg had vertelde dat alles ok was achteraf visco stuk (= 4x4 aandrijfsysteem van vw) wat via vw garage 1600 euro ging kosten.
heb er zelf ander systeem in gezet en alles ok nu.
wat een idee is extra korting bedingen en garantie laten vervallen.

zo zie je maar soms is meer keuze erg belangerijk voor prijs en als je oplet of keuring laat uitvoeren ook:kwaliteit.

gr jan
vw syncro (4x4)camper westfalia 1992
Jan elkhuizen
terschelling
toontje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 31 mei 2003, 19:02



Bericht door toontje »

help,s.v.p.
moet komende vrijdag met mijn zelf ingevoerde camper op de keuring,en krijg in mijn omgeving nogal uiteenlopende adviezen wat betreft de B.P.M.

Om het kort te houden allereerst:is het nodig om alle extra dingen er uit te halen?
Zo ja-alleen uit de cabine?
Het gaat om een Eifelland 700ti met verlaagd chassie,electr.ramen-spiegels bouwjaar 2001-april.
In de cabine zit navigatie en radio-c.d.
Ik lees in het forum zeer zinnege dingen hierover.

Alvast bedankt Ton Martens
Gast



Bericht door Gast »

als het kan zou ik de radio en nav er uithalen dat scheeld in de bpm het is nl dat de bpm van een standaard bedrijfsvoertuig uitgaat alle opties worden daar bij opgeteld nu zal de bpm over een autoradio wel meevallen maarja alles telt mee nietwaar??? en verder de camper ook zoveel mogelijk aan extras eruit halen je moet bij je eigen nagaan hoe zou hij uit de fabriek komen oa gasflessen eventueel de luifel watetank leeg dieseltank half vol vuilwatertank leeg boordaccu eruit fietserek eraf enzovoort dit niet ivm met de bpm maar voor het gewicht straks weer belangrijk voor de jaarlijkse terugkeer van de wegenbelasting over de opbouw betaal je geen bpm als alles achter de rug is en weeralles erop en eraan zit eventueel weer laten wegen wat je dan nog mag laden voor je vacantie spullen
gast



Bericht door gast »

toontje schreef:help,s.v.p.
moet komende vrijdag met mijn zelf ingevoerde camper op de keuring,en krijg in mijn omgeving nogal uiteenlopende adviezen wat betreft de B.P.M.

Om het kort te houden allereerst:is het nodig om alle extra dingen er uit te halen?
Zo ja-alleen uit de cabine?
Het gaat om een Eifelland 700ti met verlaagd chassie,electr.ramen-spiegels bouwjaar 2001-april.
In de cabine zit navigatie en radio-c.d.
Ik lees in het forum zeer zinnege dingen hierover.

Alvast bedankt Ton Martens
als je er zo goedkoop mogelijk door heen wil komen camper leeg hale
n alle tanks leeg maken op een klein beetje diesel na.
radio en zoveel mogelijk ander extra`s er af halen die normaal niet op de camper zitten als deze afgeleverd word op de fabriek.

iedere kilo die je niet mee weegt scheelt mogelijk in de wegenbelasting.

mvg. klaas
Gast



Bericht door Gast »

Hallo Iedereen

Tja je kunt er lang en breed over praten, campers zijn gewoon goedkoper in duitsland. zelf denk ik dat het komt door het veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grotere aanbod. heb je geld genoeg en geen zin in "heisa" koop je hem gewoon in Nederland. ik heb voorig jaar een camper in duitsland gekocht van een particulier. prima ding voor weinig.
en de heisa valt erg mee. het lastigste is eigelijk nog de lange wachttijden die soms bij de rdw voorkomen. heb trouwens in 98 mijn mercedes vito in belgie gekocht. niet zo zeer voor de prijs maar meer auto , jonger en minder kilometers dan in nederland voorhanden. mijn volgende camper wens (een concorde komt denk ik gewoon weer uit duitsland.

Groeten Andre Sommeling
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

om het kort te houden



Bericht door Toon »

beste Ton alleen de cabine is belangrijk daar wordt naar gekeken dus radio en nav eruit alleen het is moeilijk om de schakelaars van de spiegelsen de ramen weg te moffelen zou ik en doe ik in iedergeval ook niet ik ben nl vrijdag ook aan de buurt en die jongens van de bpm weten echtwel hoe een cabine er uit ziet zorg er wel voor dat je chassi nr goed te lezen is en dat je weet waar het staat verder de opbouw mag je desnoods hellemaal leeghalen maar wat wegen die kussens nou dus dat zet geen zooie aan de dijk veel s6 vrijdag en verder vele veilige km Toon
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gast



Bericht door Gast »

Ik begrijp niet hoe jullie aan die wijsheid komen ,ik heb nu inmiddels 5 keer (voor vrienden en mezelf)een camper door de RDW laten keuren
En de BPM voor even zovele campers betaald ,er is nog nooit een ambtenaar van de douane in de cabine geweest.
Als het om een fabriekscamper gaat gaan ze van de auto uit waarop de camper gebouwd isIN STANDAARD BESTELWAGEN uitvoering en daar wordt de BPM over berekend ,het enige wat je kunt beinvloeden is het gewicht,maar je gaat toch niet je camper slopen om een paar kilo minder op het kenteken te krijgen,het is lijkt mij voor je eigen veiligheid van belang om te weten hoe zwaar je camper is ,en wat je dan kunt en mag laden om niet de maximale massa te overschrijden.

Jappie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

beste Japie je hebt volkomen gelijk op een punt na heb je wel iedere keer guluk gehad nl het in de cabine kijken dat moet bij een fiat zowiezo want daar staat het cassis nr dat zullen ze toch wel gecontroleerd hebben andres geef het adres van het keuringstation maar door die afstand heb ik er wel voor over als ze toch nergens naar kijken en alles op woord geloven maar het kan het blijven amtenarendus je weet maar nooit Toon
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie