Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door Aloys »

Het is al wat jaren geleden maar mijn oom, geëmigreerd naar Australië en daar genaturaliseerd tot Australiër, kwam voor een vakantie van een jaar naar Nederland terug. Hij kocht een nieuwe Mercedes in Duitsland, van de fabriek, en reed daarin met een (ovale) Europese kentekenplaat.
Na dat jaar nam hij de MB mee terug naar Australië om hem thuis met winst te verkopen.

Ik heb al even gegoogeld, maar kan er zo niets over vinden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door dedruivenplukker »

Dat was vast het Z-Kennzeichen of Ausfuhrkennzeichen:

License_plate_of_Germany_for_export_vehicles.png
License_plate_of_Germany_for_export_vehicles.png (172.83 KiB) 493 keer bekeken

Die bestonden tot 1988.
In die tijd reed ik veel op Turkije en daar gingen veel duitse auto's heen.
Z-Kennzeichen er op en het voertuig werd aan de Turkse grens in het paspoort gezet tegen verkoop.
Duitsers hadden naast een Reisepas ook een Ausweis.
Dus paspoort werd "verloren" en er werd teruggereisd met het Ausweis.

Meer info over toen: https://www.wikiwand.com/de/Ausfuhrkennzeichen

En nu: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... nnzeichen/

Zo'n auto invoeren in N-Z is lastig, ik dacht dat daar alleen righthand drive vehicles ingevoerd mochten worden.
Bijv. uit Japan of GB. Ombouwen dus. Of als het wettelijk wel kan verkopen na een jaar in de EU.

In Australië ben ik maar weinig Europese campers tegen gekomen en meestal paste die in een container ivm de kosten.
Dat zal voor N-Z wel hetzelfde zijn. Daar een camper kopen als buitenlander is geen probleem.
In mijn stalling stond wel jarenlang een Amerikaan met kenteken van daar. Was van iemand die iedere zomer overvloog om er hier mee rond te rijden.

Misschien is het het makkelijkste om in de UK wat te regelen.

https://sneakydetour.com/buying-a-used-car-in-the-uk/

Of via een swap- site, ik ben daar vroeger ook wel eens mee bezig geweest, zonder resultaat overigens.
Zonder problemen twee keer een camper gekocht/verkocht down under.
Nu is dat natuurlijk helemaal lastig.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door Will »

appellover schreef:
za 16 okt 2021, 17:01
Volgens mij rijden ze in NZ ook aan de verkeerde kant.
Gr,Ron
Als je op vakantie naar Engeland gaat is het toch het zelfde voor ons.. Wij komen om de twee jaar in Engeland mijn broer woont daar al jaren nooit geen probleem met onze camper.
Dus dat probleem zie ik niet zo met rijden met het stuur rechts.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Zoals de oom van Aloys, zo deed mijn vriend - helaas overleden - het ook, alleen kocht hij de unit in de UK.
En verkocht hij die later ook weer.
Het was eenvoudig omdat hij uit Australie kwam en dit tot het Britse rijk behoorde / behoort.
Ze hebben dezelfde koningin :).
Zou dat eens na vragen en in de UK kan je ook links stuur - vaste land - kopen

Jaap
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door Bas vd laar »

Grappig, ik had een oom uit Nieuw Zeeland die dat ook altijd deed als hij in NL was.
Nieuwe BMW of Mercedes kopen in Duitsland, met een een ovale plaat, de auto stond dan een jaar bij zijn zus in NL in de garage en werd dan verscheept naar NZ om hem daar met winst te verkopen.
De auto's moesten om een of andere reden wel 1 jaar oud zijn voordat ze in NZ ingevoerd mochten worden.

OT

Er is een camper verkoop/verhuurbedrijf dat dit voor buitenlandse mensen regelt.
Je koopt dan een camper. die je later weer terug verkoopt, de eigenaresse regelt alles met de verzekering en dergelijke.
Bedrijf bestaat al heel lang, ik heb haar ook wel eens gesproken, is een oudere dame.
Kan alleen zo snel niet op de naam komen, kon het zo ook niet vinden op Google.
Als het me te binnen schiet plaats ik het.
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door schapenkop »

Je hoeft niet te schieten Bas
Turner camper Vans in Utrecht
Dutchcampervans.com
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1643
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door noneku »

Pluis deze site ook even door https://indiecampers.nl/wonen-in-camper . Is volgens mij een Duits verhuurbedrijf. We zien ze vaak in Frankrijk. Zijn vaak mensen uit Australie enz. die zo'n camper huren om langere tijd in Europa rond te touren.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door Bas vd laar »

@ schapenkop

Ja die bedoelde ik! :thumbup:
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door Pilha »

Koop als niet EU ingezetene een voertuig accijnsvrij (Ierland, rechtsstuur?) en rijdt op een exportkenteken naar Andorra en zet hem daar over op een toeristenkenteken. Kun je een jaar mee rijden
Blijf je langer dan een jaar, dan in Andorra het kenteken vernieuwen alsmede de ITV keuring (1 jr geldig).
Informatie bij de Automobil Club d'Andorra www.aca.ad

Wil je een voertuig ergens anders in de EU kopen en daar op jouw naam registreren (en verzekeren) met als adresbewijs b.v. een telefoon- of elektriciteitsrekening van je tijdelijk- of tweede huis verblijf, dan rijd je veelal illegaal dus onverzekerd want op basis van onjuist aangeleverde gegevens.
Omdat op de aanvraag naar je domicilie gevraagd wordt.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door Pilha »

Blijkbaar bestaat het bedrijf nog, was daar vroeger klant: Shipside in Hoofddorp. Levert taxfree voertuigen op BN nummer, alleen voor niet EU ingezetenen. Mag je een jaar mee rijden. Daarna meenemen of alsnog naar Andorra als je langer wilt blijven, of daar achterlaten in geval je weer terugkomt naar Europa.
Overigens leverde destijds importeur PON in Amersfoort ook auto's op BN kenteken, via haar dealers. Zelfde verhaal, kenteken 1jr geldig. Een California op Crafter basis, is dat wat?
Dat mee terug nemen met de huidige container vervoerstarieven is iets anders.
Of je maakt er een uitje van en rijdt zelf naar Singapore (groene kaart?) en dan verder met de boot.
Gebruikersavatar
sagittarius
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 12:32
Locatie: Wherever I lay my hat

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door sagittarius »

In 2017 en 2018 heb ik Ruth Murdoch en haar man Alain ontmoet, beiden zijn Kiwi’s en hebben gedurende 30 maanden heel Europa doorkruist met hun camper. Deze stond op een Frans kenteken en was hun eigendom. Meer informatie over hen vind je op Travelawaits.com en op Facebook.
Hobby 650 ---- Fiat Ducato 2.5 TDi
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door appellover »

Heb in 2002 een Citroen Berlingo nieuw gekocht bij dealer in Apeldoorn met BN nummer dus geen btw of bpm. Maar was maar 3 maanden geldig,kon niet langer.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Buitenlander wil graag camper kopen in Europa maar waar?



Bericht door Jelle »

Jammer ook voor jullie ook voor jullie dat alles veel duurder is geworden in Europa ook de brandstof prijzen zijn veel duurder geworden, het beste als jullie veel willen rijden een zuiniger campertje te kopen, die je later ook weer goed kan verkopen.
De prijzen van campers is ook behoorlijk in prijs gestegen, en daar mee ook de verzekeringen.

Kwa winkels hebben jullie ook pech er is veel leegstand, dat word het er in centrums niet gezelliger op.
Europa, misschien toch zo gouw mogelijk hier op vakantie te komen want over een paar jaren is het hier echt een heel groot probleem.

Waarom kort geleden hebben we een recessie mee gemaakt veel bedrijven zijn fait gegaan, nu de pandemie daar zijn ook weer verschillende bedrijven door fait gegaan, de overheid heeft vele Miljaren moeten uitgeven, dat moet ook weer in de staatkas terug komen, brandstof problemen dus de prijs is al hoog en gaat nog meer stijgen, aardgas probleem dus de prijs is ook behoorlijk aan het stijgen, ook daar door gaan er weer bedrijven fait, en de overheid moet weer bijspringen om grote armoede te verzachten.
Alles met elkaar een trieste zaak dat de gemoedstoestand van de mensen zal drukken.
Nee het word er niet gezelliger door. :bang:

Blijf alles goed volgen en blijf vragen stellen op het mooie forum, waar je veel aan kan hebben, een hele goede keuze je hier aan te melden.
Houd ons ook op de hoogte van jullie plannen. :clap:
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Plaats reactie