Camper zwaarder dan 3500 kg: wat is de max snelheid?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
BobV1

Camper zwaarder dan 3500 kg: wat is de max snelheid?

Bericht door BobV1 »

Beste allen,

Medio augustus 2012 een nieuw camper aangeschaft, te weten een Frankia 800 Luxury, Pracht van een ding echter zwaarder dan 3500 kg. Daaropvolgend eind september met het C-Rijbewijs begonnen en in December afgereden.
Nu kunnen we dus genieten van onze aanschaf. al een aantal keren weggeweest o.a. naar Oberstdorf. Natuurlijk kom je daar met anderen aan de klets en heb je het over de maximale snelheid met een camper > 3500 kg. Een heer gaf aan dat je harder mag dan 80 km/u. Enerzijds verbaasde me dat toch wel daar we ons toch keurig aan de max snelheid hadden gehouden.

Wat zijn jullie bevindingen van de max snelheid met een camper > 3500 kg ?

Groetjes,
Bob
Toon

Re: Camper zwaarder dan 3500 kg , Wat is de max snelheid ?

Bericht door Toon »

Je mag harder als 80
Ik neem aan dat hij gekeurd is als personen auto merk Frankia
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
BobV1

Bericht door BobV1 »

Beste Toon,

Ik heb inderdaad geen V of een B in het kenteken zitten. Met andere woorden, het is volgens mij inderdaad een autokenteken.
Het kenteken bewijs heb ik in de camper liggen en die staat bij mijn ouders, dus kan het niet zo nakijken !

We zullen zien , Afgelopen weekend naar Kijkduin geweest en redelijk doorgereden. (ca 105 km/u gemiddeld )
Zal me benieuwen!

Groetjes,
Bob
Toon

Bericht door Toon »

105 gemiddeld
Heb je dan stukken gehad waar je 130 tot 140 heb gereden
Zullen de pompstations houders wel leuk vinden
Wordt je een goeie klant van hun :lol: :lol:
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Obelix

Bericht door Obelix »

Als je net je rijbewijs hebt gehad hoor je dat eigenlijk te weten. ;;-) Nee hoor, dat weten die instructeurs ook allemaal niet. Die wisten zelfs niet dat een personenauto ook meer dan 3.500 kg kan wegen.

Hier heb je een mooi overzichtje van de maximale snelheden. En goed om te weten. Ook de borden voor vrachtauto's gelden in de meeste landen niet voor jou.
http://www.nkc.nl/index.php?cms%5Bcateg ... D%5D=-2186

Jack
heyhans

Bericht door heyhans »

Alleen als de Camper op een bedrijfswagen kenteken staat, is het max 80 km per uur, en anders gelden de snelheden voor personen auto's.

Veel plezier met de Camper, Groetjes Hans
Ik mag geen reclame maken voor mijn zoon, ik laat het dus aan anderen over.

http://www.haservice.nl Nu ook Airco service
Bakker Gerard
Contacteer:

Re: Camper zwaarder dan 3500 kg: Wat is de max snelheid?

Bericht door Bakker Gerard »

Verdiep je wel even in de verkeersregels die in andere landen gelden, anders ga je soms nog de 'bietenbrug' op.
Wanneer je in Duitsland een bord ziet dat vrachtverkeer niet mag inhalen, betekent dat, dat je niet mag inhalen als je voertuig zwaarder is dan 3500 kg. Zo heeft in dit verenigd Europa ieder land zijn eigen regels. Heerlijk...
Verbeter de wereld, begin! (loesje)
Starline 660

Bericht door Starline 660 »

Klopt helemaal, vaak hangt er echter een bordje 7,5 ton onder en dan mag het wel.
Maar zonder die toevoeging dus niet.

En in de traject controle in Nederland gewoon niet harder dan 82 anders heb je weer dat gezeur van bezwaar aantekenen voor de gekregen prent.
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Obelix

Bericht door Obelix »

Bakker Gerard schreef:..Wanneer je in Duitsland een bord ziet dat vrachtverkeer niet mag inhalen, betekent dat, dat je niet mag inhalen als je voertuig zwaarder is dan 3500 kg...
Dat mag wel. Ik ga niet weer opnieuw de hele discussie aan. Maar alle campers zijn in duitsland PKW's ongeacht hoe ze op nederalands kenteken staan, als personenauto of bedrijfsauto. Campers boven 3.500 kg zijn in Duitsland wel een aparte klasse. Daarom ook bijvoorbeeld andere max. snelheden.

Hier staat ook een hele discussie: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 9&start=42
Opgezegd

Bericht door Opgezegd »

Artikel 22 Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden: a. voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur.

In andere landen moet je de daar geldende gedragsregels volgen. In bijna alle gevallen die voor vrachtauto's.
rvpost

Bericht door rvpost »

Obelix schreef:Als je net je rijbewijs hebt gehad hoor je dat eigenlijk te weten. ;;-) Nee hoor, dat weten die instructeurs ook allemaal niet. Die wisten zelfs niet dat een personenauto ook meer dan 3.500 kg kan wegen.

Hier heb je een mooi overzichtje van de maximale snelheden. En goed om te weten. Ook de borden voor vrachtauto's gelden in de meeste landen niet voor jou.
http://www.nkc.nl/index.php?cms%5Bcateg ... D%5D=-2186

Jack

Helaas blijkt de info van de NKC wat betreft België niet helemaal te kloppen: MTM > 3500 kg op autosnelwegen 90 km/uur en niet 120. Deze beperking is nl afhaneklijk van de MTM en niet of het een personen dan wel vrachtauto op kenteken is.
Zie ook: http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /170-art11

Jan
Inferno
Contacteer:

Re: Camper zwaarder dan 3500 kg: wat is de max snelheid?

Bericht door Inferno »

Pfft en als je met een camper met mtm <3500 harder rijd dan 80 op de A12 bij Woerden kun je toch gewoonten boete verwachten... Nu al twee keer achter elkaar.
Toon

Bericht door Toon »

En hoe staat hij op het kenteken
Als bedrijfswagen ingericht als camper
Of als personenauto
Een ziek mens maar een
Afbeelding
leven

Bericht door leven »

Obelix wil er niet aan maar in duitsland is een camper echt een sonder kfz.
Een camper bover de 3.5 ton mag 100 km/h maar niet inhalen als het bord inhalen verboden voor vrachtwagens er staat. Duitse camperaars zijn hier ook boos over dat ze weliswaar sneller mogen dan vrachtwagens maar deze niet mogen inhalen.
En onder de 3.5 ton gelden de regels als voor pkw dus 150 km/h als je et haalt.... :P
leven en laten leven
Plaats reactie